mamman död 1v gamla ungar HJÄLP
Idag dog mamman. Kvar har jag hennes 4ungar som är en v och två dagar gamla. Jag har en till diande hona med ungar. Men jag vet inte om jag törs låta henne ta hand om dessa fyra moderslösa. Hon hatade deras mamma mer än pesten och mammorna ärkefiender! Det känns så tråkigt och ledsamt. Man kanske kan försöka flask dia dem, men jag har ingen erfarenhet alls av det och det kanske inte ens är tillräckligt när de är så små. Pappan har fått gå in till dem för att tvätta och värma dem. Det sköter han jätteduktigt ♥ Men dom piper efter mat. Hjälp mig!
Köp mjölkersättning och stödmata 1 gång i timmen dygnet runt.
Det är viktigt att mata ordentligt så att alla blir mätta.
edit, bra mjölkersättning finns på apoteket, köp mjölkersättning för kattungar.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Eftersom du har en diande mamma, så skulle jag placera de moderslösa ungarna där. Gnugga bara in den diande mammans doft på de moderslösa ungarna. Hur gamla är den diande mammans ungar? Det får inte vara för stor åldersskillnad heller på ungarna.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Torka/tvätta av ungarna med en fuktig trasa (rent vatten bara), torka torra och gnugga dem sedan med något som andra mamman gillar att ligga i, typ lite botten material från boet där hon ligger med sina bebbar. Sedan kan du lägga dem där så kommer hon med största sannolikhet ta dem till sig.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag skulle nog undvika att tvätta små ungar i vatten eftersom jag misstänker att det är svårt att få dem helt torra och då blir de lätt nedkylda, speciellt utan sin mamma. Det ska nog räcka att gnugga lite av den nya mammans bomaterial mot dem och testa försiktigt. Men jag gissar att du flyttade över dem redan igår. Hur gick det?
Tass….den här tråden vill jag följa, hoppas det går bra för bebisarna!
Onaj! Hoppas det går bättre för ungarna än det gick för mamman.
YEY, INSIDER!
Hände oss med, tur var att vi hade en till diande hona. Vi tog den drivande honans papper och gnuggade på ungarna. De första timmarna så "skätte" hon ut dom ur boet men jag envisades med att hela tiden lägga tillbaka dom. Vi lyckades tillslut och alla överlevde. Hennes egna ungar var 1-2 veckor äldre än dessa ungar och knuffade såklart bort dom små små från mamman för att själva få äta, så vi gav dom mjölkersättning 2ggr om dagen. Lycka till! :)
#0 Hur går det för dom?
YEY, INSIDER!
tass
råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂