Smådjursterrarium eller Duna? Vilket strö?
Hej!
Jag kommer att skaffa mitt livs första gerbiler i slutet av februari och håller på och planerar för dem. Jag har snabbt insett att det här forumet är en guldgruva av gerbilkunskap! Jag funderar nu på bur och väljer mellan ett sånt här smådjursterrarium (60x40x40) med tre hyllor: http://www.gnagarboden.se/hamster/burar-terrarier/smadjursterrarium-xlarge och en Duna Medium. Mer pengar än så vill jag helst inte lägga. Jag tycker bäst om terrariet, men undrar om det är en bra modell och om den inte är svår att göra ren? Vad skulle ni rekommendera?
Vilket slags strö är bäst i en familj där det finns allergiker, Carefresh, Toalätt eller något annat?
Emma
Eftersom gerbiler gillar att gräva skulle inte jag haft toalätt men har inga gerbiler så kan inte säga något om dem andra :)
Hej!
Om du inte vill lägga mycket pengar på en bur till gerbilerna kan jag varmt rekommendera ikeas SAMLA låda på 130 liter som en mycket lämplig bur. Det enda man behöver göra är att snickra ihop ett nätlock att ha på så inte gerbilerna rymmer. En sådan stor låda kostar bara 150 kr.
Som strö så tycker iaf jag hampa är bra. Det dammar mindre än kutterspån så det kanske kan funka till allergiker?
Ströet bör ju helst vara av sådant slag så att gerbilerna kan gräva sina tunnlar då de har ett stort grävbehov. Man behöver ha minst 15-20 cm tjockt lager med strö. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Sedan blir gerbiler rätt så stora jämfört med dvärghamstrar och liknande så större bur är nog att rekommendera, samla lådorna är förträffliga ;)
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Tack för era svar! En Samla-låda låter bra.