Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 578 ggr
pennydog
2014-11-10 17:10
0

häsocheck

Haha här kommer jag med mina problem gerbiler igen😉jaja till saken dom vill inte alls bli hälsocheckade så dom rycker och bits så hur gör ni när ni ska kolla dom det är mest tänder men dom "rullar ihop sig" och håller på och det är liite jobbigt  eftersom det känns att jag är en dålig djurägare då😟så jag skulle bli jätteglad för svar😃

moawi
2014-11-10 17:43
0

Tänderna brukar synas ganska bra när de dricker ur sin vattenflaska, så passa på att spana då. Vad gäller övrig hälsokontroll så brukar det räcka med den dagliga kollen - dvs att du ser att är framme, de är inte magra eller slöa, ögonen är friska och klara och de är pigga till sättet. Du behöver alltså inte normalt sett vrida och vända på dem  🙂

The Animallovers!!!
2014-11-10 18:24
0

Min kompis har lärt mig ett grepp som för att gerbilen slappanar av i handen. Det brukar funka på de flesta gerbiler. Men håller tummen över gerbilens skulderblad( tror det heter så) och sen så får man rätta till de andra benen(alltså inte skelettet utan fram och bakbenen)så att gerbilen ligger skönt i handen. Man får hålla bestämt men inte för hårt. Det funkar bar på mina gerbiler;)ska se om jag har nån bild.

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

pennydog
2014-11-10 19:14
0

Okej tack så mycket det är min ena gerbil (Eros)som blir så stressad att att han bits min andra (Vigo) brukar rulla ihop sig men jag tror att jag tittar istället 😃

moawi
2014-11-10 19:46
0

Jaha, men är det Eros och Vigo? Sedär🙂

Är du säker på att de inte bråkar på allvar då? Om de biter varandra och rullar ihop sig till en boll kan det vara bråk på blodigt allvar. Om Eros dock "gnager" Vigo lite i pälsen medan Vigo ligger stilla så putsar/tvättar han honom nog bara :)

ForeverEmma_
2014-11-10 20:25
0

Jag gör en ordentlig hälsokontroll på mina gerbiler var 5 vecka då jag kolla tänder, nos, ögon, doftkötel, könsorganet och vikten på dem. Mina äldre tjejer sitter sitta i mitt grepp när jag kolla dem dock dem små är med spralliga och gillar det inte så mycket. Men jag tror det är mer av en vane sak för dem också

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

pennydog
2014-11-11 19:17
0

#4 Nej nej det är när jag hälsokollar dom som dom rullar och biter  men dom  biter mig och inte varandra  men jag förstår dom det kan inte va kul att någon pillar och kollar i deras mun när dom inte ser så bra 😮 men jag väger dom vid varje spån byte och vikten är bra och så 😃