Speciell avel på blue?
Jag har inte varit så värst insatt i hur man avlar blue, men jag är väldigt sugen att skaffa ett par nu då jag har sålt några gerbiler. Jag har läst någonstans att man inte kan avla hur som helst på blue, är det så? Om man nu inte kan det, hur ska man avla? Vilka färger kan man para med blue? Detta kanske inte alls stämmer, men jag har läst det här inne för inte alls så jättelängesedan och jag vill inte göra fel i min avel, så det är alltid bäst att fråga!😃
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Hej!
Jag avlar ju på blue bland annat. Dilute är en recessiv gen så man behöver minst 2 bärare för att ha chans att få fram blue tex. eller andra dilute färger.
Helst ska man väl försöka undvika att blanda dilute med andra blekgener är väl iaf det jag förstått, eftersom dilute är också en blekgen.
Men annars så är det inga problem med vilka färger man parar dilute med. Man är ändå i princip tvungen att para ut med andra färger just för att dilute stammen är såpass snäv, så man behöver para ut diluter med andra färger så att man åtminstånde får dilute bärare om man sedan avlar vidare på. Men som sagt, det är viktigt att veta hur recessiva gener fungerar för att veta hur man får dom att synas. Alltså två bärare behövs för att få fram en dilute. En dilute kan paras med en bärare för att få fram fler diluter, och diluter kan paras med varandra för att enbart få diluter. Men en dilute bärare gör ingen nytta att para med någon som inte bär på dilute alls, för då är det jätte svårt att veta vilka ungar som bär på dilute om någon ens gör det alls.
Så det gäller att planera parningarna noga så att man inte tappar bort genen som man vill avla på.
Nu kanske inlägget är lite rörigt då jag skriver i all hast, men är något oklart så är det bara att fråga. :)
Sedan är det viktigt att veta att gerbiler ur dilute linjer inte är så himla toppen alla gånger när det kommer till hälsa och storlek. Så även det är viktigt att ta med i beräkningen, för man kommer få arbeta med mycket skit kan jag lova som man måste jobba på att avla bort. Så den aveln är inget jag rekommenderar för någon som är oerfaren.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Jag är lite trög idag men tror att jag förstår ungefär vad du menar. Vi säger att jag köper en blue hane, kan jag då tex para den med min cp agouti hona? Fast om jag har förstått det rätt måste då partnern bära på blue för att det ska bli blå ungar? Ja det är väl så i alla linjer att det kan komma dåliga saker om man parar fel. Jag vill gärna lära mig det här för jag tycker att blue är en så fin färg!
// Linah
Gerbilsidan
Parar du en blue hane med din cp agouti hona så kommer ungarna bli bärare. :)
Om du vill kan du maila mig om du vill veta mer om dilute avel och lite annat som kan vara bra att veta vad gäller linjerna etc.
#3 Det vill jag gärna! Vad är din mail?
Men om man parar då cp agoutin med blue, så blir ungarna bärare, parar jag dem med en blue eller bärare av blue så kan blue komma i den kullen om jag har förstått rätt?
Som det är med alla andra färger man kan avla fram?🙂
// Linah
Gerbilsidan
Läste nu att epilepsi är nåt som kan förekomma, hur märker jag om min gerbil har det?
// Linah
Gerbilsidan
Min mail: annekananen@hotmail.com Jo precis, det fungerar precis som andra recessiva gener. Inga konstigheter. :) Ja epilepsier är väldigt vanligt förekommande tyvärr. Får själv många ungar med epilepsier i olika grader. Dessa ska man ju självklart inte avla på. Mailar du mig så kan jag gå närmare in på hur det upptäcks med mera. Lättare att skriva mycket på mail istället.
#6 Jag har mailat dig nu!🙂
// Linah
Gerbilsidan
#7 har svarat på mailet :)