Vuxna gerbilhonor som slåss
Hej! Jag fick en fråga av en arbetskamrat i dag, eftersom jag har råttor. Jag kan inte särskilt mycket om gerbiler, så jag vidarebefordrar frågan till er. Min arbetskamrat har två gerbilhonor på ca 2 1/2 år som ska vara systrar. Kommer från djuraffär och har bott ihop hela livet. Sedan i höstas har de ca en gång i månaden rykt ihop ordentligt. Såpass att de är blodiga och deras matte måste sära på dem. Däremellan är de lika sams som vanligt, sover ihop osv. Vad kan detta bero på och vad kan hon göra? Det är såpass att hon är orolig att de ska ha ihjäl varann.
If you fight love, you're always a loser
Tyvärr händer det emellanåt att gerbiler som levt fredligt ihop kan börja slåss. Vad det beror på är svårt att svara på.
Men slåss dom så det blir blodvite så ska de inte hållas ihop något mer. För tillslut kommer de döda varandra tyvärr.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Vad tråkigt att de har börjat bråka. Håller med Anne om att det är säkrast att sära på dem för gott för att undvika dödsfall eller allvarliga skador och infektioner. Om ägaren inte vill skaffa varsin unge till dem som nya kompisar (då dessa kommer bli ensamma när de äldre honorna så småningom går bort) kanske ett alternativ skulle kunna vara att låta dem bo ensamma ett par månader till, men så småningom börja se om det går att skaffa varsin jämngammal äldre hane till dem som sällskap den sista tiden.
Det är svårt att veta exakt när honorna inte längre är fertila (därav att det kan vara bra att vänta ett par månader för säkerhets skull) men när de närmar sig 3 år brukar risken vara liten. Därför kan ett förslag vara att skaffa varsin hane till dem, då de i de allra flesta fall inte kan få ungar.
Men om de absolut inte vill ta risken eller känner att gerbilerna verkar må bra ensamma ändå så brukar de flesta gerbiler klara sig ensamma den sista tiden trots att de är flockdjur i grund och botten.
Hoppas att det löser sig för din arbetskompis och hennes gerbiler!
Jag håller fullständigt med Anne och Moiz! Det är nog det smartaste valet man bör ta i detta läge.
Skulle inte ett alternativ kunna vara att bara dela deras bur? Alltså att man skiljer dem åt som ni säger men att de ändå kan prata med varandra lite då och då genom gallret, för då blir de väll inte lika ensamma? 🙂
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#4 tyvärr så kan detta stressa honorna väldigt mycket då dom bevisligen inte vill veta av varandra. Så tyvärr inget jag skulle vilja rekommendera.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#5 Ok, då var det inget. 🤐🙂
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Tack för alla svar! Jag träffar henne i morgon och ska berätta.
If you fight love, you're always a loser