Ha tre tillsammans? Erfarenheter efterlyses.
Hur lätt/svårt är det att sätta ihop tre gerbiler och få dem att trivas tillsammans? I det här fallet gäller det tre honor. En 2,5 år och två ungar på 3 månader som känner varandra redan. Tacksam för era erfarenheter. Behöver snabba svar 🙂
Jag menar att ungarna känner varandra.
Ta ur ett mer pricipt perspektiv
?? Vad menar du?
Oj menade principt perspektiv istället för pricipt, fattar du nu?:)
Om ungarna redan är 3 månader så kan det bli lite klurigt att sätta ihop dem. Kan funka men inte alls säkert, speciellt som det är honor (hanar brukar vara lite lättare). Idealet är om de är ca 6-7 veckor.
Att ha tre honor kan gå bra men det kan också bli bråk med tiden. Det bästa (med minst risk för bråk) är att bara ha två gerbiler tillsammans. Ju fler gerbiler desto större risk för bråk, speciellt när det gäller honor eftersom de är lite mer revirhävdande än hanar.
Men det finns också exempel där det har funkat jättebra hela livet ut :)
Själv har jag haft flera trios med mamma + två döttrar. Dock har de ju då vuxit upp tillsammans vilket kan vara lite skillnad.
#5 Vad är den största flock du har haft?
#5 Tack för svar. Jag har förkastat idén efter att ha läst mer om riskerna med bråk som kan uppstå senare också. Vill inte ta den risken.
#6 Har nog inte haft fler än tre någon gång, i så fall väldigt kort period med ung-gerbiler 🙂
Har själv tre honor som funkar jätte bra ihop, men är de inte syskon eller förälder och barn så finns det risk att detblir bråk. Så sa uppfödaren till mina gerbiler. Har också hört som vissa här skriver att hanar är bättre på att bo fler än två än honor är.
Hej! Jag satte ihop en äldre hona som hade blivit ensam med två gerbilflickor som var cirka åtta veckor gamla. I ett halvår gick det jättebra. Men sedan visade det sig att den ena yngre honan var väldigt dominant. Hon gav sig på den äldre gerbilen så att gamlingen bröt foten. Som tur är blev hon helt återställd, men jag separerade den äldre från de två yngre efter den händelsen. När den bråkiga gerbilens jämnåriga kompis blev sjuk och svag för en tid sedan så gav hon sig på den också. Dock inte alls lika våldsamt. Jag vill understryka att den bråkiga honan alltså är väldigt dominant. Idag börjar hon bli riktigt gammal men är livlig och pigg. Hon lever ensam på veterinärs inrådan, på grund av sin aggressivitet och risken att hon skadar andra gerbiler. Som tur är så är hon snäll mot mig i alla fall och verkar må helt okej! Hon har en jättestor bur där hon bygger gångar och springer i rör som aldrig förr :)

#10 Låter precis som en av mina tidigare gerbiler. Hon tålde inte andra honor, ville (och lyckades vid ett tillfälle) bokstavligen döda dem. När hon var runt två år (och förhoppningsvis steril) satte vi in en hane till henne. De var världens gulligaste par, tog verkligen hand om varandra och var väldigt harmoniska. Så om din hona inte fått ungar tidigare och är över året, minst, så kan du testa med att sätta in en hane till henne.
Hade tre honor, köpte alla tre tillsammans när de var ca 6v och det slutade med att två av dom dödade den tredje, gick på två röda så var gerbil honan mycket illa däran, 10 min senare var hon borta. Nu några månader senare har jag bara mina två tjejer som funkar superbra tillsammans.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos