Hur ska halmen se ut egentligen?
Vet ej om jag glömt hur halm ser ut, men jag trodde att vårt halm i en 110 l säck var dåligt och köpte därför en ny säck. Till min förvåning så var en del av halmen helt svartprickig! och större delen av den övriga halmen är grön/gråprickig. Jag har aldrig sett annan halm se ut såhär, åtminstone inte svartprickig. Är den dålig? Söker snabba svar då Niba och Ozzy suktar efter det!
ser möglig ut
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Som sagt i #1 ser möglig ut =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Vad jag förstått det som kan halm se lite olika ut från år till år beroende på väder.
Jag kan inte svara på om halmen är dålig eller inte, men det enda jag kan föreslå är att testa att lukta på det. Lukt brukar avslöja ganska mycket om både kvalitet på mat och strö/hö/halm. Det ska lukta fräscht/friskt och inte unket/mögligt.
Det finns ingen häst-sida här på iFokus förresten? Tänkte att hästmänniskor om några borde ha koll på det här med halm :)
EDIT: oj, missade att du redan fått svar 😊
EDIT 2: Jag blev nyfiken och googlade på saken. Jag hittade den här intressanta tråden som kanske kan vara till hjälp: http://kanin.ifokus.se/discussions/521a11d68e0e7424bf000bb5-hur-ser-halm-ut-egentligen
Jag ger mina alltid halm och köper alltid från samma butik och jag har märkt att man får olika sorters halm nästan hela tiden. Ibland så är dem smalare och ibland tunnare. Gillar den tunnare då den fluffar mer :P
Men som sagt #6 säger lukta på det om det inte luktar som halm ska göra då är det bara att slänga det men annars e det ingen fara
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan