Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 691 ggr
zidanetribal
0

Ensamhet & gnagande

Tjo på er! Tänkte höra med er om ni har några kreativa lösningar på två problem jag har.. 1. Två av mina gerbiler är helt vansinniga när det kommer till att gnaga. Jag ger dem kartonger men det är gallret i buren som gäller. Dygnet runt. Varje dag. Känns ju mer som ett tecken på ohälsa än ett behov som ska tillfredsställas.. Hur får man slut på det beteendet? Har jag haft dem ute och hållit de stimulerade jättelänge får de ändå aldrig nog, de har ett hjul men det förblir helt orört. Tar jag ut dem ur buren blir de mer uppe i varv och gnager ännu mer frenetiskt.. Måste kunna sova… 2. Jag hade två hanar ihop, och två honor ihop, där de båda paren en dag fick för sig att slåss till döden. Jag var tvungen att sära på dem och de levde ensamma och olyckliga. Sedan fick vi en kull på tre bäbisar, en hona och två hanar. Honan fick bo med mamman medan jag har en ensam hona, och tanken var att vi skulle dela på hanarna så de också fick en kamrat var. Men en utav de äldre hanarna är aggressiv och tolererar inte någon. Hänger ni med? Jag har alltså fyra burar; en ensam hane, tre hanar, två honor och en ensam hona. Sju stycken sammanlagt.. Hur ska jag göra med de två som är ensamma? Jag tycker så fruktansvärt synd om honan för hon är megasnäll.. Men jag känner inte att jag kan skaffa förr gerbiler nu, har knappt tid med de jag redan har (och vad händer om ytterligare två börjar slåss? känns som att det bara är en tidsfråga). Kan man ha de i samma bur fast det är skiljevägg i mitten? Förslag?

Anne.K
0

Vad är det för typ av burar du har?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

zidanetribal
0

En väldigt stor sådan, med djup botten så det ska få plats mycket strö, och galler upptill.

Anne.K
0

Då är det inte så konstigt. Låter som du har ett gerbilarium, och dessa brukar inte va så stora. Och att de har en gallerdel upptil är inte bra.

För att lösa ditt problem föreslår jag att du skaffar begagnade akvarium på minst 100 liter som du snickrar ihop nätlock till. Då kommer du snabbt bli av med problemet med gallerbitande. Gerbiler ska inte hållas i gallerburar just pga att de får stereotypa beteenden som gör att de ägnar stor del av tiden till att bara stå och gnaga på gallret.

Får du inte tag på akvarium så kan man köpa Ikeas samla lådor på 130 liter istället och snickra ihop nätlock till dessa istället. Dessa lådor kostar bara ca 149 kr styck. så det är ett billigt inköp.

[Nikodemus]
0

Försök sätt oIhop dom ensamma gerbilerna men ha dom felade i 3 dygn först .

Disyerto
0

Om honan inte är tillräckligt gammal för att vara steril är det inte lämpligt att sätta ihop den ensamma hanen och ensamma honan.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[Nikodemus]
0

Jo gerbiler får inte va ensamma punkt.

Anne.K
1

#6 man ska inte skaffa ungar på allt som lever. Punkt.

[Nikodemus]
0

Men gerbiler får inte va ensam så e det .

The Animallovers!!!
0

#8Fast du har ju också HAFT en ensam gerbil…..

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Anne.K
0

#8 Då skaffar man nya bebiskompisar i så fall. Jag rekommenderar inte att man sätter ihop en hane och hona bara för att. Speciellt inte när hanen är aggressiv som #0 beskrev. Det är absolut inget man ska föra vidare i en kull med ungar.

[Nikodemus]
0

Haft men inte längre.

zidanetribal
0

Nej även om det nu skulle gå att sätta ihop de två ensamma utan att hanen tar ihjäl den andra, så är det sista jag behöver fler gerbiler.. Har som sagt redan sju stycken. Skulle man kunna skaffa en jättestor bur och dela den på två så de typ kan märka av varandra? Eller kommer de bara bli frustrerade? Tack för svar angående bur, ser mig om efter akvarium!