Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 939 ggr
Anne.K
0

Dina åsikter om avel

Jag tänkte det kunde vara intressant att diskutera lite allmänt om gerbilavel.

I denna tråden så kan man säga vad man tycker och tänker om aveln, allt från de som är bra till det som är dåligt. Och självklart kommentera varandra då det är meningen att det ska vara diskussion.

OBS!Tänk dock på att inte göra påhopp på någon om dennes åsikter skiljer sig från dina och håll god och trevlig ton i tråden.

Vi är här för att ha det trevligt och diskutera ett intressant ämne och dela med oss av varandras tankar och åsikter.

Så vad tycker du om avel på gerbiler? vad är bra och vad är dåligt? Finns det något annat du vill tillägga?

Ps! Tråden är till för alla oavsett om du är uppfödare eller bara har några kelgrisar hemma.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Tassy]
1

Jag tycker avel ska främja gerbilens hälsa och välmående samt ett gott temperament i första hand. Dock ser jag inget fel i färgavel, så länge man inte tummar på tidigare nämnda punkter.

Att ta en kull på sin favorigerbil trots t.ex. genetisk sjukdom är i mina ögon oförlåtligt och egoistiskt.

Anne.K
3

#1 kan bara hålla med i det du redan sagt.

Aveln bör ha gerbilens välmående i första hand, alltid! Man ska inte avla på sjukdomar eller defekter utan enbart avla på de som är friska och välmående.

Temperament och hälsa bör vara det man prioriterar i val av avelsdjur. Sedan kan man såklart kombinera detta med den färg man vill arbeta med och vidareutveckla. 

Sedan är jag emot alla de som tar kullar på sina zoodjur bara för att få söta ungar. Dessa personer vet inget om deras gerbilers bakgrunder och vilka defekter eller sjukdomar de bär med sig. Och att föra dessa okända gener vidare kan sluta katastrofalt om man har otur. 

Man bör vara väl påläst om allt som har med avel att göra, samt finna lämpliga avelsdjur med dokumenterad stam. Sedan en viktig aspekt som verkar glömmas bort ibland är att man bör ha varit gerbilägare minst 1 år innan man startar avel. En del startar ju uppfödning direkt på deras allra första gerbiler utan att ens veta hur gerbiler är som husdjur och det tycker jag är ansvarslöst.

Man måste lära känna djurarten ordentligt innan man påbörjar avel.

Rosasocke
0

Min åsikt är nog som med all djur avel. Man skall basera på hur individen och dess gener är inte mixtra för mycket så som många gör med vissa djur. En annan sak som är så tråkigt är att man borde försöka påverka zoo-djur mer. Så att man någon gång skulle få stamtavlor på dom med. Eller avsluta att de har djur i butik och hellre att dom kan hänvisa till uppfödare. På något sett få alla djur att ha bra villkor och förutsättningar att inte bli en uppvisning pryl utan en familjemedlem. Önska att min första hane Charlie hade stamtavla. För han är helt underbar, han är nyfiken, mysig och riktigt vacker. Han är även stor och har bra och fin päls som många strävar efter. En mycket lyckad gerbil utan stamtavla vilket är bra men ändå tråkigt. För han är så fin i själen. Så tänk vad underbart det hade varit om de som man fick tag på i butiker hade en lugn miljö och stort utrymme och även stamtavla så att man kan veta att även deras föräldrar har varit friska och levt länge. Kul idé att starta denna tråd eftersom det äe lite sådär "förbjudet" idag att prata om åsikter

The Animallovers!!!
0

Jag tycker som ovan att en uppfödning ska tänka på djurens bästa och inte bara avla för pengar eller utställning. Varje kull ska mammans och pappans temperament matcha varandras och man ska inte slita ut honorna genom att ta kull på dem hela tiden;)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

pennydog
0

#1 TASSY du är tillbaks vet inte om det är jag som är lite efter eller om du kom nu på senare tid❤️👍

Kan inte säga något som ni inte har sagt. håller med er fullständigt🙂

pennydog
0

oj såg nu att det var en gammal tråd som någon hade puttat upp😞

The Animallovers!!!
0

Såg det nu också hehe

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Cochon
0

#6 Eftersom det är klamrar [] kring Tassys namn betyder det att henoms profil är borttagen. ;-(

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[VampireGirlElvira]1
0

Jag tycker att man bara borde avla gerbiler när det gäller att ha dom som sällskapsdjur, plus att deras hälsa, genetik, och beteende måste vara bra. Och det är såklart ett måste med att vara en seriös uppfödare, för annars så är det ingen idé att ens försöka att sälja dom små sötnosarna till någon. Och att det är en riktigt dålig idé att ens avla på en gerbil som är sjuk eller har dåliga gener. Jag tycker verkligen synd om dom gerbil bebisarna och gerbil föräldrarna ifall dom kommer från en oseriös uppfödare. Det är ju riktigt synd att det finns sånna personer här i världen. :(

BjornKraft
0

Personligen anser jag att utställningar som bygger på utseende ska tas bort inom all djurhantering. Skönhetstävlingar brukar bara ställa till det för djuren i slutänden. Se på schäferhunden som är helt sönderavlad i höfterna för att få en "snygg" linje, helt galet.

All avel bör ske med tanke på temperament och hälsa, och där bör utställningarna fokuseras, allt annat bidrar till ohälsosam och oönskad avel.

“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson

Anne.K
1

Härligt att min gamla tråd fått lite liv igen då det är ett intressant ämne att diskutera. :)

#10 Jag kan hålla med dig angående utställningar för exteriören. Jag är inte vidare förtjust i det heller. Det har bland många djurarter bidragit med ohälsosam avel då det finns stolpskottar som enbart avlar med fokus på utseendet och inget annat. Men sådan avel är nog inte lika utbrett i Sverige som utomlands. De flesta uppfödarna här i sverige är måna om god hälsa och temperament också vågar jag nog påstå.

Men som sagt, jag är inte förtjust i fixeringen av utseendet. Däremot är det bra ändå med en standard på fysiken, så länge standarden är hälsosam för djuret. För man måste ändå till viss del kunna avla på djurets fysik. Kroppen måste trots allt vara hälsosam och funktionell.

pennydog
0

#8 Jaha haha man lär sig något nytt varje dag 😃 Synd med Tassy iallafall hon var riktigt bra❤️