Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 475 ggr
Fruktzallad
0

Liknar Gerbiler och Dvärghamstrar varann?

Hej!
Vi har en Dvärghamster hemma men nu funderar vi ev. på att skaffa Gerbil(er) till hösten. Påminner dessa två djur varann i sättet? Jag har försökt att läsa mig till men det står mer om att de ska ha en bur de ska kunna gräva i och att de är lite mer aktiva på dan och sånt. Men det kanske finns nån här som har haft, eller har både Gerbil och Dvärghamster så ni kan berätta om de påminner om varann?

Vår dvärg är inte speciellt kelig, däremot väldigt nyfiken och ska utforska och springa överallt när hon är lös. Har man henne i handen ska hon genast ner i knät och sen ner på soffan eller golvet. Hon är supertuff och är inte rädd för varken barn eller hundar. En riktig RAMBO-hamster som gärna står mitt i hundens matskål och ska ha in torrfoderkulor i munnen :-) Hon söker sig bara till oss när hon ska få mat. Är  Gerbiler lika sjävständiga eller kan man kela med dem? Sitter de still nån gång om man har dem knät eller handen? Hur gammal blir en Gerbil på ett ungefär?

Tack på förhand!

lollynonna
1

Vad kul att du kanske ska skaffa gerbiler! Jag har själv ingen hamster men kan berätta lite om gerbiler ändå. De är väldigt spralliga och sitter nästan aldrig stilla men de är riktigt nyfikna. De kan bli väldigt tama medans vissa kanske bara går fram och nosar på handen. Men det beror ju såklart på hur mycket man hanterar dem. De är som sagt väldigt spralliga och gillar att utforska så sätter du dem på golvet springer de iväg. De blir vanligtvis mellan 2-4 år:) säg till om du undrar något mer så svarar jag gärna mer än ett kort svar som nu!;)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Stinagustafv
0

Jag skulle nog säga att hamstrar och gerbiler inte är speciellt lika i beteendet. Har haft 2 guldhamstrar och 5gerbiler. Gerbiler är mycker mer aktiva medans hamstrar är lugnare. Jag själv tycker hamstar är lättare att få tama för de oftast är lugnare, medans gerbiler gärna ska sprina överallt!;) Sedan är det hur mina hamstar och gerbiler vart! Det beror ju helt på djurets personlighet!:D