egen blandning
Det finns ju 100 trådar om egna blandningar, skulle man inte kunna göra en stor eller några stora istället för tusentals små? här får man gärna lägga in sina blandningar och skriva procent osv :D
Jag undrar i alla fall om min blandning jag räknat ut är bra.
Det innehåller 14,4% protein och 7,2% fett.
Innehåller:
Grunden är grynblandning med alla 4 sädeslag. Jag har räknat ut olika delar av dessa ingridienser så att det ska bli 14,5% protein och 7,2% fett.
SMilla kitten:24% protein från fjäderfä, 15% grevar, proteinmjöl, rismjöl, fett från fjäderfä, majs, korn, fett från nötkött, betmelass, leverhydrolysat, pressrester av äpple, torkad lever, linfrö, torrjäst, 0,05% torkad yucca. (Andel animaliskt protein av den totala andelen protein: 86,9.%)
Därgkanin-kalas: Extruderat majsmjöl, vete, timotej, hundäxing, ängsgröe, gräsmjöl, ärtflingor, johannesbröd, svartkämpar 3,9%, rödklöver, ängssvingel, daggkåpa, majs, poppad vete, veteflingor, morötter 2%, åkerböneflingor, vetekli, solrosmjöl, mynta, havre, maltgroddar.
Örtspecial: Havreflingor, veteflingor, ärtflingor, morötter, rödbetor, persilja, vete, poppad vete, alfalfa, extruderat korn, pepparmint, maskros, johannesbröd, majsflingor, meliss, ringblomma, rödklöver.
Undulat: Platahirs, röd hirs, vipphirs, havre, kanariefrö, linfrön, cardyfrö, nigerfrö
här är uträkningen för min blandning:
3 dl grynblandning = kanske 100 gram. 10 gram protein, 3 gram fett
1-2 dl undulatblandning = kanske 100 gram. 13 gram protein, 6 gram fett
1 msk solroskärnor = kanske 10 gram. 2,3 gram protein, 4,95 gram fett
1 msk pumpakärnor = kanske 10 gram. 2,5 gram protein, 4,6 gram fett
1 dl brännässlor = kanske 30 gram. 4,2 gram protein, 1,23 gram fett
1 dl maskrosor = kanske 30 gram. 4,2 gram protein, 1,23 gram fett
Sammanställning:
Total vikt: 280 gram
Total mängd protein: 36,2 gram
Procent protein: 36,2/280 ungefär lika med =
13%
Total mängd fett: 21,01 gram
Procent fett: 21,02/280 ungefär lika med =
7,5%
här blandningen lite lättare att läsa kanske, i alla fall för mig ;)
100 gram grynblandning
100 gram undulatblandning
10 gram solrosfrön
10 gram pumpafrön
30 gram brännässlor
30 gram maskrosor
=280 gram
har fått hjälp av moiz att räkna ut detta :)
Trevligt att någon gilla detta :) tänkte att så många trådar hellre kan bli en. Så kanske fler vågar blanda själva :)
#0 Tror du borde dra ner på proteinet en aning, 12 % räcker länge och väl för sällskapsgerbiler, så länge dina inte har en lite högre förbränning än genomsnittet. 🙂 Fast om de ingår i avel så är det en ganska okej procenthalt. 🙂
Själv så har jag ett foder på:
12,4 % protein
7,5 % fett
7,3 % fibrer
I min blandning har jag:
- Havregryn, naturell müsli och pytte lite fruktmüsli
- Kattmat
- Johannesbröd, ärtplättar och torkade morötter
- Rispuffar
- Pumpafrö, solrosfrö och hampfrö
- Torkad persilja
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Jag gjorde 7olika varianter. Men jag ka upp en och gämförde med gerbile nature eftersom det är det pojken hemma äter men den är det ju 16% protein^_^
#4 Jag personligen tycker att man bör sikta på rätt procenthalt när man blandar eget foder, eftersom man just då har en super chans att designa det så att det ska passa gerbilens näringsbehov. För mycket protein är inte bra i längden, kan leda till problem med levern och njursten. Dock vet jag inte om bara 2 procent över rekommendationer gör någon skillnad, men när man nu ändå är igång och blandar själv så är det ju ingen extra ansträngning att skära ner lite på proteinet. 🙂
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Gerbil Nature ligger på 16% protein tror jag. Så även den vanligaste färdiga fodersorten för gerbiler är väldigt proteinrik och ligger lite fel ute vad gäller näringen (trots att den ska vara anpassad). Är ju bra att få till procenten så nära som möjligt när en väl har möjlighet som Cochon säger, men det viktigaste tror jag personligen är ingredienserna, att de är varierade och av god kvalitet. Samt kompletterade med färskfoder så klart :)
Din blandning låter helt okej men jag skulle nog vara lite skeptisk till "kalasmaten" för dvärgkanin. Det bästa är att vara uppmärksam på blandningar som har ord som "kalas" eller "lyx" i namnet eftersom dessa ofta är feta/rika på socker. Att döma av innehållsförteckningen verkar dock denna ovanligt bra trots namnet. Men kika gärna lite extra på näringsförteckningen på den innan du bestämmer dig för den :)
Har utgått ifrån dess innehållsförteckning och där ingår inte socker. I procenten anger de inte heller sockret. Hoppas på att fler vill lägga till sina blandningar.