Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 7115 ggr
Emelie-tex
2

Bojkotta Grizzly i Norrköping!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår gick jag in på Grizzly i norrköping, som vanligt går jag till smådjuren för att kika lite.

När jag kommer fram till gerbilerna så ser jag tre honor som är hemska i pälsen, knappt öppnar ögonen och två av dem saknar päls på olika ställen, bland annat svansen och den svarta saknade i nacken vilket ni kommer kunna se på bilderna, medans skinnet var ILLRÖTT.

Jag kontaktar personalen,vilka är helt nollställda för detta faktum. Men stressar omkring dem och tar upp dem ca 1 sek per gerbil. Jag pekar även ut en hane som hela tiden legat på samma ställe, andas stötigt och ser halvdöd ut.

Den kontrolleras aldrig.

Jag frågade om de var intresserade av att jag köpte ut dem, alltså betalade en liten summa för djuren. Eftersom de behövde vetrinärvård.

Det gick inte, de skulle i sådana fall skickas tillbaka till lev (Emazo eller nått liknande sa de) där de skulle avlivas/"vårdas tillbaka till friskhet"

Efter ett tag så ändrade de sig igen, och nu skulle gerbilerna få bo i deras personalrum tills de vart bättre. Då började jag ge dem tipps, ex att de inte ska bo i sand utan tunnlar, och vilken mat de behövde nu, att de skulle ha bomatrial som inte var hamstervadd osv osv osv.

Det fnyste han bara ifrån sig. Det var inge fel alls på hur de hade djuren minsann!

Under tiden så hade mina kompisar hittat en honråtta inne hos hanarna. Där hade den suttit i 3 veckor. DEN köpte kompisen fort som fan innan de kom på att den oxå borde klassas som "sjuk" (mest troligt dräktig).

Tillslut var jag så arg att jag klarade inte av att vara kvar, utan gick.

Den halvdöda hanen fick jag ingen bra bild på, då glaset bara reflekterade min kamera från den vinkeln. Dock är det han jag zomar in på i slutet på film nr 3. Som ligger i hamstervadden.

Emelie-tex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild.

( den "grå" kunde knappt öppna ögonen)

Westham
0

Ursh :(
Bra att du sa till..
Leverantör är www.imazo.se

MVH John

Min kaninsida på facebook <--

Sajtvärd http://hermelinkanin.ifokus.se

Uppfödare av Lejonhuvad kanin Blå och Madagaskar

southdakota
0

Usch, stackars små Gråter

vickis
0

DET JAG HATAR ALLRA MEST I VÄRLDEN ÄR DJURPLÅGERI!!Gråter

OCH SÅ SER JAG DET HÄR..

USCH JAG SKA FAN POLISANMÄLA DOM!!

(om jag bodde i norrköping)

MEN DET GÖR JU INTE…

JAG HATAR ATT SE DJUR LIDA NU MÅR JAG ILLA ASSÅ:(

Emelie-tex
0

Jag har anmält dem.

Westham
0

Jättebra :)
Djuren behöver oss som vågar stå upp för djuren :)

MVH John

tjoffsa
0

#5 bra. anmälde du till polisen eller länsstyrelsen?

Sa de att de ska gå vidare med en inspektion? eller va sa dom?

Emelie-tex
0

#7 länstyrelsen i länet till en djurskyddsinspe´ktör, vet tyvärr inte vad de ska göra, jag skulle få svar på mail men nu är min mail låst, kommer ev låsas upp om 24 timmar ungefär :-/ Gör den inte det ska jag maila igen och be dem svara ¨på sambons mail.

<ber om ursäkt för stavningen, sitter vid mammas mini mini laptop

Westham
0

Man kan begära protokollet och inspektionen om nån vecka..

MVH John

Westham
0

Man kan begära protokollet och inspektionen om nån vecka..

MVH John

Solaika
0

Men hjärtana.. usch så ont i hjärtat det gör att se sånt här.. Jag hade banne mig inte gett mig.. jäklar vilket liv jag hade ställt till med! Hela affären och grannskapet runt omkring hade fått höra hur de behandlar sina djur o sen hade jag ringt o anmält på stående fot i butiken!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

TrueStory
0

Jag var med Emelie dit, Efter många besök hos Zooaffärer så har man på nått sätt blivit härdad. men när jag satt där och kollade dom så små krakarna så kunde inte tårarna häjdas. Det gjorde så ont att se dom små vännerna må så fruktansvärt dåligt. Och man kände sig hjälpslös när man inte kunde göra nått. Och man vart så ilsken när dom totalt nonshalerar allt, Emelie förklarade verkligen kanon bra, hon var inte otrevlig eller nått. Hon berättade precis hur dom skulle bo, vad dom skulle ha mat osv.

Men jag är glad att jag iallafall fick köpa den stackarns lilla råttösen å 8 veckor som satt hos hanarna, Nu hoppas vi bara på att det inte kommer någon bebismage. Hon är lite tunn så det är mycket mat som står på schemat för den lilla, men hon är så tillgiven och trevlig. Men hon var ingen grossistråtta. Fick även kolla dom andra råttorna så det var rätt kön på rätt plats.

Och måste säga att intelligents nivån var inte hög, han ville sätta flickan i en liten kartong, men jag frågade om dom inte hade något annat som jag kunde ha henne i, Brukar normalt ha med mig transport själv men planen var ju inte direkt att jag skulle köpa en till råtta. Han sprang iväg för att hämta nånting annat, jag trodde de skulle vara en trätransport som dom får djuren i. Men kommer tillbaka med en HINK och tycker jag ska henne där i. Men frågade om jag inte kunde ta en trätransport för det stod en på hyllan längre upp. När han var borta så passade jag på att titta runt i rummet, hittade en bur med 2 vuxna råttor, och ett gäng bebisar i 3 veckors åldern. En till bur som jag tror de va en hamster i, såg inget djur men de va mat och vatten och ett hus med vadd i..

När det gäller uppfödning i butiken, vad är det som gäller?. Själva rummet där dom var i har ju inte besökarna tillgång till. utan bara när man skulle köpa djur. Men jag har för mig att det är så att dom inte får vara i butiken, för själva "rummet" var ju en "cirkel med burar/terrarium så var det som ett rum i mitten. Är lite dålig på att förklara.

Vi bad en bekant som skulle dit idag och kolla om gerbilerna var kvar där eftersom han sa att dom skulle ta in dom på personalrummet, Hon berättade även att några av dom gerbilerna som var där har suttit i ca 1 år, för dom är "kullsyskon" med dom hon köpte där..

Jag ska även jag skriva ihop en anmälan och skicka till länsstyrelsen, Ska nog även kontakta en bekant som jobbat som polis i norrköping och kolla hur man kan göra för att skynda på hela processen..

Och vi erbjöd tillåmed och ta med dom sjuka djuren hem och vårda dom och sen komma tillbaka med dom, Men nu i efterhand tror jag inte dom hade klarat den resan hem till oss.

Mitt hjärta verker av att sitta och inte veta hur dom små liven har de.. för dom lär ju inte få nån direkt vård iallafall..

Emelie-tex
0

Solaika.

Det var vad jag ville göra, jag ville ställa te ett jävla liv. Men personalen var så jävla nollställd att jag insåg att det inte kommer hjälpa. De tyckte verkligen inte att det fanns något fel, och att jag var en snorunge som inte kunde ett skit.

Hade det vart fullt med folk i butiken (tyvärr var detta straxt innan stängning) hade man ju kunnat kört på att man skulle gå och berätta för ALLA som kom in vilka djurplågare de är.

Jag hoppas bara att de stackarna antingen somnade in lugnt eller fick hjälp, för i det skicket de var, så vill ingen leva.

Westham
0

Bilden i #0 ser dom inte blöta ut?? Jag vill anmäla hela imazo så förser svenskar djur med riktigt dålig kondition och många ggr tagna från mamman för tidigt.
Ledningen på kedjorna måste sätta ner foten snart!

MVH John

Emelie-tex
0

#14 jo de ser dyngsura ut, dock var de enligt mannen torra.

Solaika
0

Ja, jag har väl fördelen med att vara lite äldre, lite större o rätt mycket i ryggen med antalet djur o så.. Jag har bråkat ordentligt på båda Djurmagazinen här i stan o det har faktiskt blivit bättre. De har nog insett nu att jag kommer in rätt ofta och att jag blir jäkligt jobbig om de inte ser till att djuren har det bra. Första gången jag var på den nyaste affären försökte de ignorera mig.. men då hotade jag med djurskyddsinspektör o sen dess håller de ordning. Bättre kan det ju alltid bli. Men de lider iaf inte o har ingen plast eller vadd i buren. De är oxå noga med att djuren ska vara pigga o friska.

Vad gäller uppfödning i butik vill jag minnas att det inte är tillåtet alls. Jag är inte helt 100 men jag har för mig att det inte får göras.. inte ens i bakgrunden.. men som sagt, säker är jag inte.

Tjata på dem så de verkligen gör ett besök. Helst oanmält förstås. Be vänner anmäla dem oxå. Ju fler anmälningar ju större är chansen att nåt händer.

Grrrr, dom ska vara glada att jag bor så långt bort

Does it become a walk?

/Ida

Emelie-tex
0

Ja jag bor ju 15mil ifrån, men ska tillbaka i slutet på okt, då ska jag ta med mig skötselråd från SGS och lite sånt och är djuren sjuka då kommer jag ställa mig där och ringa te länsstyrelsen

annaforsgren
0

Fy vad hemskt det ser ut :( Dom ser helt apatiska ut. Att djur får ungar i djuraffären beror oftast på att de satt djuren med fel kön så att honorna blivit parade och då tar dom den dräktiga honan till "djurförrådet". Det var så där jag praoade, fanns både musungar och kaninungar som fötts av att de satt fel kön ihop.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Solaika
0

#17 Bra, på dem! Se till att du har tagit reda på numret innan du åker dit.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

Åh nej men herregud! Rynkar på näsan

Nej de får inte föda upp djur i butik alls över huvud taget.

Sedan vill jag tipsa om sajten djurskydd.ifokus, där finns många kunniga som kan lotsa dig/er igenom detta.

claire
0

Pets i skåre är HEMSKA. de säljer 3 veckors gamla ungar, har varit där flera gånger, och dessutom köpt ut två råttor de var ENORMT aggressiva, och det gick inte att ta i dem utan handskar. Vi fick göra vad som var bäst för dem, Avlivning.

De hade ett konstant avelspar (tamråttor) och ett helt rum fullt av små gallerburar med dräktiga gnagare i. De flesta bodde konstant med en/flera djur av annat kön än de själva. Det är totalsjukt.

ANMÄL, ANMÄL OCH ANMÄL!

TrueStory
0

#21 :'( :'(

JaneDoe
0

Jag e väl den "bekanta" som skulle se till dem idag o ja jag var där o kolalde dem idag de ser dock bättre ut då deras pälsar inte är tuffsiga utan såg normala ut, de var dessutom pigga och lekte lite en stund o sov sen i en stor hög. De bor ju i sand men jag tror de bytt sen ni var där för den såg väldigt fräch o fin.

Hörde att de sagt tille r att djuren kommit dit dagen innan ni var där? Har de sagt det ljuger de nått enormt jag är ofta där o pillar o kollar o känner dessa gerbiler ganska väl, alltså sett den gansk alänge i butien och vet då att just dessa isnivider faktist inte är nya, omd e nu inte fåt tin helt identiska djur i samma kön men det tror jag inte är så troligt.

Tycker inte de ger den bästa maten de ger Pretty pets o nej jag gillar inte fodret då det till största delen är alfalfa pellets o djur som inte ska ha ströfoder ja jag tror inte de mår så bra av det iaf, mina gerbiler vägrar äta det o det gjorde mian råttor med o hamstrarna med för den delen. De får även äpple knäckebröd oav.

Råttorna vet jag att det brukar vara rätt dåliga djur där men i övringt har jag faktist aldrigs ett direkt vanvårdade djur de flesta är frächa o fina i pälsen osv, har ju köpt gerbiler därifrån o de har varit fina ganska dominanta men fina i övrigt.

Nu brukar jag inte köpa från butik men det händer ibland att jag faller för nått djur där.

Har en guld född i butiken där kom till då några av deras hamstrar rymde och då kom en ahonan tillbax dräktig den ungen är verkligen superfin men ohanterad.

Då ni skriver han antar jag att det var den manliga anställda ni pratade med o han skunskap går väl o diskutera en hel del om, så är det tyvär rmed de flesta anställda där…

Kort o gott skötseln kunnde vara bättre men det är inte ofta man ser sjuka djur men det händer då o då enligt dem själva behandlas de sjuka djuren…

Jag frågade inget om gerbilerna idag bara kikade på dem via glaset.

tjoffsa
0

jag har ju bott i norrköping oh vart in där lite ibland…

där ett tag hade alla råttor klåda…de kliade sig väldigt onormalt ofta. så jag vill varna att djur där kan ha ohyra. Det såg dessutom jävligt bajsigt ut där inne då.

Och fåglar som vart sjuka med. udulater som varit ruggiga och apatiska och kanaiefågel som inte ens kunnat flyga upp på en pinne.

Men dagen efter jag var in igen var fåglarna borta.

Hoppas de tar bättre hand om djuren efter inspektionen som jag hoppas kommer ske.

Solaika
0

#23 Pretty pets är ett bra foder för gerbiler eftersom det är anpassat just för gerbiler. Däremot är det inte riktigt tillräckligt, framför allt inte för växande djur. Men som grund är det alldeles utmärkt.

Bra om de verkar piggare. Men hur det än är så är det förj**ligt att det ens kunde få se ut som på bilderna o filmerna! Att de dessutom ignorerar o mer eller mindre dumförklarar folk som oroar sig över djuren är än mer fel.

Jag hoppas innerligt att det kommer till en oanmäld inspektion och att de åker dit så det ryker om det!

Does it become a walk?

/Ida

Westham
0

Kan det bara så att dom tvättar nya djur? Ist för katantän..med tanke på att dom såg blöta ut.. eller ser dålig gerbil päls ut så pga dåligt sandbad?

MVH John

[Tassy]
0

Pälsen ser sådär "blöt" ut när det är extremt skitigt och/eller djuren inte mår bra. Jag tror att de såg ut så pga ostädat akvarium med sandströ i. Gerbilerna kan absolut inte må bra heller i så smutsig och stinkande sand som det snabbt blir, därför kanske dom såg riktigt sjuka ut. Men det är bara spekulationer, men det låter konstigt om de vore dödssjuka och sen helt friska och pigga, då känns det mer sannolikt att de hade det grymt skitigt och vantrivdes.

Michiss
0

Usch! :(

Egentligen borde man inte få sälja djur i djuraffärer. :/ Jag har nog aldrig sett ett riktigt friskt och glatt djur i en djuraffär…

Här på Åland finns det också en djuraffär som säljer vanvårdade djur, med tufsig päls, och som bara ligger och sover hela tiden. De vet inte vad det är för kön på djuren, och de blandar marsvin och kaniner i samma burar.

Jag är endast 13 år, men vill verkligen hjälpa till! Tror ni man kan ringa djuraffären och fråga om man får jobba i den, utan lön, och sköta om djuren? Butiken är ganska nära skolan, och jag kanske kan jobba i den efter skolan när jag slutar? Eller har ni något annat förslag jag kan göra? Eftersom jag är så ung tror jag inte de lyssnar på mig, om jag hotar med polisanmälning, m.m… :/

[Tassy]
0

Här i Skövde finns då en bra zooaffär som däljer pigga och friska djur. De är öppna för att lära och tar gjärna till sig tips och råd. (Ville bara flika in att det finns lite hopp ändå, alla affärer är inte dåliga).

TrueStory
0

#29 Ja det finns ju en del bra djuraffärer, Arken i norrköping var bara en positiv upplevelse. Kunnig och trevlig personal och väldigt trevliga råttor, dom tar inte in från grossist utan bara privat. Burarna kunde ju ha varit lite bättre för en del djur. Men dom verkar inte ha djuren inne speciellt länge.

Var där väldigt länge och pillade på råttorna och fastnade verkligen för 2 st som var himla mysiga, hade häng och var lätta att hantera..

[Tassy]
0

Samma här i Skövde, med gerbilerna iallafall så beställer de hem ungar ifrån uppfödare när man frågar efter, sedan ringer/smsar de direkt när ungarna anländer till affären så får man komma och hämta så fort man kan för att minimera tiden de sitter i affären. Glad

tjoffsa
0

#30. till mig sa de att de beställer iaf gerbiler från grossist.

Alone
0

vi har en grizzly butik i halmstad.som inte heller än något vidare.

för nån månadsen har dom 2 vuxna tamråttor i butiken, som bodde i ett liltet akvarie…utan några möjligheter att uträtta sina behov.på lappen där det stog priset stog det även att dom trivs även ensamma!blir så jävla arg. jag var där nån vecka sen, då kom en som jobbar där och frågar om jag behöver hjälp. men jag svarar nej, men den vita gerbilhanen ni har hemma var väldigt fin. då svarar idioten har vi sånna här? asså seriöst. jag är i den affären minst en gång i månaden köper sand där till mina små. och har sett henne jobba där så länge jag kan minnas.så man börjar ju undra. såg även en gerbil unge som bodde själv. illa fy fan…

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Vosjes
0

Grizzly här i Haninge har de i alla fall förut haft väldigt bra hand om djuren fast så vitt jag vet har de inte Imazo som leverantör då de sökte seriösa uppfödare av diverse gnagare.

Nu har jag inte vart där på ett par månader men sist jag var där var alla gnagare (då de bara säljer få gnagare och fiskar) rena och glada och där kunde man inte ens gå in till djuren då det oftast stressar dem när massvis med folk stockas runt en bur och dreglar.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

cecilia34
0

Här i Göteborg, har jag jättedålig erfarenhet av Arken, men mycket bättre erfarenhet av Grizzly. Att det kan variera så mycket inom samma kedja i olika städer . Det är konstigt. Att inte en kedja liksom går efter samma koncept

tjoffsa
0

franchisterföretag går väl efter samma koncept. grizzly är inte så etablerat än så jag vet inte hur det är med  det.

Westham
0

Tyvärr är dom väldigt bundna av hårda avtal. Tyvärr… som en vis person sa.. "en bra djuraffär säljer inte djur." Ligger nått i det.

MVH John

[Elin833]
0

Vill bara tipsa om att Norrköpings Akvarier på St.persgatan har väldigt trevlig personal och alla deras gnagare kommer från uppfödare de känner. Deras dvärghamstrar i butiken har de fött upp hemma själva så alla djur är hanterade och mår bra! :)

fick idag reda på att mina dvärghamstrar som jag beställt från affären mår bra hemma hos dem och kommer hem till mig om två veckor! :)

erebos
0

Kan meddela att Grizzly i Norrköping ska sluta sälja smådjur.  De säljs nu ut för halva priset. Har varit där inne o kollat på marsvin som är 1 år gamla!! De sa innan de sänkte priset att det inte är någon som vill köpa så gamla svin. Då erbjöd jag mig att ta dem för mindre summa. Men det gick inte. Två dagar senare var priset sänkt!

Sa då att jag kan ta de två som är kvar om de inte blir sålda i helgen o bad de ringa mig isf. Idag är det tisdag o jag har inte hört något än. Min karl var inne igår o kollade om de var kvar, och det var de ju.

Anledningen till att jag väntar o ser om nån annan tar dem är att jag redan har sex svin. Håller på att bygga ut. Är de kvar när jag är klar med bygget, åker jag ner o tar med.

Jävla nötter säger jag bara. När det är någon som erbjuder sig att ge dem ett bra hem. Köpt två där förut och skötselråden jag fick stämde inte alls överens med fakta. Tur man kan läsa mycket själv nu på nätet än att skapa sjuka djur.

Nej… Är man tillräckligt intresserad för att skaffa ett djur, så tycker jag att man ska vända sig till en uppfödare.  Att sitta i så små burar utan stimulans vecka efter vecka, det är inget liv. Djurförsäljning i butik borde förbjudas.

[VampireGirlElvira]1
0

Men fy f*n!!! Jag blir bara ledsen över sånt slarv vissa djuraffärer gör! Hur kan den människan ha kvar det företaget? Jag tycker som alla andra och anmäla den killen och hela djuraffären.

Tsunamis
0

Tråden är 4 år gammal och den här affären har tydligen slutat sälja smådjur.

MvH  Tsunamis

[VampireGirlElvira]1
0

Oj då… :P Hehe…… Då hoppas man verkligen att den där djuraffären är stängd.

Lancia
0

Affären säljer fortfarande smådjur. Mest hamstrar, kaniner och marsvin dock.

Wellcraft
0

Affären säljer många smågnagare också!
Möss, hamstrar, dvärghamstrar, gerbiler men även Degus.
Besökte nämligen affären ofta tills för en vecka sedan då vi hittat en bättre affär att sponsra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

pennydog
0

Där jag bor finns en djuraffär som jag har varit och och bråkar med personalen sen jag var 10 och jag är 12 nu. Men djuren har fått det bättre så även om dom låssas att inte lyssna så gör dom det oftast 😃❤️

erebos
0

Som jag sa… De ska avveckla smådjursförsäljningen o det sitter bara några enstaka djur kvar. Var där senast nu ikväll.

Wellcraft
0

#46 Jaså? Måste kommit relativt nyligen. Men verkligen jättebra.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund