Klicka sina gerbiler?
Hej hej, någon här som klickertränar sina gerbiler, eller som har gjort? Jag är sugen på att börja, men funderar lite på ifall dem är lite för stirriga för att kunna hålla fokus. Vad säger ni? =)
//:Nanna
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Har försökt men det gick inte så bra, hehe. Men om man har tålamod så kommer man nog lyckas.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Haha, awe, tråkigt. Vad var det som gick dåligt? =)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Hade nog inte tillräckligt med tålamod xD men sen så försökte jag inte så mycket heller
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#3 Aha, haha, ja, tålamodet kan tryta lite ibland. 😉
jag körde klickerträning metoden ett tag, det funkade men jag tyckte det va så hemskt jobbigt att ha den när i handen hela tiden xD sen är gerbiler väldigt godis inriktade och jag tyckte det gick bättre med att bara använda händerna och godis. Istället för att använda klicker lärde jag dem att gå dit jag duttade med fingret vilket, för mig funkar mycket bättre. Kiro kommer till fingret även om han är lös i rummet vilket är väldigt smidigt måste jag säga hehe..
Men det är vad jag personligen tycker är enklast även för att jag inte har något riktig erfarenhet av klickerträning. Men kan tänka mig att människor som redan klickertränar sina hundar kan tycka att det är en bra metod att använda sig av.
Vet inte riktigt om detta svarade på din fråga men x)
Jag har använt och gör det lite då och då av sån träning men använder mig istället för en klicker ett eget ljud med munnen så jag slipper hålla på med klicker. Funkar jätte bra min ena gerbil medan de går lite trögare med den andra. Har tyvärr inte haft tiden att lära dem mer än att komma till mig när jag gör ett ljud och att klättra upp på axeln via armen. Den ena har jag lärt att när jag sträcker ner armen så klätttrar hon upp (om jag har en tröja med långa armar) längs armen sätter sig vid mitt bröst och ger mig en en "puss" på munnen. Hon kan också ge mig en "puss" på munnen om hon sitter på bröstet och jag gör ett puss ljud.
Dock så är de ju olika på dem båda men har du tålamod, tid och ork så kör på jätte kul att se när de fattar, smidigast är att köra en gerbil i taget dock.
#5 & #6 Tack så mycket för era svar! Tror verkligen att jag ska sätta igång med klickerträning. 😃
#6 Använde du samma ljud till båda gerbilerna? Det blev inget konstigt då eller? =)
Jag har tränat klickerträning med framgång. Råder dig att läsa på om klickerträning för hundar först, det gäller ju att lära djuret att associera klickerljudet med godis. Tänk även på att det är bättre med en klicker för valpar som ger ett mildare ljud.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
#8 Aha, vad kul! =) Jag hade tänkt använda en vanlig kulspetspenna, eller är valpklicker bättre? Tack för tipset, men har redan läst på flitigt om det, så känner att jag bara väntar på startskottet. ^^ Hur många pass/dag körde du när du skulle klicka in dem?
Kan tänka mig att man måste vara ännu snabbare i timingen med gerbiler än till exempel hundar eftersom de är så snabba djur :D
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers