Hur får man sin gerbil att sluta bitas?
Hejsan! Som frågan lyder "hur får man sin gerbil sluta bitas?" Jag vill ju så gärna umgås med henne och hantera henne men det går ju inte riktigt för jag är hela tiden rädd att jag ska bli biten. Jag hanterar henne inte håret eller så. Jag klämmer och känner inte på henne när hon biter mig utan hon gör det när hon vill ner och hon blir helt stressad och allt. Så, hur får jag henne att sluta? Tack
Du kan ju göra ngt "tecken" med en liten upprörd blick mot henne när hon gör fel, men inte så att hon blir rädd! Så kan du belöna henne med godis när hon gör rätt :)
Du kan testa att blåsa lite på henne varje gång,det har funkat för mig.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 ja det kan jag göra! #2 ja, jag försöker göra det och det gillar hon inet så då lugnar hon sig med bitandes men sen gör hon det igen efter bara en liten, liten stund igen:((
Det funkar inte så bra med blåsmetoden men brukar det funka att man har handskar på sig och om gerbilen biter så känner man konvertit och man släpper så inte ner gerbilen och småle sig gerbilen att det i te lönar sig att bitas(?) brukar det funka?
Istället för konvertit så ska det stå ingenting;)
När min bet mig så puffade jag jätte super duper försiktigt på honom och sa "du" och gav honom en blick så det funkade för då förstod han att man inte skulle göra så :)
Okej, tack för tipset Rosasocke:)
Tycker att handskar funkar jätte bra, då rycker man inte till eller liknanade när gerbilen bits och då märker den att det inte ger något att bitas. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Aha, jag får testa det också!:-)