Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 497 ggr
taylor__lambert
2014-12-09 23:32
0

Strö

Ja nu snart får jag nog av mina tjej gerbiler. Mina tre grabbar funkar det utmärkt att ha toa-lätt strö till, byter vid behov. Men mina tjejer har jag kämpat med sedan jag fick dom och det är skit dyrt i längden.

Jag har testat:
Alspån
kutterspån
toa-lätt strö
Hampaströ
carefresh

Har även blandat ihop allting lite hit och dit men ändå så luktar det som in i helvetes illa bara efter en enda dag, får städa JÄMT och det börjar bli riktigt dyrt nu. Deras sandlåda är alltid tom, den tömmer dom så fort jag fyller på, och hur det går till vette katten för den har ganska hög kant och är mycket rymlig så hur de får ut det vet jag inte alls och det luktar ju som bara den, svider som fasiken i ögon och hals pga allt ammoniak som finns i luften, de verkar inte bry sig alls men mina grabbar som bor relativt långt bort reagerar starkt på det, min hund reagerar också på det.

Jag har nu slutligen funderat på om man kan lägga in jord där inne, jord tycker jag döljer väldigt bra lukt och suger åt sig ammoniak på ett annat sätt. Sen är det även som så att jag är väldigt allergisk mot alspån, hampa och kutterspån och dyl så vill egentligen inte ha det alls men har haft så jobbigt att hitta något bra till dom.

En annan anledning till att jag funderat på om det går att ha jord är för att torv finns typ ingenstans att få tag på med ett rimligt pris och nära oss, inte heller vill zoo butikerna köpa in en säck.

Sen vill jag också ha jord då mina tjejer inte kan gräva gångar så som de ska kunna göra, mina killar lyckas med detta finfint då de tuggar sönder spånet i små bitar pressar ihop det och bygger gångar, men tjejerna fattar inte riktigt detta.

SÅ! Med detta sagt, går det att köra med jord? Eller vad ska jag göra?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Wilbur]
2014-12-09 23:38
0

Nu har jag ingen gerbil men jag har en liten hanmus där jag hade samma problem.. Jag la in jord, löv och kvistar till honom och han luktar numera ingenting! Det enda är att jorden torkar och lätt kan bli lite dammig.. och musen sprätter gärna ut den trots att han bor i terrarium. Men lukten är i alla fall borta!

taylor__lambert
2014-12-10 00:00
0

#1 Härligt att det inte är bara jag som fått små illaluktande monster ;)

ja jag har ju tänkt på det med att det torkar ju efter ett tag, men om man använder blomspruta borde det ju kunna hålla sig en längre stund kanske?

Anne.K
2014-12-10 09:04
0

Det känns inte riktigt normalt att det stinker på det viset ifrån gerbiler. Det bör inte göra det. Känns som att något vore fel då. 

Jag själv har ca 30 gerbiler och det stinker inte alls trots att de är så många i ett rum.  Så att det stinker så kraftigt ifrån dina 2 honor ger iaf mig intrycket att något inte står rätt till. Jag skulle försöka ta reda på orsaken till varför det stinker ifrån dom på det viset.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

taylor__lambert
2014-12-10 12:33
0

#3 det luktar mycket då de tömmer sin sandlåda varje gång jag fyller på och kissar i den då den är tom, om inte kiss blir uppsuget blir ammoniak lukten mer intensiv, de gräver även hål i buren och kissar i burbotten.

[VampireGirlElvira]1
2014-12-10 14:06
0

Jag tror att dom kan ha urinvägsinfektion eftersom att det luktar så mycket från dina gerbilhonor på så kort tid. Jag tycker att du borde kolla upp det med en veterinär. Jag har inga problem med mina gerbilhonor, men som jag skrev så tycker jag att det är det lättaste sättet att ta reda på. När det gäller att ha jord inne i gerbilburen blev jag också intresserad över om det går. :)

taylor__lambert
2014-12-10 14:27
0

#5 Jo UVI har jag också funderat på så tog dom till vet ganska nyligen men allting såg helt ok ut på proverna och gjorde även en enkel undersökning av dom och allting så helt okej ut, ingen som reagerade onormalt vid hanteringen.

Har ju funderat på jord länge, då de är ju ursprungligen från Afrika och Asien och lever där det är blandat jord/sand/gräs, där har de ju inte spån och sånt så tänker mig att det borde ju kunna gå, men just att jorden vi har kan ju ha kemikalier i sig eftersom de är planteringsjord och därför tänkte jag kolla om man verkligen kan ha jord, men det borde ju inte skada om man tar rätt jord kan jag väl tycka.

[VampireGirlElvira]1
2014-12-10 15:19
0

Aha. Då vet jag inte vad som är fel. Det kan kanske fungera med jord, men jag är inte säker. Är ganska fundersam jag med.

Anne.K
2014-12-10 15:50
0

#6 Torv kan man ju annars ha. Däremot vill jag varna att det blir förskräckligt dammigt och känns egentligen inte så nyttigt för gerbilerna att leva i då det konstant andas in dammet. Så jag slutade lika snabbt som jag började. Just i dagsläget finns nog inga vettiga mer naturliga substrat för gerbiler att testa på. Antingen är det för fuktigt, eller dammigt eller kemikalier etc. Så det är svårt det där. Jag själv försöker också finna mer naturliga alternativ som gör att man kan härma hur de lever i det vilda. Men det ser mörkt ut än så länge efter mina efterforskningar jag gjort hittills.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

taylor__lambert
2014-12-10 16:19
0

#8 jo torv har jag ju letat efter då det är det jag egentligen vill ha, jag vet att vi hade det till Gerbilerna på Djurgymnasiet, men de specialbeställde nånstans ifrån och fick det dit fraktat. Har försökt att få mina zoo affärer att beställa hem men det vill de inte :/ har liksom ingen bil så kan inte ta mig vidare långt och bära hem en stor tung säck.