Misstänker långa tänder
Hej hej! En av mina gerbiler hanar misstänker jag har fått för långa tänder. Det är inte så att han inte får i sig mat osv, men det tar mycket längre tid att äta för honom. Innan har han lätt öppnat och ätit ett solrosfrö på 3-4 sek. Jag har kollat men jag tycker tänderna ser normala ut. Kan nedre tänderna bli för långa? Då ser en det inte på samma sätt? Eller? Det kan vara vanliga jag som nojjar över minsta lilla, men tyckte det var bättre att höra här. Så, kan det vara så att undertänderna blir för långa men inte de övre? Och vad gör jag isf? Tacksam för svar Kramar från mig och pojkarna:)
Mvh
kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se
Du kan lägga in något i kartong i buren så får gerbilen något av mjukare slag att gnaga på, toarullar funkar också, sen kan man lägga in något i trä så det blir lite hårdare.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Om du verkar ha problem med detta så vet jag inte vad du ska göra tyvärr, dock så kan du ju ge den lite mjukare mat, ngn färskmat till exempel :)
Om du lyckas ta en bild vore det bra. Enklare att avgöra för oss andra om de är för långa eller inte.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Det jag skulle göra (har själv gjort det) är att åka till en kunnig smådjur veterinär att kolla tänderna. För jag vet oron med att tro att dem är för långa men så visar det sig kanske att dem inte är det (var så i mitt fall). Tyckte nämligen mina gerbilers tänder var för långa i Maj förra året, så jag åkte in till en veterinär och kollade bådas tänder. Det var inte alls farligt dyrt, det gick på 705kr för båda mina gerbiler. Fick även (det är ju såklart rutin) en hälsokontroll på dem och då såg även veterinären att mina ena gerbils tand nästan helt vit så fick reda på att hon inte tog upp näringen som hon skulle, men allt är bra igen med henne nu :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Tack så jätte mycket allihopa! De har i princip alltid tillgång till kartong och har alltid inne trähus osv, men tänkte gå ut och hämta in lite äppel grenar idag för det älskar dom att gnaga på. Men tror ni det är möjligt att bara undertänderna blir för långa, för de övre som man ser är inte för långa?
Mvh
#4 mina gerbiler är inte alls bra på att ligga stilla på rygg osv, har övat och övat men de ligger stilla i Max 10 sekunder, hur går det med veterinär besök då? Kan det inte bili väldigt svårt?:)
Mvh
#6 på en del kliniker rullar dom in gnagare till små buritos med handduk så det blir lättare att undersöka i munnen 😃
#5 hö kan du ju även lägga in. På min ena kanin jag hade så växte bara ena tanden och vart extremt lång så jag tror nog det är möjligt att bara undre tänderna kan bli för långa (som tur var tappade han den biten efter vi hade varit ute och han tuggade på ett stort träd 😛)
#6 Min veterinär tog nått stadigt grep, tror det var vid fram benen, och så använde hon en liten träpinne, ungefär som en glasspinne, som hon öppnade munnen med. Tog inte alls lång tid 2-3min kanske mindre per gerbil
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#8 Måste bara citera " som tur var tappade han den biten efter vi hade varit ute och han tuggade på ett stort träd" Lät bara så otroligt gulligt, fick upp massa söta och roliga bilder på det i huvudet🙂
(Det här hörde inte alls till tråden😃)
#10 låter gulligt ja hahah, men jag var bara 8 år då så jag fick ju panik och gjorde mamma skräckslagen på köpet när jag kom hem gråtandes X'''D
Okej tack så mycket för alla tips, ska ut och hämta grenar idag och försöka kolla på hans tänder och se om jag kan se något själv:) annars får jag prata med mamma om veterinär besök:)
Mvh
#12 lycka till hoppas det inte är något :)