Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettgenetik-färger
Läst 806 ggr
taylor__lambert
2014-12-25 17:41
0

Färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ja jag suger ju när det gäller färger och när jag sist tog foto på mina små så var det usel kvalitet, men nu har de växt lite och de har även ändrats lite i färgerna, inte mycket dock men markeringarna är mer tydligare.

Någon som är bättre som kan säga vad det är? :)

Börjar med Pearl

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
2014-12-25 18:02
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Ruby som har förändrats ganska mycket, hon har nu mer en blais på nosryggen, hade hon inte när jag köpte henne. Vad jag förstått ifrån artikeln "gerbilens teckningar" ska Ruby då vara Pied Dutch och Pearl ska då vara Pied varigated, om jag nu fattat rätt?

taylor__lambert
2014-12-25 18:03
0

Ser nu även på de äldre bilderna att Pearl också förändrats lite, hon har blivit av med lite vitt runt kragen och fått svarta strån istället.

lollynonna
2014-12-25 21:20
0

Pearl är black pied varigated, och Ruby är jag inte helt säker på,pied collared?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

taylor__lambert
2014-12-25 21:48
0

#3 Jo men jag kollade på den här där det står att "Pied dutch Har sammanhängande krage och bläs samt vit mage och svanstofs." 

Så då borde hon väl vara pied dutch?

känner mig hel snurrig på det här med teckningar och färger överhuvudtaget 🤪

lollynonna
2014-12-26 11:52
0

ja,kollade på den men uppifrån ser hon patched ut? det är ju du som vet om hon har det som det står på bilden,men jag har faktiskt ingen aning.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

taylor__lambert
2014-12-26 14:18
0

#5 ja de är ju det som är grejen, är lite osäker på om det verkligen är så 🤔 vågar varken säga bu eller bä då jag inte är så insatt i det här med färger och genetik och allt det.

Disyerto
2014-12-26 21:01
0

Jag skulle vilja säga att Pearl har för lite vitt på rumpan/ ryggen för att vara pied varigated. När det gäller teckning får man ta i beräkningen att de kan vara feltecknade (alltså inte efterlikna standarden exakt) och då får man helt enkelt avväga vilken teckning som de är mest lik (närmast lik). Därför skulle jag vilja säga att de båda är Pied Collared (eller Dutch som det även kallas ibland). Black som Pearl är brukar få lite vita enstaka strån på ryggen/magen, men är de varigated ska det vara mer "grupperingar" av de vita stråna så att det mer liknar små eller större fläckar.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

taylor__lambert
2014-12-26 21:14
0

#7 nu är jag helt förvirrad 🤦‍♂️ så dom kan se ut som en men ändå vara en annan, eller fattar jag helt fel nu vad du menar?

Måste även fråga hur ni tycker tjejerna är i hullet? Normalt?

Mina hanar 1&2 är större (feta) och tredje hanen är väldigt smal om man jämför killarna med tjejerna.

ForeverEmma_
2014-12-27 11:27
0

Det är väldigt svårt att se på en bild hur dem är i hull, men jag tycker dem ser bra ut. Det du kan göra är att väga dem på en matvåg och se om dem ligger på en bra vikt som ligger mellan 60-80 gram (tror jag det är). Sen antar jag att hanar ska vara lite större men har ingen aning då jag aldrig har haft hanar :P

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

taylor__lambert
2014-12-27 11:37
0

#9 jo lite större ska väl hannar vara men tycker nog mina killar är ganska feta 😛 Har letat efter en bra matvåg men inte hittat en för bra pris :/

taylor__lambert
2014-12-27 14:46
0

Drog in till stan idag och hittade faktiskt en riktigt bra våg för endast 99 så nu är dom vägda och lite förvånad vart jag ändå…

Pearl: 90g

Ruby: 91g

Jack: 111g

Piff: 115g

Spirit: 86g

Jag vart inte förvånad över spirits vikt, han är sjukt liten (gerbilen i mitten på bilden i inlägg #10) vet inte om han kommer förbli så liten och att det är därför han väger lite också :/

Jack (vänster på bilden) trodde jag skulle väga mer då han ser fetare ut än Piff (höger på bilden) 

Men nu vet man det iaf!

Hittade en gammal iFokus tråd om just Vikt några sa kolla helheten på gerbilen och själv tycker jag att tjejerna ser relativt perfekta ut, Spirit ser VÄLDIGT tunn och liten ut och de andra två grabbarna ser lite mulliga ut. Hur kan man få ned dom i vikt? Har funderat på en sån där boll som man stoppar in dom i men vet inte om det funkar?

Men tillbaka till färgerna, undrar lite hur man vet om gerbilerna är augoti eller ej, vad är det som avgör?

Har ju frågat om det här med färgerna förr och har för mig att Pearl var Augoti men jag kommer inte ihåg 🤔

ForeverEmma_
2014-12-27 19:15
0

En boll eller ett hjul till dem ska du inte skaffa. Eftersom deras ryggrad går en bit ut i svansen (eller om det var hela) så bli den böjd och det är inte bra för dem. Så släpp dem lösa antingen i rummet (plocka dock upp allt så det blir gerbilsäkert) eller släpp ut dem i badrummet. Och man ska helst släppa ut dem minst 15min per dag, men sen beror det lite på om ens gerbiler vill komma ut. Man kan även skaffa en smågnagare hage och ha dem i men i dem flesta fallen så hoppar gerbilerna över gallret.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

taylor__lambert
2014-12-27 19:27
0

#12 de får vara ute i en "lek hage" som jag gjort som är ca 2kvm i små stunder, eller så får dom vara i samla lådan ca tre till fyra ggr per dag beroende på om de vill eller inte men verkar inte som om det räcker för just dessa två knubbisar jag har, har dock införskaffat lite fler trähus och annat skoj i hopp om att de verkar intressant att klättra på så de rör på sig mera.

Vågar inte släppa dom varken i mitt rum eller badrummet, badrummet har vi tvättmaskin och vill inte att de gnager av något därinne, i mitt rum hade jag dom lösa en gång och en av dom lyckades ta sig in bakom väggen på nått knasigt vänster, vet fortfarande inte hur han hamnade där 🤪

Har inte velat köpa boll just pga av att jag inte vet om de får plats i den största som finns. Men så ett hjul i trä idag som var gjord för kanin i trä, kan man inte använda det då, kanske blir för tungt?

lollynonna
2014-12-27 19:28
0

agouti är m magen är vit,och nutmeg om den är helfärgad. men eftersom dina är vittecknade så kan de ju vara vita på magen då med,men det ser ut som nutmegs.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

taylor__lambert
2014-12-27 19:54
0

Ah så det vittecknade försvårar det hela då?

lollynonna
2014-12-27 21:02
0

#15 ja,men dina ser ut att vara nutmeg:)

// Linah 

SolGerbilsidanSol

taylor__lambert
2014-12-27 21:19
0

#16 Okej :)