Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 889 ggr
pennydog
0

Går ner i vikt

Jag vet att det finns flera trådar av detta ämne men hittar inte riktigt svaret.

Min ena gerbil som är ca 1 år har börjat gå ner i vikt, han rör på sig, äter och mår helt ok. Jag har kollat tänderna på honom men dom är bra. Han äter ur handen så jag är super säker på att han äter. Kan det vara vintern tro? Jag börjar bli orolig för honom är är ju trots allt min lilla bebis 😢

Jessicahagstrom94
0

Inte för att skrämmas men kan det inte vara någon sjukdom då?

pennydog
0

Jo jag tänkte på det men har har fin päls. klara ögon, pigg, och inget snor eller andra symtomer men om har fortsätter gå ner så kommer jag självklart ta honom till veterinären.

Cochon
0

Kanske så att han har en högre ämnesomsättning än de andra och behöver ha en större andel protein och fett i sitt foder? 

Detta är främst en tanke och har ingen aning om i fall den är rimlig.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

pennydog
0

Okej nu har han fått ärtor, mat och vatten. Har märkt att dom inte dricker så mycket men när jag håller i vattenflaskan så dricker dom(så sjuukt gulligt) men men mat, ärtor och vatten har han fått i sig.

#3 Tror ganska starkt på din tanke eftersom det är han och inte burkompisen.

Dom är ju inte syskon eller så. Jag har mailat uppfödaren och ringt veterinären om det skulle va så att det blir sämre så har jag någon att åka till 🙂 Han är pigg och matglad så jag hoppas på det bästa 😃

Cochon
0

#4 Ok, låter skönt! =) Om du vill prova att öka protein och fett kan du ge honom fröer/nötter och katt-/hundmat i det vanliga fodret eller i handen. =)

Hoppas det löser sig. =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Anne.K
0

Avmagring kan även ha med mask att göra. Så testa att avmaska honom och se om det blir bättre. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Cochon
0

#6 Oj, hur kan gerbiler få mask förresten? =)

ks.gerbil
0

#4 Har du kollat så dem når vattenflaskan odenkligt när den sitter i buren? Att de dricker när du håller i den kan vara att de når den bättre då och det kan vara bra att kolla så att de ändå når den även när du inte är där om det skulle hända något ^_^. (off topic men ville bara inflika detta) 🙂

Gerbil-hemsidan hittar du R

pennydog
0

#8 Tack jag ska kolla det ❤️

taylor__lambert
0

Snor tråden lite da.

Har också en hane som är extremt liten och spinkig, han äter som en häst, extremt social, pigg och alert, men verkade inte gå upp mycket i vikt av den maten jag gav honom, gick till djuraffären där jag fick råd om mera fett och proteiner till honom, han har fått mera hull MEN nu är det ju som så att jag har två andra hanar och de har väl blivit någorlunda… aherm… feta. Hanen som är smal vill jag få lite mera hull på men han äter ingen annanstans än i buren och där är ju de andra två och snor mat ifrån honom väldigt lätt. Så, hur ska jag göra för att få ned de andra två i vikt en aning och få lillen upp i vikt en aning?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cochon
0

#10 Du kan kanske prova att ta ut de andra två killarna så får han en extra matstund för sig själv. :-)

taylor__lambert
0

#11 jo har försökt det men han äter på nätterna endast så det är lite svårt :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta