Klara är en POJKE!!!!
Shit shit shit!!
Mina tre tjejer är inte tre tjejer utan 2 tjejer och 1 kille!! Shit shit shit!!
För 2 veckor sedan köpte vi våra tre så kallade flickor av en uppfödare de är dock uppfödda på en mamma från zoo och en pappa från en privatperson (troligtvis också från zoo). Det skulle vara tre flickor, systrar, och jag litade dumt nog på det. Har inte tyckt att jag kunnat se skillnad på gerbilers kön förut, men nu tog jag några bilder på dem och på en av bilderna syntes Klaras kön jättebra. För några dagar sen tittade jag på en artikel på zoonen som någon här skrivit där det fanns bra bilder på hur hona och hane ser ut och jag hade bilden av hanen i mitt huvud, och det var ju precis så KLARA såg ut! Nu har jag lyft upp allihopa, Kajsa och Cornelia ser ut precis som tjejer enligt den bilden, och Klara har en stor pung som killarna våra har!!
Shit shit shit! Vad gör jag nu?! Försöka sätta ihop Klara som inte är en klara med pojkarna? Går det ens?? :/ Eller ska jag kontakta uppfödaren och låta henne ta tillbaka den som hon sa var en tjej men visade sig vara en kille?
Jag har inget exakt födelsedatum på dem, men under v. 30 bör de vara födda och bör alltså vara ca 7-8 veckor. Förhoppningsvis har de inte hunnit bli könsmogna ännu!! *Gaaaah*
Nja det har nog inte hunnit bli några bebbar där ännu. Jag har ju ett par som bor ihop sedan de var ca 6 veckor, en hona och en hane och nu när de är 5 månader så såg vi för ca 2 veckor sedan hur de gjorde små-gerbiler *ler* så det är nog ingen fara.
Hur du ska göra får du nog avgöra själv, men det är inte helt omöjligt att sätta honom med de andra killarna.

Jag hoppas det inte blitt några småttisar ännu… men skulle det ha det får vi helt enkelt ta hand om dem och göra vårt bästa för att de ska få det bra. Men hur länge är gerbiler dräktiga? När kan vi utesluta att det inte blivit några bebisar lixom?
"Klara" sitter nu i en egen bur, tack och lov hade vi en extra bur då vi köpte en större till killarna i fredags, men jag vill ju inte ha honom där själv. Så HUR gör jag för att få in honom i killarnas flock? De har bara bott här i ca 1 vecka och hade då två rumskompisar till som inte fick följa med hit. Vet inte om det påverkar men säger det iaf… Nu behöver jag alla tips och råd jag kan få!
Ja det var definitivt en pojke det :o)

Jag vet inte hur du ska göra för att få in han i killarnas flock.. kanske gnida in han med spån från deras bur? Och sen dela av buren med tex galler eller plexiglas. Och sen se om dom är nyfikna och luktar bara, eller hoppar upp och försöker hugga.
Jag vet faktiskt inte. Så det här "tipset" är inte att rekommendera tills någon annan gerbilkunnig person har sagt sitt.
Tror det finns en jättebra artikel skriven här om att sätta ihop gerbiler.

Definitvt en pöjk. 

Jag läste en artikel på zoonen av samma person som hade artikeln med bilder på pojkar och flickor (tror det var EmmaJo här som skrivit dom?). Jag förstod dock inte om man ska låta dem bo med galler emellan sig eller bara ha dem så en stund? Har för mig att jag läst nån annanstans att man kan göra så och låta dem bo typ 2 dagar och sen byta sida och låta dem bo så i två dagar till osv.
Men då är ju också frågan, ska jag låta de två hanar som redan bor tillsammans bo på ena sidan och lilla Klara eller Dante som han numera heter på andra? Eller ska de introduceras en och en mot varandra?
Helt klart en pojke! :P
#8 du ska ha "Klara" på ena sidan och de andra 2 på den andra, sedan så ska du skifta plats på dem så de hamnar i varandras doft så att säga.

Nu har vi testat låta dem träffas. Hade ingen bur som var delbar så vi tog gallret från ena buren och ställde över ett fyrkantigt sidobord som vi lagt en filt över. Lät Diesel och Dimitri (som bor ihop) vara på ena sidan och Dante (fd. klara) på den andra. De ignorerade varandra rätt fint, nosade någon gång på varandra bara. Bytte sedan sida efter en stund och det fortsatte likadant. Efter ytterligare en stund satte vi tillbaka dem i deras burar, tog bort gallret, gjorde oss beredda med de tjockaste handskar vi kunde hitta och släppte ihop dem på bordet. De betedde sig som om de känt varandra i alla evighet. Sprang runt alla tre, nosade liite på varandra och var allmänt obrydda om varandra. Inte en tillstymmelse till att inte komma överens.
Nu har vi avbrutit och de sitter nu i sina burar. Hur går vi vidare? Kan man göra så här typ 2 gånger om dagen fram till nästa städning och helt "enkelt" släppa ihop dem då så att de får bo i samma bur? Förutsatt att de inte visar några tecken på aggressioner eller att inte komma överens…

Okey, men ska man låta dom BO så eller bara träffas på det sättet stundvis fram tills man släpper ihop dem?
Jag har själv aldrig varit med om detta ännu men om de for runt och nosade på varandra som du skrev i nr 11 så tror jag inte det ska vara någon fara, men att sätta alla 3 i en renstädad bur är nog att rekommendera så ingens specifika doft finns.
Men Emma Jo vet jag har erfarenhet av detta och Maxidor också så förhoppningsvis kommer de in under kvällen nu och kan råda dig :o)

Jaa, när de väl får flytta ihop (förutsatt att det kommer att fungera) så blir det i en totalt renskrubbad bur!
Hoppas någon av dem ser det här då :)
roligt med en Gerbil som heter/hette samma sak som jag :P Fast den stavades ju med K då :P.
När jag stoppade in min flicka, sa de att jag bara skulle lägga in massor av hö så den kunde gömma sig i det. Men dom blev kompisar direkt :P Kanske för det då inte fans en ledare. Då ledaren dog :/. Men prova. Funkar det inte får du vll ta upp den igen.. Kanske ha den och köpa ännu en hane att ha #klara" med :
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Stoppa inte bara ner "Klara" i buren bland de andra utan gör som du gör nu; låt dem träffas på neutral plats. Du kan även låta "Klara" träffa de andra grabbarna en och en. När du märker att de inte är aggresiva mot varandra kan du testa att sätta ner dem i en totalt renskrubbad bur. Stå bredvid beredd att plocka upp "Klara" om der skulle bli bråk. Den dagen du sätter ner dem i buren för att de skall bo där så är det bra om du är hemam hela dagen så att du kan ha ett öga på om de skulle börja bråka med varandra. Lycka till!

Men hur många dagar ska man låta dem träffas innan man sätter ihop dem i nystädad bur? Än så länge har de inte visat några som helst tecken på att inte acceptera varandra…
Vi har sagt att när vi väl provar sätta ihop dem i buren så kommer det blir redan på morgonen en dag då vi båda är lediga så vi kan hålla koll hela tiden så inget händer.
Jag tycker det låter som en utmärkt idé då du redan låtit dem hälsa på varandra. I synnerhet som ni är hemma och kan ha ett öga på buren, händer det inget då över dagen så är det lugnt såvitt jag förstått det, för funkar de inte ihop så lär de "ryka ihop" omgående.

#17, det låter som att det skulle funka bra att sätta ihop dem om de inte alls visar tecken på aggresivitet som du sa. Men det är bar att ni väntar tills ni är hemma så att ni kan hålla koll på dem. Den infon jag har fått som råd vid ihopsättning är att visar de ingen aggresivitet under första dagen då de bor ihop så borde det vara lugnt. Glöm inte att sätta dem i en nystädad bur bara. Lycka till!