Frågor
Hej! Just nu har jag en guldhamster som är över två år, han börjar bli lite gammal och trött nu så jag kollar mig om kring lite grann efter ett nytt litet djur. Jag har tänkt länge på att jag såklart ska skaffa mig en till hamster efter Sigge (min nuvarande hamster) men jag har den senaste tiden börjat kolla runt på t.ex chinchillor, gerbiler o.s.v. Men jag har lite frågor kring gerbiler (jag är nybörjare) 1. Behövs deras klor klippas,? Jag hatar att klippa klor på min hamster och skulle gärna slippa det på nästa djur. 2. Behöver dem leva två och två? 3. Hur stora blir dem, blir dem som en dvärghamster?(utan svansen) 4. Tycker dem att det är kul med ny möblering i buren? Biter dem sönder sakerna snabbt eller kan man ha t.ex ett rör till dem under hela deras livstid? 5. Behöver dem ha mycket spån att gräva i, och hur gör man rent i deras burar då? 6. Är det skillnad på hanar och honor? Mvh Moa :)
http://www.hamsterforeningen.se/
två bra ställen att få information på förutom denna :D
de ska vara minst två och två. om man har stenar typ tegelsten som de kan klättra på så behövs inte klorna klippas men man kan ha koll.
man kan ha två st i en SAMLA låda på 130 L man kan även ha de i akvarium. gärna så stort som möjligt men tror att 45 L per gerbil är minsta tillåtna. mina två tjejer har ett akvarium på 325 L med många papprör att vara i. man bör inte ha plast till de då de gnager på allt. man kan kolla på tex tygaffärer om man kan få deras övergivna papprör. hushållsrullar och toarullar gillar de också. tror hanar kan vara mer sociala än honor. de ska ha minst 2 dm spån eller annat strömaterial att gräva i. man ska nog inte städa eller röra om för mycket men en del omgörelse tycker jag är bra. med mitt akvarium så behöver jag inte städa mer än varannan månad.
bifogar bilder på hur det kan se ut hos mina tjejer :D
1. Vissa gerbiler kan behöva få sina klor klippta, men för det mesta nej. Om det finns föremål såsom krukor, stenar, osv, i buren där gerbilerna kan vässa sina klor så är dom flesta inte i behov utav kloklippning.
2. Ja, det är dessutom lag på detta. Gerbiler är flockdjur och bör därför leva i par eller smågrupper, honor rekommenderas dock oftast bara hållas i par om man är nybörjare som gerbilägare.
3. Gerbiler är större än en dvärghamster, men mindre än en guldis - hoppas du åtminstone får ett litet hum om storleken nu! 🤪
4. Mina brukar bli väldigt glada av att få nya saker, speciellt om det är t.ex ett höbo eller liknande. Dom brukar också uppskatta att få mycket kartonger och toarullar att gnaga på och det kan hålla dom sysselsatta en liten stund. Gerbiler gnager väldigt mycket så man får vara redo på att saker försvinner efter ett tag. Jag har läst här på forumet om ägare som har haft gerbiler som gnager sönder trähus på bara ett par månader, men mina har haft samma hus i nästan över ett år nu - så det verkar variera från gerbil till gerbil.
5. Ett spånlager på minst 15 cm bör dom ha, men gärna mer såklart! Jag brukar städa min bur som är ca 170 l en gång varje månad och slänger då ner allt det gamla spånet i en stor sopsäck som sedan slängs.
6. Tror inte det är så stor skillnad. Det sägs att hanar ska vara lugnare än honor men det beror självklart mycket på individen. Honor brukar dock vara något mer revirhävande, vilket är anledningen till att dom bör endast hållas i par.
Hoppas det hjälpte lite! Om du har några fler frågor är det bara att fråga på 😃

Du har fått jättebra svar! Jag upplever honor som lite mer aktiva och "vilda", men skillnaden är inte stor. Jag rekommenderar dig att köpa ett stort akvarium, minst 175 l, och fylla det med spån, halm, hö och diverse kartongbitar (toarullar etc). Gallerbur är no-no. Gerbiler vill gräva, och blir understimulerade och frustrerade när de inte får det. Jag tycker gerbiler är väldigt roliga djur!
Okej, tack för alla svar!!:) Har en fråga till som jag kom på, hur gamla blir dem ungefär? XD
#4 Runt 3 år skulle jag väl säga :)
#5 okej!