Vad för godis
Har just nu köpt lite torkad frukt delat det i små små bitar, men undrar vad det finns mer att använda? Mina tjejer vill inte ha frukten de kliver över handen på mig och traskar vidare. Vill få mina tjejer mer hand tama, men vill inte gå för fort framåt.
Funderar på om det finns nån frö blandning man kan ge till dom? Hade en kompis förr som gav Tropican pellets (för fåglar) som hans gerbiler åt, men är det verkligen bra för dom? Kollade på innehållet i djuraffären (kanske missat något texten var svår att läsa och var inte lätt att skriva ned heller) här om dagen där det står att den innehåller:
Extruderad majs, vete, sojamjöl, skalade jordnötter, solrosfrö kärnor, ris, havregryn, olika fruktsafter och så står det massa annat protein, fett osv och så står det lite till om några andra fröer som jag inte kunde se ett skit av 😛. Detta gav han visserligen bara en gång i månaden och bara en tesked utav men jag undrar om det är bra för dom? Det är ju till fågel och inte gerbil tänker jag.
Han gav även fröblandning för fåglar som jag inte kommer ihåg så mycket om vad det var tror det var en sån där som man plockar själv som finns i djuraffären (tror det var mestadels hirsfrön).
Någon som kan ge andra förslag på gottgodis förutom torkad frukt? (ingen av gerbilerna vill äta färsk frukt eller grönsaker)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Jag tror nog att det kan vara dåligt för gerbilerna det ja. Men det "bästa" godiset som jag har till mina gerbiler är torkad bananchips.
#0 Jag brukar fjäska med hampfrö, det älskar mina småttingar och fröna är väldigt små så man kan ge många. ;-P De är lätta att hitta i matbutiker nu till vinter, säljs i 1 kg påsar till vildfåglar. Men fågelblandningar i allmänhet är (vad jag har förstått) inte något problem för gerbiler, utan de brukar passa ganska bra som bas till foderblandning eller som lite fjäsk. :-) #1 Torkade bananchips innehåller väldigt mycket socker, så det bör man vara väldigt sparsam med. :-/
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Man tar ju såklart bort sockret innan man ger det till sina gerbiler. (Glömde skriva det.) :D

#3 problemet med bananchips är att det innehåller socker (fruktos) och torkad frukt är mer konserterat än otorkad och därför bör ges med måtta :) går inte tyvärr att ta bort det sockret.
Olika sorters frö och nötter, tex; solrosfrön, jordnötter och pumpafrön. Man ska dock vara sparsam då dessa innehåller väldigt mycket fett.
#1 Bananchips vill de inte ha, så då får kaninen dom. :p
#5 solrosfrön hatar dom, ingen av mina gerbiler äter det. Samma gäller pumpafrön, jordnötter funkar men det är inte super gott.
har du testat hirs? Mina gillar det. Sen så finns det ju mandel (sötmandel) och hasselnötter man kan ge. Men jag ger mina solrosfrön, pumpfrön, mandel, hasselnötter och hirs som godis
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#7 jo jag funderar på det men har inte riktigt velat testa ännu då dom verkar hata allt :P
Hampfrö?
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

#8 mina älskar hirs, ett par stänger kostar ca 11-12 kr på alla mataffärer som har smådjursmat om man bara vill testa att ge dem och inte köpa massvis
#9 dom äter det men det är inte jätte gott tyvärr
#10 ska kolla och testa, vet att våran matbutik ska ha men sen hur ofta de faktiskt köper in är en annan sak :p