Ätvänliga frukter för gerbiler?
Vilka av dessa frukter kan man ge en gerbil?
- Banan
- Annanas
- Kiwi
- Äpple
- Passionsfrukt
- Sharon
- Päron
- Vindruvor
banan, äpple, päron och vindruvor kan du ge. Sharon är jag osäker på, men jag tror att det går bra. Resten ska man absolut inte ge.

okej, bra att veta :)
har aldrig gett mina ananas, men varför ska man absolut inte ge det? Färsk ananas (alltså en såndär hel
) är ju ganska stark, men sån som finns på burk då? Är det kanske socker i dom?
#3 De är starka, syrliga och frätande. De på burk är de samma sak med + massa socker.

Vad händer om dom äter kiwi?
Dom kan få diarée och magsmärtor.

jag gav dom kiwi för någon vecka sen, jag hade läst på internet om vad som var fel att ge och då stood inte kiwi med, så dom fick kiwi och älskade det. Tur ingenting hände då :/

Kan man ge dem Pitahaya/drakfrukt och Litchi?
Jag är osäker med pitahaya, litchi räknas som stenfrukt så det ska man nog inte ge.

Okej, nu vet jag det 
Hur är det med paprika? är det för surt för dem?
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
#10 Nu har jag köpt hem en pitahaya för att prova, så får jag spekulera lite mer i huruvida man kan ge eller ej. Hittar inga syror som skulle vara farliga för dem, eller så, så det hänger mest på smaken om de skulle vara surt eller så.
#11 Nej paprika är ju inte surt =) Den röda paprikan är nyttigast.
Pitahayan smakade… ingenting typ
Så jag kan inte hitta något som talar emot att ge frukten.
#12 Haha, Jag är inte jätteförtjust och tycker paprika är lite småsurt/bekst eller va de nu är för smak 
/ Lisa
#14 Det är beskt som tusan, jag avskyr paprika 
#15 Jo det är inget o hänga i granen, men i och för sig så spelar det inte mig någon roll så länge gerbilerna tycker om det 
/ Lisa
hmm men paprika ska man ju undvika att ge hamstrar för att det är för "starkt" för deras magar, är det inte samma för gerbiler? 
#17 Okej, då ska man nog inte ge till gerbiler heller. Tack för att du sa till!

paprika tycker jag mer smakar sött..Är jag konstig?
#19 jag tycker samma sak. speciellt de röda.
mina gerbiler får högst 1 gång i vekcan lite paprika. De tycke rom det iallafall.
paprika - att vara eller icke vara 

#12 Då ska jag köpa hem en och se om dem gillar det här hemma :P

Paprika är nog inte farligt, mina gerbiler ÄLSKAR paprika. Däremot ska man väl inte ge dem citrusfrukter?

Jag ger INTE paprika till mina gerbiler eftersom det är starkt. Paprika är en pepparfrukt, alltså inget gerbiler bör äta.
Nej, citrusfrukter ska man inte heller ge gerbiler.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Nu har dom fått pitahaya och de tyckte det var gott ;)
Vad händer om de äter passionsfrukt?
Dino, Du är saknad
10/6 2015 lämnade Dino oss
Sov gott älskade vän
Nu blir jag nyfiken, många ger ju Gerbil Nature, men där finns ju både t ex paprika och ananas med i ingredienserna. Är det på något sätt bara i färsk form man inte ska ge det?
"Extrudat för gerbiler, vam-korn för gnagare, extruderade kex, extruderade bönor, krossade ärtor, havre, majsflingor, skalade jordnötter, fältbönsflingor, ärtflingor, pumpakärnor, randiga solrosfrön, extruderat ris, alfalfastängel, extruderat tvåfärgat korn, johannesbröd, linfrö, puffat majs, russin, puffat vete, morotsbitar, torkade aprikoser, torkade äpplen, torkad ananas, torkade bananer, röd paprika, torkad papaya, tomatflingor, ringblomma."
#27 Kom ihåg att jag gjorde en stor research angående om man kan ge paprika eller inte (ej torkad dock), eftersom många verkar ha delade åsikter om just det. Läste i alla fall då att paprika innehåller så pass lite av det ämnet som gör att pepparfrukter är starka, att den nästan inte ens skulle behövas räknas som det (eller något liknande, det var några månader sen jag läste om detta så kommer inte ihåg allt till 100%). Så jag tycker själv att det inte är någon fara att ge det någon gång ibland!
Dock har jag inget riktigt svar på din fråga hahah, men tyckte ändå att det hörde till lite 😛
#28 Intressant, även om det inte direkt var ett svar på min fråga! Om det nu är såpass milt även för en gerbil, så kanske det är okej. Men funderar ändå lite på ananasen i så fall, och jag har för mig att aprikoser inte heller var bra. Men det kan jag ju ha fått om bakfoten såklart, vore spännande att veta lite mer om det 🙂
#29 Ja, var inte precis det svar du sökte hehe 😊
Men har också tänkt på just det där med aprikoserna i Gerbil Nature ett flertal gånger. Med tanke på att många kunniga gerbilmänniskor rekommenderar det så borde det ju inte vara farligt. Har läst att det är själva kärnan hos stenfrukter som är farlig och fruktköttet som är närmast den. Känns ju dock inte så troligt att aprikosbitarna i fodret endast är ifrån ett speciellt säkert område, utan det är ju förmodligen allt fruktkött från en hel aprikos och därmed även det som i såna fall är farligt. Så det måste ju ha med att den är torkad känns det som, men har aldrig hört att det skulle vara okej att ge torkade aprikoser, persikor, osv.
Himla klurigt asså, och ananasen har jag verkligen ingen aning om 🤦♂️
#30 Vi får väl hoppas att någon som är kunnig på området kan bidra så vi rätar ut frågetecknen. Själv ger jag inte det fodret utan ett annat som inte innehåller frukt, men vore ändå bra att veta ifall man byter framöver.
Jag ger mina gerbiler lite paprika ibland och de har mått hur bra som helst!☀️
Jag ger mina morötter i små bitar o knäckebröd. sen deras foder o hö.