Bitsđ„(?)
Hej! Min ena gerbil har tyvÀrr börjat att bitas:( men Àr i övrigt jÀttesnÀll och hon har aldrig bitits innan och man har kunnat göra vad som helst med henne och hon hat aldrig bitit mig sÄ jag tycker det Àr konstigt att hon börjat nu⊠Det Àr nÀr jag tar upp henne och hÄller henne i ett stadigt grepp sÄ hon ligger stilla i handen sÄ att jag ska kunna hÀlsokontrollera henne och det Àr dÄ hon biter till lite! Jag Àr verkligen ledsen över detta och jag Àr nÀstan rÀdd nÀr jag tar upp henne. Hon har Annars varit jÀttesnÀll innan! NÀr hon biter mig sÄ sÄ blÄser jag lÀtt pÄ henne och dÄ slutar hon men sÄ biter hon en gÄng till igen. Hur ska jag göra?! Varför börjar hon bitas nu tro?!
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Brukar du ge dem godis frÄn handen? NÀr jag gett mina gerbiler godis frÄn handen sÄ hÀnder det ibland att de börjar bitas. Vet dock inte vad man kan göra Ät det förutom att blÄsa lÀtt pÄ dem.. (Mina brukar sluta nÀr jag slutar ge dem godis frÄn handen)
Nafsar hon eller biter? För om hon nafsar Àr det ingen fara det gör alla. Man kan lukta gott om handen och dÄ kan dem tugga lite
HĂ€lsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Hon biter, det gĂ„r nĂ€stan hĂ„l pĂ„ skinnet:( Det Ă€r det att hon har aldrig bitits förut och man har kunnat göra vad som helst med henne och hon tillĂ€t det och det Ă€r det som gör mig sĂ„ förtvivlad att hon var sĂ„ snĂ€ll och sĂ„ men nu bits hon helt plötsligtđđđą
Du kanske hĂ„ller henne för hĂ„rt. Att hĂ€lsokontrollera Ă€r bra men du behöver sĂ€llan vrida och vĂ€nda pĂ„ gerbilen. Det rĂ€cker fint att lĂ„ta dem klĂ€ttra upp sjĂ€lva i handen och titta pĂ„ dem i samband med den dagliga hanteringen đ
Sen det dÀr med rekommendationen att blÄsa pÄ gerbilerna nÀr de bits (alltsÄ hÄrt) har jag personligen aldrig varit sÀrskilt förtjust i . Jag tror att det i mÄnga fall skrÀmmer gerbilen ytterligare, för mÄnga bits ju hÄrt just av just rÀdsla/för att visa missnöje/smÀrta. Jag har endast blivit biten allvarligt ett fÄtal gÄnger och dÄ har det varit engÄngsföreteelser dÀr gerbilen verkligen haft en god anledning till att sÀga ifrÄn.
Ja okej tack för svaren allesammans. Jag har sett att hon idag hade ytte pytte lite torkat blod eller nÄt rött under nosen och sÄ vill jag ju kolla det men sÄ bits hon oftast:( men iallafall vad kan det va? Hon har ej varit i slagsmÄl!
Fats jag tycker att jag ej hÄller hÄrt. Jag hÄller bestÀmt men ej hÄrt men nÀr jag bara lÄter henne sitta fritt i handen sÄ biter hon efter ett tag ÀndÄn:( men jag hÄller inte annorlunda Àn vad jag gjorde nÀr inte bets sÄ varför börjar hon nu?!
Det som du ser under nosen Àr troligtvis inte blod, utan "snor". Gerbilernas snor Àr rött. Vet inte riktigt varför..?
Detta kanske inte Ă€r sant, men jag har hört det nĂ„gra gĂ„nger hĂ€r pĂ„ iFokus.đ€
Hon Àr kanske i tonÄren?
(för gerbiler kan vÀll bli lite griniga i tonÄren?)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gÀrna in pÄ min shop eller skicka ivÀg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trĂ„dar. đ
#8 tÀnkte ocksÄ pÄ det men sen kom jag pÄ att hon Àr ju vuxen, över ett Är sÄ tror inte att det Àr tonÄren!
Kan hon ha ont nÄgonstans? Gerbiler kan bitas nÀr man tar i dom om de har ont nÄgonstans.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Men hon fÄr sitta helt fri i handen utan att jag rör henne och hon bits lite lött ÀndÄn:(
Att hon snorar (rött ur nÀsan) kan betyda att hon Àr förkyld. Men om du Àr orolig sÄ ta henne till en veterinÀr annars tycker jag nog att du ska lÄta henne fÄ vara lite och sen kanske du fÄr börja om lite frÄn början med att stoppa ner handen bara i buren och ge godis och se om det hjÀlper.
Men med tanke pÄ att det kom sÄ plötsligt sÄ skulle jag nog ta henne till en veterinÀr för det kan vara sÄ att hon har ont eller att det kan vara nÄgot annat.
Ăr det farligt med förkylningar? Jag har mĂ€rkt att hon inte anvĂ€nder ena benet, kan det vara det dom spökar? Vad ska jag göra nĂ€r hon biter mig? SlĂ€ppa ner henne i buren? SĂ€ga nej? Hon Ă€r mycket ner osĂ€krare och lite mer tillbaka dragen, vad kan det bero pĂ„? Ăr det benet hon har ont i som orsakar allt detta tro? LĂ€ker det av sig sjĂ€lv?
Det behöver inte vara en förkylning, det har hÀnt mig att de varit lite snoriga i en dag men sen slutat dagen efter. HÄll koll pÄ det: nyser hon? andas hon konstigt? om det fortsÀtter i mer Àn 1-2 dar skulle jag gÄ till veterinÀren.
Vad har hĂ€nt med benet? Om hon har ont i den kan det vara dĂ€rför hon biter. Det verkar ju konstigt att hon börjat nu sĂ„dĂ€r frĂ„n ingenstans det mĂ„ste vara nĂ„got đ€
Hon andas inte konstigt och nyser inte! Inget har hÀnt med tassen eller benet vad hag har sett. Undrar vad det kan va:(? Jag vÄgar inte riktigt ta upp henne ordentligt för jag Àr rÀdd stt hon biter mig!
Jag skulle ta henne till en veterinÀr för det Àr tydligt att hon har ont i sitt ben och det Àr svÄrt för oss över internet att sÀga vad de kan vara. En veterinÀr kan hjÀlpa dig
Men vad kan en veterinĂ€r egentligen göra? Om hon har brutit det sĂ„ har jag lĂ€st att det lĂ€ker av sig sjĂ€lv, eller? Kostar det Ă€ven om veterinĂ€ren inte gör nĂ„got utan bara kollar pĂ„ henne lite och sen sĂ€ger: jag kan tyvĂ€rr inte göra nĂ„t i nulĂ€get" som de brukar sĂ€ga? Vill helst inte ta henne till veterinĂ€ren utan villa bara att de ska vara nĂ„t litet som löser sig sjĂ€lvđ„men om jag mĂ„ste ta henne till vet sĂ„ sjĂ€lvklart, jag Ă€lskar ju henne!
Jag Àr sÄ förtvilvad:( hon Àr sÄ mycket osÀkrare och litar inte pÄ mig. Kan allt detta hÀnda bara pÄ grund av benet? Hur fÄr jag henne att tycka om mig och lita pÄ mig? Jag ger henne godis ur handen vare dag, ge henne godis bör hon sitter i handen osv!

Men varför ska hon tycka om dig nÀr hon har ont?! Jag tycker du tÀnker lite bakvÀnt nu. Som jag ser det har du tvÄ alternativ: 1. ta henne till en veterinÀr (ja, det kostar Àven om de inte kan göra nÄgot Ät skadan, sÄ klart) 2. lÄt henne vara ifred och lÀka.. Förhoppningsvis lÀker hon skadan och du kan sen börja jobba med tilliten igen.
FörlÄt mig dÄ för jag inte tÀnkte sÄ⊠Tack för svaren. Ska lÄta henne va ett tag!

Men du behöver inte be om förlÄtelse :) Jag menade inte att lÄta sÄ dryg. Det knepiga med de hÀr smÄ djuren Àr att det ibland kan vara vÀrre att ta dem till veterinÀr, med den stress det innebÀr för dem. Man fÄr inte glömma att de Àr bytesdjur som Àr extra sÄrbara nÀr de Àr skadade pÄ nÄgot vis. Hoppas det gÄr bra för din tjej!
SÄ hon har skadat benet? DÄ Àr det troligt vis det som gör att hon bitit dig om du hÄllit i henne rÀtt sÄ hÄrt nÀr du skulle hÀlsochecka henne dÄ hon haft ont.
Min ena gerbil hade skadat sitt ben och hoppade runt som din, som tur var lĂ€kte den av sig sjĂ€lv sĂ„ det var troligen ingen jĂ€tte allvarlig skada. Jag tog inte med mig han till veterinĂ€ren för stressen o.s.v. som ovan sĂ€ger. Jag tog fram en liten duna bur jag hade och sĂ„ fick dem vara i den tills jag sĂ„g att han med den skadade benet började anvĂ€nda den igen. LĂ„t henne vara med sin kompis i en mindre bur om du har (detta kan lĂ€gga extra stress pĂ„ gerbilen sĂ„ det Ă€r inte jĂ€tte rekomenderat) eller lĂ€gg vatten och mat nĂ€ra deras bo sĂ„ att hon inte behöver gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt och anstĂ€nga benet. đ
Tack sĂ„ mycket ossilian och alla er andra för stöd och tips! Jag fĂ„r vĂ€l lĂ„ta henne vila som ofta löser saker och jag hoppas verkligen att hon blir bra till jul. Ăr detta nĂ„r farligt för gerbiler? AlltsĂ„ tyder dessa symptomen att det Ă€r nĂ„t livshotande eller jag va lugn och hon kommer snart va sitt vanliga, snĂ€lla, nyfikna, spralliga jag?
Tycker ÀndÄn att det blivit liiite bÀttre, hon anvÀnde tassen liiite mer i igÄr nÀr hon sprang i badkaret. SÄ hon fÄr vila och jag ska ej hÄlla pÄ ned henne sÄ mycket och sÄ hoppas, hoppas, hoppas, hoppas jag att hon blir sig sjÀlv.
Jag skulle inte ens rasta henne om jag var du för nÀr hon Àr ute sÄ blir hon ju tvungen att röra pÄ sig för att komma till sÀkerhet sÄ lÄt henne bara vara i buren i 1-2veckor och sen kolla om det har blivit bÀttre med benet sÄ hon inte gör sig mer illa
Jag skulle nog lÄta hon, tillsammans med burkompisen, flytta till en mindre bur med lite mindre spÄn (eventuellt att man bara minskar spÄnmÀngden frÄn den bur dom har nu) samt ingen hög inredning sÄ som hyllor och trÀhus. Om det nu Àr sÄ att hon har brutit tassen sÄ finns det en risk att den lÀker fel, och det Àr dÀrför onödigt att hon anstrÀnger sig för mycket för att öka den risken.
Men om du hĂ„ller lite extra koll pĂ„ henne och lĂ„ter henne vila sĂ„ kommer tassen sĂ€kert bli bĂ€ttre. Det behöver ju inte ens egentligen vara en fraktur, utan det Ă€r kanske bara en stukning hon har rĂ„kat ut för. đ
Dock sÄ tror jag det kan vara bÀttre att bara lÄta henne vara i sin vanliga bur och lÀgga vatten och mat nÀra boet, byta bur och spÄn o.s.v. kan utsÀtta henne för onödig stress nu nÀr benet ska lÀker.
DĂ„ hon verkar mĂ„ bĂ€ttre nu sĂ„ tror jag det rĂ€cker med att bara lĂ„ta henne vara i fred med sin bur kompis. Hon Ă€r inte dum sĂ„ Ă€ven om det finns höga platser i buren kommer hon inte hoppa runt om hon fortfarande har ont, om du vill vara extra sĂ€ker kan du ta bort dem Ă€ndĂ„đ
Som dem andra sĂ€ger, ha inte henne ute. om kompisen behöver springa av sig kan du ha henne ute sjĂ€lv en stund det funkar lika bra đ
Ok, tack!
#28 Eller sÄ gör man som sagt att man bara hÀller ut lite spÄn frÄn buren dom har nu. Det Àr dÄ i praktiskt taget samma miljö och det borde, enligt mig i alla fall, inte stressa gerbilen supermycket.
Nu Àr ju den hÀr situationen lite osÀker, för TS vet ju inte ifall tassen Àr bruten och det kan ju dÀrför anses onödigt att byta bur om tassen "bara" Àr stukad. Om jag dock visste sÀkert att min gerbil hade en faktur, skulle jag ha minskat spÄnmÀngden Àven om det innebÀr en stressrisk, i och med att det blir sÄ himla jobbigt ifall benet skulle lÀka fel.
Det blir nog bra oavsett, tror det inte spelar jĂ€ttestor roll ifall man byter bur eller inte, det viktigaste Ă€r ju att gerbilen inte anstrĂ€nger sig för mycket och helt enkelt tar det lugnt. Hoppas i vilket fall som helst att TS's gerbils tass blir bĂ€ttre! đ
Tack #30:)
Hej! Nu har hon ju vilat i ca en vecka tror jag eller liiite mindre⊠Jag vet inte riktigt om det har blivit bÀttre med benet men hon har inget snor lÀngre under nosen sÄ det Àr ju iallafall ett steg i rÀtt riktning:)
#7 gerbilers snor blir rött nÀr det reagerar med luften och torkar.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gÀrna in pÄ Disyertos hemsida
Hej igen! Hon verkar ej ha ont i tassen sÄ mycket lÀngre men lite ont hÀnger fortfarande kvar. Men hon bits fortfarande, inte lika mycket men tillrÀckligt sÄ att jag ej vÄgar hantera henne som innan! Hur ska jag fÄ henne att sluta bitas? Beror det fortfarande pÄ tassen? Hur ska jag fÄ henne som hon var innan? AlltsÄ mer sjÀlvsÀker, nyfiknare, lÀtthanterlig, sÀllskaplig och bara helt enkelt mysig och snÀll? Tack för allt!