Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 383 ggr
aekitsune
2

Bråk från ingenstans

När Peach bara var liten blev hennes syster Daisy jättesjuk och vi var tvungna att avliva henne. Då fick Zelda flytta in till Peach istället. De är lika gamla, och eftersom jag gillar att ta det säkre före det osäkra fick de en jättelång introduktionsperiod med delad bur. När de fick vara i samma bur blev de jättebra vänner direkt, och har sedan dess gjort allt tillsammans. För några dagar sen såg vi att Zelda började jaga Peach ibland, men resten av tiden satt de fortfarande tillsammans och åt, sov och putsade päls. Idag däremot rök de ihop i en såndär "gerbilboll". Vad ska jag göra?! Det beror inte på 6-månadersgrejen, för de är över ett år gamla nu. 

Just nu har jag satt en provisorisk avdelare i buren med nät, så det blir som vid introduktionen, att de kan nosa på varandra genom nätet osv. Är det troligt att jag kan sätta ihop dem sen igen utan att de börjar slåss? Och hur ska jag i så fall göra för att undvika att starta konflikter mellan dem? Vill verkligen inte dela dem så vi måste skaffa nya vänner till dem "/ Vi har inte plats, och vi planerar inte att ha fler gerbiler när Peach och Zelda inte finns kvar :(

En annan person, som har haft uppfödning, säger att det kan bero på att de bara har en dålig dag. Jag känner mig inte bekväm med det svaret, eftersom jag har läst så många gånger här inne att det inte bra att sätta ihop dem igen efter att de har bråkat.

http://aekitsune.blogg.se

Anne.K
2

Risken är ju att de inte kommer gå överens igen. 

Men du kan alltid testa med att ha dom i delad bur ett par dagar och se om de lugnar ner sig gentemot varandra. Verkar det sedan lugnt kan du ju testa att återföra dom tillsammans och se hur det går. Men var då också beredd på det värsta och var redo att kunna sära på dom.

Ryker dom då ihop igen så finns det tyvärr inget att göra. Då vill dom inte veta av varandra något mer. Sådant händer tyvärr ibland mellan gerbiler. De kan leva flera år i harmoni och helt plötsligt kan de ryka ihop av olika orsaker.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning