Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 548 ggr
taylor__lambert
2

Ensam Gerbil?

Nu under en tid har jag undersökt närmare på min trio hannar. Detta har på gått enda sedan jag skaffade dom men jag har inte tagit mig en närmare titt på det.

Jag har upptäckt att den som är "minst" verkar vara extremt dominant av sig. Jag har nyligen byggt (en månad sedan) en slags lekplats åt dom och efter att ha satt in dom därinne märkte jag något jag inte märkt förr. Piff och Jack gör inget annat än hoppar runt och har kul, men Spirit han drar magen längs hela platsen på allting som finns där inne och börjar bråka med J&P så fort de kommer för nära.

Jag har nu studerat Spirit i deras bur där han varje dag markerar allting som finns i buren, all inredning, spån, ja allt och när de andra två kommer fram börjar dom bråka.

Jag undrar nu, kan det vara så att Spirit trivs bättre som ensam gerbil? Jag har testat att bara ha Jack och Spirit och tagit bort Piff och satt honom separat, sen har jag bytt ut Piff med Jack och haft så ett tag, sen tillslut bytte jag ut Spirit och satte honom helt separat. vilket gjorde honom mer lätthanterlig och Jack vart mer framåt än som han är nu, väldigt skygg.

Så tror ni då att detta tyder på att Spirit är en ensam gerbil? Eller att han bara inte passar med dessa två? Jag vill ju inte köpa en 4:e kille så kommer inte dom överens och då har jag helt plötsligt 4 grabbar och 2 tjejer att ta hand om.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Iselinka
0

Min erfarenhet är att gerbiler alltid tävlar om Dominans tills en av dom har vunnit. Då lugnar det sig i buren. Av mina gerbiler är nästan alltid de bruna (agouti)  med vit teckning väldigt dominanta, oavsett storlek. Svarta med vit teckning och helbruna agouti brukar vara de lugnaste. Jag har haft många gerbiler och så brukar mina vara:)

taylor__lambert
0

#1 jo fast det är gått snart 1 år och dom håller fortfarande på. Spirit dödade tom en av mina gerbiler och det var innan könsmognaden liksom riktigt satt in så det är väl mer det jag är mest orolig över att det ska ske.

Jag har testat och särat på dom och jag tyckte det vart mycket bättre även för Spirits del, just nu verkar han väldigt stressad i sin miljö tillsammans med dom andra, han måste ju jämt vara på dom och han tar det liksom aldrig lugnt.

Jag kommer ha dom tillsammans tills de fyller 1 år, ser jag ingen förändring eller ser jag att det tom blir värre kommer jag sära på dom så får Spirit va för sig själv.

ulrikame
0

min systerdotters gerbiler började plötsligt att bråka och när de separerades så mår de båda mycket bättre

ForeverEmma_
0

#2 tänk bara på om du separerar Spirit från dem andra måste du skaffa en ny kompis till han då han e ung fortfarande och har några år till att leva

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

taylor__lambert
0

#4 enligt lag behöver man inte ha dom två och två det står bör vilket är en vägledning inte ett ska dessutom om djuret beter sig på sånt sätt att den kan skada andra ska den inte leva med andra. Jag kan lagen, jag är på läst, jag har gått på två gymnasium med inriktning djur, detta är ingenting man inte vet då för då har man missat något stort.

"Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem. " (sid 9 Allmänna råd till kap 4.  1 §)

"De djur som konstant visar eller vid upprepade tillfällen har visat aggressivitet, jaktbeteenden eller andra hotbeteenden mot andra djur får inte hållas tillsammans med dessa på ett sätt som kan medföra att de skadar eller stressar dem eller själva skadas eller blir stressade." (sid 9. 2 § )

Jag ser tydlig stress på, inte bara, Spirit utan även hos det andra två killarna, att Spirit dessutom har dödat en annan gerbil och skadat en tredje tyder på att han inte mår bra att bo tillsammans med någon därför anser jag att han har tillräckligt tydliga skäl att få bo ensam, men jag tänker inte ge upp hoppet om att försöka få dom att kunna bo tillsammans, men funkar inte detta efter ett år så tänker jag inte köpa en ny gerbil som kanske dör av stress eller att Spirit biter ihjäl den.

Det enda jag vill komma fram till i denna tråd är om ni också anser att han beter sig på ett sådant sätt att han inte ska bo tillsammans med andra.

Anne.K
0

En gerbil som vid upprepade tillfällen allvarligt bråkar/slåss/dödat andra burkamrater skulle jag se till att hålla som ensamgerbil. Då en sådan gerbil inte fungerar i flock. Det skapar bara onödig stress samt allvarliga skador. Så mitt råd är att hålla Spirit ensam om det är så att han inte mår bra med nuvarande burkamrater. Risken är stor att han ryker ihop med någon att utdöma på beskrivningen på hans beteende.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

taylor__lambert
0

#6 ja det var så jag tänkte också, skulle vara synd om en till gerbil dör, men ska kolla upp han hos vet också, kan ju finnas en tumör som skapar det hela.