Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 414 ggr
Prenova
2014-12-23 23:06
0

Motion

Hej!

Jag är en relativt ny gerbilägare och har inte jättestor erfarenhet av dessa underbara djuren, har dock försökt ta reda på så mycket som möjligt om dem på både internet och i böcker. Något jag fick lära mig var att gerbiler ska få motion varje dag genom att man släpper ut dem eller liknande, men varje gång jag släpper ut mina (brukar göra det i badrummet) blir de mest bara stressade och springer runt i en jäkla fart eller springer till ett hörn och försöker gräva sig ut. Jag har provat med en lekhage ifall dem blev stressade för att badrummet var för stort, och det blev dem lugnare av (vad jag upplevde iallafall) men lyckades dock hoppa ur den och har lyckats rymma ett antal gånger.. 

Jag märker att de verkligen vill bort från buren (har dessutom ett gerbilarium, är dock påväg att skaffa akvarium så snart jag kan!!), men det känns inte särskilt bra att släppa ut dem när de blir stressade eller rymmer.. Så därför undrar jag om här finns någon som har något tips om vad jag kan göra? 🙂

ForeverEmma_
2014-12-24 21:47
0

Att dem springer runt är normalt det är då dem typ upptäcker. Men om dem springer i rally fart så kan dem ha blivit skrämda av nån rörelse eller nått ljud. Sen vad du kan göra åt grävande vet jag inte. MEn har du några saker ute åt dem som kartong, sandbad m.m åt dem eller har du bara ett tomt golv som dem springer på? För att ha lite kartong, papperskassar och sandbadet ute uppskattar mina och det gör även så att får lite att göra. Men att dem springer runt är normalt

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Prenova
2014-12-24 23:14
0

Okej, då förstår jag!

Ja, jag brukar ha ute både deras hus, sandbad, matskål och ibland någon toarulle. Har även lite svårt att få in dem sen igen då dem inte vill gå upp i handen, så undrar då hur du gör? Jag har provat göra en liten ''bro'' till buren så att de kan gå in och ut när de vill men tycker att det är lite jobbigt att behöva göra så varje gång.

ForeverEmma_
2014-12-25 12:24
0

Testa  ha lite mer kartonger ute åt dem så kanske det bli bättre :) 

Jo att ta in gerbiler kan inte var lätt alla gånger xD har två av mina 4st här hemma som är en aning svåra att fånga men jag har löst det så att jag har en liknande sådan här: http://www.zoo.se/rulle-nobby-grasnaste-19-cm.html tunnel (min är L formad) som jag lurar dem in i när dem är bakom någon möbel i mitt rum. Funkar väldigt bra och man slipper stressa dem små. Så den tekniken kan jag rekommendera.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Prenova
2014-12-25 12:52
0

Ja det ska jag göra, tack så mycket för hjälpen! :) Ska prova att göra så som du säger, så får vi hoppas att det funkar!