Frågor
Hej! Just nu har jag en guldhamster som är över två år, han börjar bli lite gammal och trött nu så jag kollar mig om kring lite grann efter ett nytt litet djur. Jag har tänkt länge på att jag såklart ska skaffa mig en till hamster efter Sigge (min nuvarande hamster) men jag har den senaste tiden börjat kolla runt på t.ex chinchillor, gerbiler o.s.v. Men jag har lite frågor kring gerbiler (jag är nybörjare) 1. Behövs deras klor klippas,? Jag hatar att klippa klor på min hamster och skulle gärna slippa det på nästa djur. 2. Behöver dem leva två och två? 3. Hur stora blir dem, blir dem som en dvärghamster?(utan svansen) 4. Tycker dem att det är kul med ny möblering i buren? Biter dem sönder sakerna snabbt eller kan man ha t.ex ett rör till dem under hela deras livstid? 5. Behöver dem ha mycket spån att gräva i, och hur gör man rent i deras burar då? 6. Är det skillnad på hanar och honor? Mvh Moa :)
http://www.hamsterforeningen.se/
två bra ställen att få information på förutom denna :D
de ska vara minst två och två. om man har stenar typ tegelsten som de kan klättra på så behövs inte klorna klippas men man kan ha koll.
man kan ha två st i en SAMLA låda på 130 L man kan även ha de i akvarium. gärna så stort som möjligt men tror att 45 L per gerbil är minsta tillåtna. mina två tjejer har ett akvarium på 325 L med många papprör att vara i. man bör inte ha plast till de då de gnager på allt. man kan kolla på tex tygaffärer om man kan få deras övergivna papprör. hushållsrullar och toarullar gillar de också. tror hanar kan vara mer sociala än honor. de ska ha minst 2 dm spån eller annat strömaterial att gräva i. man ska nog inte städa eller röra om för mycket men en del omgörelse tycker jag är bra. med mitt akvarium så behöver jag inte städa mer än varannan månad.
bifogar bilder på hur det kan se ut hos mina tjejer :D