Damerna rider varandra
Mina 5 tjejer som bor ihop (mamma med två kullar honor) jagar varandra i akvariet för att hoppa på varandra bakifrån och rida varandra. Exakt som en parningsakt men inga killar med. De slåss inte och nu efter en timme så sover de ihop. Vad beror detta på? Löper någon av dem?
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Det är ett vanligt dominansbeteende 🙂 Helt normalt och inget att oroa sig över så länge det inte går överstyr och de börjar bråka eller något.
Jo, det är jag med på. Men det har nyligen startat och det verkar förts som alla är på alla. Men det verkar vara en av de yngsta som startar det hela genom att rida mamman. Sen har de fått för sig att sova uppe på holken och Nixon knuffa ner varandra från den. Dom är riktigt störiga mot varandra idag. Vi får se vad som händer :-)
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Va är det för åldrar på honorna?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Mina honor på två år gör likadant. Dom är helt galna vissa dagar. Jag fick städa ur akvariet och alla sakerna som dom hade i den så att dom kunde lugna ner sig, men efter några dagar så höll dom på sådär igen. Men det är som #1 skriver så tror jag också på att det är dominansbeteende.
"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."
Jag skulle tro att det kan i längden bli problem med att ha så pass många honor tillsammans, trotts att de är släkt. De är naturligt att någon av de yngre honorna försöker ta över mammans plats som dominant. Det är inte alltid så att någon av dem vill ge med sig. Men i det vilda har de möjligheten att ge sig av om de inte kan acceptera att vara under den dominanta och bilda sig egen familj, vilket de inte har när vi har dem domesticerade.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Jag var också inne på det som #5 skrev. Även därav min fråga gällande deras åldrar. För beroende på åldrarna så kan det eventuellt vara dags att göra honorna till mindre grupper och inte ha så många tillsammans. Men det förutsätter ju att honorna är tillräckligt gamla för att vara redo att lämna mamman.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ungarna är stora. Båda kullarna är födda under 2014. Just nu har dom lugnat sig igen.