Hur ska man minska stressen?
Jag har särat på två av mina gerbilhonor nu då de har börjat rycka av varandra päls. den ena är barberad eller vad det nu kannas i nacken,och den andra på i stort sett hela ryggen. de har stressat upp varandra så mycket att jag har känt att det är bäst för dem att bli särade på. den ena som är barberad på hela ryggen har blivit mycket bättre och är nyfiken som en "vanlig" gerbil nu. men den andra är så himla stressad att hon inte vet var hon ska ta vägen. imorse satt jag med handen i 20 minuter bredvid hennes gömställe utan att hon kom fram. hon är verkligen jättestressad och man ser på henne att det är jobbigt.
vad ska jag göra för att få henne mindre stressad? jag tvingar inga av mina gerbiler att gå upp i handen om de inte vill. kan burinredningen hjälpa henne att känna sig mindre stressad? hon har ganska mycket gömställen.
behöver verkligen hjälp då jag vill att hon ska bli bättre.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Till att börja med kan du låta henne få va ifred. Låt henne få lugna ner sig på egen hand och slappna av. Ge henne mycket sysselsättning i buren så att hon har saker att distrahera sig själv med. Sedan när hon verkar börja sansa sig så kan du fixa en bebishona till henne som kompis.
Var hon lika stressad även när hon bodde med andra honan?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 ja jag tvingar henne inte att komma upp i handen eller så. då hon bodde med den andra honan var hon inte riktigt lika stressad,men nästan. då stressade hon även upp den andra,så att båda blev stressade.
// Linah
Gerbilsidan
Ja det kan va lurigt det där, jag hade samma problem. För mig löste det med att den stressade honan fick en ny kompis som den fungerade bra med. Då blev hon mycket lugnare.
Men avla inte på en sådan hona bara som uppvisar sådan stress. Sånt kan ärvas.
#3 Nej jag ska absolut inte avla på henne,jag vet inte vad det är som har gjort henne så här. Men som du skriver kan det ju ärvas och det är inte direkt något jag vill ha i min avel. Det som verkar som det dåliga för henne är att hon stressar upp sin kompis också,så att båda blir stressade,och då har de börjat med att plocka varandra. Tror du att det kan funka med en annan hona? Jag vill nämligen inte ha HUR mycket gerbiler som helst,och jag vill också ha plats med mina avelsdjur.
// Linah
Gerbilsidan
Det kan absolut funka med en annan hona. Det fungerade jätte fint för mig iaf. Men skulle det inte fungera då heller utan det blir fortfarande stress och barbering så kanske man ska överväga att ha henne ensam. Men jag tycker absolut du ska försöka med en ny kompis.
#5 då gör jag det. har en kull just nu som föddes igår,om det blir mer än en hona så provar jag att sätta ihop henne med den. annars får jag väl köpa en annan. om det blir såhär då också så får hon nog vara ensam. men det konstiga är att de har levt ihop sedan födseln och nu så håller de på. nästan ett år senare. men så är det väl ibland…
// Linah
Gerbilsidan
Ja tyvärr blir det så ibland. Att de är uppväxta tillsammans är tyvärr ingen garanti att de kommer samsas resten av livet. Så man får alltid ha det i bakhuvudet när man är gerbilägare att det kan gå så.
#7 jo jag vet ju det att det ändå kan bli bråk. men jag får hoppas att hon accepterar sin nya vän sedan då:)
// Linah
Gerbilsidan