Har min gerbil bebisar i magen?
Hur vet man om en gerbil har bebisar i magen förutom att den typ liknar ett päron och blir fet? Min gerbil har suttit ihop med en hane i 23 dagar nu och hon är egentligen för gammal för att få barn (hon är 2 år) men en gång fick min andra gerbil en bebis när hon var 2,5 år. Så jag tänkte bara ifall ifall. Hon har ju som sagt varit ihop med hanen i 23 dagar så OM hon har bebisar borde de ju komma snart. Idag vägde hon ca 85-90 gram och hon är inte särskilt tjock. Jag tror inte hon har bebisar, men jag hoppas. Kanske någon kan ge något tips? Är hennes vikt normal för en gerbil med bebisar i magen?
Man bör inte ha en gammal hona ihop med en hane. Ska man ha pensionärer ihop så ska honan ha hunnit bli 3 år innan hon bor med hane, samt aldrig fått ungar tidigare. Att sätta ihop honor med hanar redan när de bara är 2 år kommer i de flesta fall resultera i bebisar förr eller senare tyvärr. Och det är riskfyllt för honan att få ungar i så sen ålder och även risk för att ungarna inte kommer överleva då det inte är säkert att honan klarar av att producera tillräckligt med mjölk.
En hona i den åldern kommer troligen bara få 1-2 ungar i en kull och då växer inte magen så mycket.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Om magen inte växer så mycket, finns det då något annat sätt att se om hon har bebisar? Jag tycker inte att hennes mage har växt alls och idag är det ju dag 24, borde hon inre blivit åtminstone lite tjock vid det här laget?
Känn på magen, känner du några sparkar? Det kan vara cystor på äggstockarna också det är vanligt på äldre honor. Det är inte bra.
MvH Tsunamis
Jag känner inga sparkar, men det är svårt att känna på hennes mage för hon vill inte va helt still. Det konstiga är att hon just nu springer omkring och parar sig med hanen. Hon sträcker också på sig och tar sin mage eller doftkörtel mot olika saker i buren. Jag har också hittat lite blod i buren på lite sönderrivet papper. Jag är riktigt förvirrad just nu. Betyder det att hon brunstar bara för att de parar sig eller kan de para sig utan att det kommer några bebisar sen? Och de parar ju sig samma dag som bebisarna kommer, så om de parar sig idag betyder det då att det har kommit bebisar idag? Jag har tittat i buren men jag hittar ingen! Kan hon ha ätit upp den och det är därifrån blodet kommer?
Varför har du medvetet satt ihop en 2 år gammal hona med en hane i hopp om att få ungar? Du borde verkligen läsa på mer och tror du seriöst att bebisarna kommer direkt att de har parat sig? Förlåt om jag låter otrevlig, men lite ansvar kan man faktiskt ta.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan