Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 424 ggr
Johoi
0

Pågående ihoppsättning, Råd önskas

Hej på er!

Igår fick vi hem våran 6 veckors gamla gerbil hona till vår 6 mån gamla tjej som vi köpte efter att ha hittat henne ensam i en djuraffär för 2 veckor sen och bestämde oss för att ha gerbiler igen (Både jag och min kille har haft det men det är många år sedan)

Ingen av oss har erfarenhet om ihoppsättning av 2 okända individer då vi bara har haft syskon tidigare och jag vill verkligen göra detta helt rätt.

Igår fick de båda flytta in i varisin del av av en samla låda med galler imellan sig. Den lilla pep väldigt när den stora kom nära gallret men hon var ändå framme flera gånger och dom nosade på varandra genom gallret och de båda krafsade på varandra men inte så att någon av dem pep. Den lilla försökte flera gånger klättra upp på gallret och båda försökte gräva sig in till varandra. Igår kväll såg jag flera gånger den lilla pressa sin nos helt genom gallret och snosade på den storas nos och då blundade den stora och höll nosen helt intill gallret utan att bita efter den lilla. Vi har bytt plats på dem igår kväll, i morse och i dag på eftermiddagen. Idag har de fortsatt med sitt grävande in till varandra, nosat lite mindre än igår och idag har inte den lilla pepet någon gång. De har sovit mest hela dagen och bryr sig väldigt lite om varandra om den ena rör på sig.

Så min fråga till er nu är: Hur skulle ni välja att gå vidare härifrån? När anser ni att de ska få träffa varandra (lekhage på gulvet) och vidare faktiskt bo ihop? Jag ska byta plats på dem senare ikväll och det blir 3e gången idag, det samma blir imorgon.

Jag är positivt övveraskad då jag trodde att den stora skulle bli ett monster och istället det här! Jag är glad men vill inte förhasta något pga okunnighet. Jag är verkligen tacksam om ni vill dela med er av era råd och tankar om det ni läst.

lollynonna
0

Jag tycker att det låter som om de är redo att träffas nu:) Hur länge har de suttit där? jag brukar göra så att först låter jag de träffas på ren mark där ingen har sin lukt,och sen på den sidan av buren som den lilla är i. Men då måste du ta bort något hus och "platta till" spånet,så att om de börjar bråka så får du tag på dem lätt:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Disyerto
0

Det är lite olika hur vissa gör vid själva hopsättningen. Vissa gör som ni har skrivit innan att sätter dem på en neutral mark, medans andra låter dem träffas i den delade buren.

Jag har testat båda varianterna många gånger i och med uppfödningen och av erfarenhet tycker jag att den senare fungerar bättre. Alltså att låta dem mötas i den bur de har suttit i under invänjningsperioden. Att man byter plats på dem så ofta som 3-4 gånger/ dag är för att buren ska få deras gemensamma och blandade dofter. Sätter man hop dem på en neutral yta försvinner lite syftet med den gemensamma doften. Det kan även stressa den nya gerbilen att vara på en neutral yta eftersom den har troligtvis aldrig varit på det området tidigare, kanske inte heller den hemmastadda.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Johoi
0

ja det är just det… den lilla kom igår(!!) så de har bara suttit på varsin sida av gallret 1 dygn och bytt plats 3 gånger, 4 blir ikväll. Jag tycker att det går allt för bra och då blir jag orolig. Jag har läst alla inlägg här på GIF på ihopsättningar och jag var beredd på det värsta igår efter allt jag läst. Men inga attacker utan ist gos och snos :) Min kille ville att de skulle träffas idag och detta blev det bråk om hemma pga att jag sa nej men jag fick vika mig angående ett möte mellan dom imorgon för han tycker att jag är mesig. Men som sagt jag har gjort mycket research och i de flesta fall har de flesta fått haft sina gerbiler i flera dagar med delad bur. Jag är nog oxå extra nervös då vår stora är en zoobutiksråtta och suttit själv där. Jag har själv ägt en kannin köpt från zoobutik och han var folkilsken hela sitt liv den stakarn. Jag är oerhört tacksam för din kommentar och intresse i att hjälpa mig!!

ForeverEmma_
0

Jag satte ihop två par i somras och då tog jag bara bort gallret i deras avdelade bur. Eller jag tog bara bort ett galler då den ena lilla ungen lyckades under natten klämma sig igenom gallret över till den stora. Men det gick fint dem sov ihop när jag hittade den lilla filuren på den vuxna gerbilens sida i huset dem hade och detta var bara efter 1 eller 2 dygn tillsammans. Det andra paret fick vänta lite lägre då ja ville vara på säkra sidan då det var första gången jag satte ihop gerbiler.

Så jag skulle bara ta bort gallret och inte sätta dem på en neutral plats.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Johoi
0

Så himla snällt av er att svara mig!! ❤️

Så om allt går fint imorgon när de möts i sin delade bur utan galler och inget bråk uppstår…Om jag kan leka med tanken :) När anser ni att de kan få flytta in sin permanenta bur? Som är ordentligt rengjord och allt är nytt.  Jag förstår att om de bråkar så börjar jag om med delat och byten 3 ggr/dag.

ForeverEmma_
0

Jag skulle nog vänta några dagar, kanske veckan ut, så att man kan vara extra säker på att inte problem uppstår innan man flyttar över dem till sin permanenta bur. Dels också så att dem ska bli lite mer trygga med varandra :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Disyerto
0

Ett tips inför hopsättningen är att ta på sig handskar. I fall det blir bråk kan de inte skilja på vad som är vad och biter allt som rör sig, inklusive dina händer. Och tro mig de kan bita till rejält ;) 

Låter som #1 skrev att de är redo för att träffas. Du kan även kika på hur de reagerar när de ser varandra genom gallret. Ingen av dem ska stirra på varandra utan bara nosa och sedan lugnt gå där ifrån. Och det är viktigt att kunna ha lite is i magen vid hopsättningen. Det kan se lite hårt ut ibland, men det är ingen fara så länge de inte blir en "boll".

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida