Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 778 ggr
Skogsraah
1

Fundering kring ena gerbilens död

Hej!

För några år sedan hade jag gerbiler, och jag har en undran kring den ena hanens död. Har inte riktigt kunnat släppa det för jag tyckte det var så märkligt och läskigt IFALL det var som jag trodde/fick höra! Jag hade alltså två gerbiler samtidigt. De båda började bli gamla, men den ena somnade in tidigare. Under den sista tiden hade jag flyttat hemifrån men hade gerbilerna kvar hos mina föräldrar. En dag då jag och mitt ex kom dit för att städa buren tog jag en snabb blick mot buren och vågade inte kolla mer. Den ena gerbilen låg död och det var mycket blod kring huvudet. Den andra gerbilen satt bredvid den döda och jag frågade hur det såg ut? Var han död? Då sa mitt ex att ena ögat på den döde var blodtäckt och att det såg ut som att gerbil nr 2 "åt" på honom, eller hade gjort det.

Kan det verkligen ha varit så?! Jag har ärligt talat ingen aning hur det fungerar. Känns dock märkligt. Som sagt vågade jag inte titta mycket själv och mitt ex tog hand om den döda gerbilen. Men hur kan det ha kommit sig att det var så mycket blod, liksom att hela ögat och den översidan var täckt? Jag såg aldrig att de två bråkade och mina föräldrar sa aldrig heller att de hörde eller såg något.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

pennydog
0

Ja det är nog troligt. Gerbiler äter (usch låter så äckligt) på varandra för att inte rovdjur ska få vittring av dom och hitta hela flocken ❤️ Det är alltså ett sätt att skydda flocken och sitter långt in i märgen på dom. Det är ett normalt beteende 🙂

Skogsraah
0

#1 Okej, då måste de ha varit så alltså. Låter ju rätt vettigt, men det låter ju äckligt för oss! Tack, då vet jag i alla fall 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Anne.K
0

Ja precis som redan sagts, så kan gerbiler äta upp den döda gerbilen. Och detta är en försvarsmekanism, att undanröja så inte kroppen ska locka till sig rovdjur till boet. Så det är ett naturligt beteende, även om det kan kännas otäckt att de gör på det viset.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

BjornKraft
1

Coolt och fullkomligt logiskt ur ett naturligt beteende perspektiv. Undrar om det var så Homosapiens började gräva ned sina döda eller elda upp dem eller lägga dem på höga plattformar långt från boplatsen.

“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson

ulrikame
0

även höns äter upp sina döda flockmedlemmar av samma anledning

Moast
0

Oj, läskigt. Kan detta hända när som helst eller är det när det är rovdjur i närheten?

lollynonna
0

#6 att de äter på varandra? de äter på varandra typ direkt efter det den andra har dött,det är naturinstinkt så de gör det när som helst.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Moast
0

#7 tänkte väl! Jag missförstod och trodde att dem dödade varandra genom att bita på varandra så att restenV flocken kunde fly från rovdjuret och istället hitta en död XD (Jag är helt nybörjare på gerbiler) ;)

lollynonna
0

#8 jaha du tänkte så! haha nej det gör de inte,och tur är väl det;)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol