Hona med ungar
Jag fick för ett tag sedan en oplanerad kull med mina gerbiler (som var "två honor"), och nu när ungarna är gamla nog att flytta har ett litet problem infunnit sig. Är det att utmana ödet att låta två honor bo kvar hos mamman? Bör jag hellre separera ungar och mor redan från början för att vara säker på att de inte börjar slåss? Eller kan det fungera att ha en flock på tre honor tillsammans, om det är en mamma med två ungar?
De bor i nuläget i ett akvarium på 112 liter.
Tacksam för hjälp och råd!
Ja,om det är mamma med 2 ungar går det oftast bra att de stannar med mamman. Annars så kan du utan problem spara bara en om du känner att det känns bättre,men det borde inte vara något problem annars. Hur gamla är ungarna? Vid 5 veckor så bör honor och hanar säras på och hanarna kan flytta in till pappan. Jag vet inte om du redan vet detta men det är bra att informera för säkerhetsskull :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 Tack för svar!
Ungarna är precis 6 veckor idag, och vad jag har förstått efter att ha läst på http://www.hamsterforeningen.se/gerbil/avel-2082387 bör könen vara åtskilda vid 8 veckor?
Då det var fem ungar i kullen, och endast en hane försöker jag sätta ihop honom med pappan som du säger, avgränsa med nät mellan dem först så att jag vet att det går bra. 🙂 Två av honorna flyttar tillsammans nu i helgen, så det var därför jag undrade, då det blir ojämna par då två ungar stannar hos mig. Tack för hjälpen!
#2 Jo egentligen så är de inte könsmogna vid 5 veckors ålder men det kan finnas undantag och så för mammans skull också, hon börjar ju avvänja dem nu och det är säkert jobbigt med massa ungar runt omkring sig. Jag brukar sära på mina vid 5 veckor iaf.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Vart finns du någonstans?
Medarbetare på bildredigering! :)
Det brukar gå bra att låta två döttrar stanna med mamman. Angående sära på könen så brukar inte jag göra det förrän de är 7 veckor. Därför att jag anser det vara nyttigt för ungarna att stanna hos mamman så att de får den viktiga uppfostran de behöver av sin mamma.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#3 #4 Jag finns en bit utanför Vansbro, Dalarna. Tyvärr är alla honorna bokade redan, jag kommer som sagt ha kvar två. :) Däremot är både pappa och son till salu! #5 Tack för ditt svar! De går tillsammans allihopa fortfarande, men då två av honorna flyttar i helgen kommer jag även flytta ut hanen då och påbörja hopsättning med pappan. Tur att det det finns människor att fråga som kan komma med råd när det inte blir som man tänkt sig. Tack!