Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 1140 ggr
lollynonna
0

Maten är slut!

Hej! Har lite smått panik just nu,upptäckte att maten till mina gerbiler är slut! Och våran leverans på ny mat kommer inte förrän nästa vecka… vad kan jag ge dem istället? Jag vet att jag borde veta det men de måste ju liksom överleva på det i typ en vecka och sallad är nog inte toppenmaten då direkt..

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

AnneN
0

Vid kris så där brukar jag köpa det gnagarfoder som finns på vanliga mataffärer typ coop, ica, willys och ha som nödmat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lollynonna
0

#1 tyvärr så har de inte det på ica och coop här omkring,och det är minst en timme till närmaste nästa affär:(

// Linah 

SolGerbilsidanSol

ForeverEmma_
0

Är det sån mat man kan köpa i djuraffärer eller är det eget blandat?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

lollynonna
0

#3 det  är sån man köpa i djuraffärer men tycker själv att den har lite bättre kvalite. funderar dock på att börja blanda egen i framtiden:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Disyerto
0

Du borde exempelvis kunna ge dem axa grynblandning, solrosfrön, ris, sojabönor (för mer protein). Det blir lite enformig kost ett tag, men det är bättre än inget alls.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

ForeverEmma_
0

har du inga fler djuraffärer runt om kring dig som säljer fodret? :O

Rafflan
0

#2 väldigt konstigt för jag bor i en by med ca 1.000 pers och enbart 1 mataffär och t.o.m dem har billigt gnagarfoder att ge, även om det inte är av det märket du brukar ge borde det ju vara ok att ge i 1 vecka?

lollynonna
0

#5 Får kolla upp det.

#6 Nej det tar 1-2 timmar till närmaste djuraffär,affären vi har i byn har bara hundmat och ica och coop 20 minuter bort har inte gnagarmat:/

#7 jo man kan ju tycka det men det är väl inte så vanligt med smådjur här eller nåt:0

Ska få lite mat av en kompis med gerbiler imorgon,så någon dag borde de ju klara sig:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Cochon
0

Tycker Disyerto har bra tips. =)
Du kan också koka pasta till dem (utan salt förståss), koka ärtor, torka lite grönsaker som t.ex. morötter (mina gillar bättre torkade saker än färskmat), pumpafrö, müsliblandingar utan tillsatt socker eller salt, köpa lite torrfoder för katter, också köpa fågelblandningar om det finns i er butik.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

ForeverEmma_
0

Förlåt att jag blir lite OT nu. 

#9 hur torkar man grönsaker? lägger man dem i ugnen?

AnneN
0

#10 När jag torkar grönsaker, kött, mm så skär jag det i bitar av önskad storlek, lägger på plåt med bakplåtspapper och torkar några timmar i nedre delen i ugnen på 75-100 grader. Hur länge det tar beror på vad jag torkar, hur torrt jag vill ha det och hur stora bitarna är så det får man känna efter lite då och då.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lollynonna
0

Tack för tipsen allihopa! Har fått lite mat av en kompis nu,det borde räcka tills den nya maten kommer. har också köpt sojabönor,det fanns torrtorkade(?) med lite salt. tror ni att man kan skölja av dem ellr något om man vill få bort saltet?

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Disyerto
0

Annars finns de som färskt frysta i vissa matbutiker. Ang. vet jag inte riktigt om det hjälper, kan inte tänka mig att en torkad böna suger åt sig så värst mycket, men har inte direkt koll på det känner jag 🤪

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

lollynonna
0

#13 ja kanske det… vi letade i typ 20 minuter efter dessa sojabönor men det fanns inget annat än torkade:( Tror du att jag vågar ge dem till gerbilerna mo jag sköljer av saltet utanpå? det syns ju inget salt men ifall att liksom;)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

ScarletMajesty
0

skölj av dem och smaka sedan för att se om de är fortfarande salta :)

lollynonna
0

#15 okej jag tar och gör det🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol