Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 882 ggr
DjurälskarenEmelie
0

Klarar de sig?

Hejsan! Jag ska åka till Indien under påsklovet, jag ska vara borta i två veckor och då ska mina farmor och farfar passa dem. Grejen är att de ska fira själva "påskafton" på Öland och ska därför vara borta i tre-fyra dagar tror jag det va. Klarar gerbilerna sig själva de tre-fyra dagarna om man fyller vattenflaska, matskål och sandbad? Klarar de sig också utan riktig motion i två veckor? Jag och pappa ska bygga lite hyllor och sätta ner i buren så de får lite motion genom att hoppa upp och ner från de olika nivåerna så lite motion får de men ingen riktig, riktig motion så som att springa på sängen eller så. Skulle detta funka? Tack

panini
3

Enligt lag så får man inte lämna dom i mer än 24 timmar.

nimmis
0

Det finns nog ingen sådan lag,, det som finns är följande Jordbruksverket om gnagare Gerbiler är ökendjur och klarar sig egentligen mycket längre utan vatten än t.ex hamstrar. Risken att lämna dem flera dagar är alltid att något händer t.ex de fastnar eller de blir sjuka/skadar sig.

Anne.K
0

Man bör inte lämna dom själva så länge som 3-4 dagar. Vattenflaskan kan gå sönder eller få stopp och då blir dom utan vatten. Även om Gerbiler är ökendjur så kan dom bli riktigt dåliga utan vatten och i värsta fall dö om de blir utan för länge. Om man nu inte har en annan som kan passa gerbilerna dessa dagar så får man se till att hänga in fler vattenflaskor i buren som säkerhetsåtgärd. Men som även ovanstående sa så kan även skador och dylikt ske under dessa obevakade dagar. Man vet heller aldrig om någon blir sjuk och behöver vård. Det är viktigt att ta med alla faktorer i beräkning innan man lämnar djuren ensamma längre perioder.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
1

#2  Tillsyn ligger i djurskyddslagen, som tydligt talar om att det är en lag och inte en föreskrift. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.htm

Sen kan det ligga i allmäna rekommendationer från JBV hur lång tid vad för djur får lämnas själv, men en lag är det definitivt.

MvH  Tsunamis

ossilian
1

3-4 dagar är ett stort risktagande. Då tänker jag inte främst på mat- och vattentillgången utan på just tillsynen. Små olyckor sker ju lätt, och utan tillsyn kan de växa och bli till farliga situationer snabbt. 

Har ni ingen granne som kan titta in en liten stund just de dagarna?

DjurälskarenEmelie
0

Jo, jag får se, farmor och farfar kanske kan ta med dem till Öland, det skulle ju varit bra! #5 ja, jag tänkte också det att det är ju inte vatten och mat som är problemet utan tillsynen, man ska ju titta till sina djur varje dag. Jag hoppas det kan lösa sig!

ForeverEmma_
0

Alla har redan svart på din första fråga så svara på din andra. Ja dem klarar sig utan riktig motion i två veckor. Min som är hemma i Stockholm får tyvärr klara sig utan motion i fem veckor då jag är iväg på praktik och är inte hemma något under fem veckor.  Dem överlever. Det man får gör är att ge dem extra mycket sysselsättning i buren istället

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

DjurälskarenEmelie
0

Vad bra! Då slipper jag ha dåligt samvete för att de inte får motion varje dag. Tack för svaret #7 och alla ni andra också såklart, tack för hjälpen!