HJÄLP!!! Mina gerbiler parar sig!
Jag behöver hjälp! Just nu springer min tvååriga gerbil omkring och parar sig med sin kompis. Hon sträcker också på sig och tar sin mage eller doftkörtel mot olika saker i buren. Jag har också hittat lite blod i buren på lite sönderrivet papper. Jag är riktigt förvirrad just nu. Betyder det att hon brunstar bara för att de parar sig eller kan de para sig utan att det kommer några bebisar sen? Och jag har läst att de parar sig samma dag som det kommer bebisar, så om de parar sig idag betyder det då att det har kommit bebisar idag? Jag har tittat i buren men jag hittar ingen! Kan hon ha ätit upp den och det är därifrån blodet kommer? De har suttit ihop i 24 dagar, och de brunstar ju runt var sjätte dag, så det här borde inte vara första gången de parar sig.
Är det en hane och en hona så är det stor chans att det blir ungar.
är det två av olika kön? Har inte gerbiler längre men om det är så så är det nog stor risk at du får ungar.
Vila i frid Vanilj & Molly
oj såg att #1 redan hade svarat😃
,
Nej bebisarna kommer inte samma dag. Sära på dem direkt, och en 2 år gammal hona mår inte så bra av att få bebisar. Är det hennes första kull så kan hon faktiskt dö. De är dräktiga i ca 24-26 dagar.
Detta låter inte alls så seriöst…
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 #2 Ja det är en kille och en tjej, men tjejen är 2 år, så hon borde inte kunna få några ungar längre… fast om hon inte kan få ungar längre, varför parar de sig då?? Och de borde ju redan fått ungar i så fall, eller i alla fall så borde hon ha bebisar i magen eftersom att de har suttit ihop i 24 dagar. Konstigt om det här är första gången de parar sig….
Varför skriver du "HJÄLP!! mina gerbiler parar sig!" om du vet att de kan få ungar vid 2 års ålder? Och att du medvetet satte ihop dem? Som du skriver det låter det som om du har planerat det?
Jag kanske missuppfattar, men du skriver att din förra gerbilhona fick ungar vid 2,5 års ålder. Då borde du ju veta att en 2 årig hona absolut kan få bebisar😛
// Linah
Gerbilsidan
#6 vad är det som inte låter seriöst? Jag satte ihop dem när hon var två år för att de INTE skulle få ungar eftersom att honor som inte har fått ungar förut brukar gå bra att sätta ihop med hanar när honorna är 2år! Men när jag idag såg att de parade sig blev jag lite orolig, jag har inte satt ihop de för avel.
#8 Det som inte låter seriöst är att i din andra tråd skrev du att din förra hona fick ungar då hon var 2,5 år, och nu sätter du ihop en hane med en hona som är yngre än det? Och säger att de inte kommer få ungar?
Jag kanske inte förstår vad du menar, men jag tycker att det låter väldigt konstigt?
Självklart finns det gerbiler som är sterila, men jag skulle aldrig själv ta den risken att sätta ihop en hane med en 2 år gammal hona om du nu vet om att de kan få bebisar vid den åldern.
// Linah
Gerbilsidan
#9 ja, min andra gerbil fick en unge vid 2,5 års ålder, vilket är väldigt ovanligt och det har hänt mig 1 gång. Den ungen åt hon upp och sedan fick hon ingen mer. Då hade hon dessutom redan suttit ihop med en hane i ett halvår innan hon fick den och det var riktigt konstigt. Jag vet att gerbiler KAN få gerbiler vid den åldern men att det är väldigt ovanligt. En gerbil som inte fått ungar förr brukar till och med vara för gammal vid arton månaders ålder, men jag väntade till 24 månader. Och det är inte ens säkert att det blir några ungar.
#10 Nej det är klart att det kanske inte blir några, men det KAN fortfarande bli det.
Blir det bebisar kan det bli det farligt för honan, ungarna kan fastna på väg ut bland annat och det är inte så trevligt.
// Linah
Gerbilsidan
men om du vet att det HAR hänt en gång , så är det kanske inte så bra att hoppas att det inte händer igen och sätta ihop en hane och en hona., Det kanske är en mycket liten risk, men den finns ju alltid.
Men om det har hänt en gång tidigare varför våga chansa och sätta ihop en hane och en hona igen om du inte vill ha ungar? Och nu är ju den här honan ännu yngre än den förra så större chans att det blir ungar. När du vet om vad som kan hända och att det är riskfyllt för både honan och hennes ungar.
Med största sannolikhet blir det inga, med tanke på hennes ålder. Men man kan aldrig vara 100% säker.
Jag måste inflika att det INTE är ovanligt för honor över 2 år att få ungar. Tyvärr är det vanligt, och som jag skrev i din förra tråd så rekommenderar jag inte att man sätter honor med hanar innan de är 3 år ifall man vill slippa risken att få ungar, och inte ens då är det en garanti att det inte blir ungar.
Så sära genast på ditt gerbilpar, för din hona brunstar och hon är högst troligen fertil.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#14 Nej, det är det vi menar, och det var nog därfor lollylonna skrev att hon inte tyckte det lät seriöst då det har hänt att du har fått ungar förut fast gerbilerna var äldre.
Varför envisas man med att ha hona-hane om det kan sluta illa?
Jag måste säga att jag blir väldigt förvirrad, vill du att dina gerbiler ska para sig eller inte? I din andra tråd skrev du "jag tror inte hon har bebisar, men jag hoppas". Här verkar du däremot inte alls ha tänkt dig något sådant, för jag antar att det är samma gerbiler vi pratar om?
Så har du satt ihop gerbilerna för att ta en kull på dom eller är det "bara" ett pensionärspar?