Vägrar
Hej jag fick mina gerbiler för ca 5 månader och dom vägrar fortfarande äta färskmat jag har provar allt, har kollat på olika listor och gett dom allt som står men dom äter inte. Jag ger dom gerbil nature och det äter dom så jag undrar behöver dom färskmaten?
Mina är inte heller särskilt intresserade i färskmat och så som jag har förstått det är det ganska vanligt att det är så. Om du absolut vill ge dem färskmat kan du ge dem ärtor, det brukar gå hem. Personligen ger jag inte mina någon färskmat alls för de är inte intresserade av de,t så då tycker jag att det få va' så. Undantag är dock ärtor för dem kan de tänka sig äta. Men sen kan det ju tilläggas att gerbiler ska inte ha mycket färskmat iheller, om de gillar färskmat ska man inte ge dem det mer än kanske en gång i veckan som godis. Gerbil Nature täcker gerbilens behov väldigt bra, men kan vara nyttigt att lägga i lite kattmat eller någon annan protein, så du behöver inte oroa dig för att de inte får i sig det de behöver.
Om du vill ge dem godis kan du istället ge dem fröer, det älskar dem. Mina tips är solros- och hampfrö. Eller så kan du plocka ut godbitarna från deras torrfoder och ge dem i handen. Men var försiktig, fröer är väldigt feta och ska därför inte ges i mängder, men lite godis (fröer) varje/varannan dag är stabilt för mina gerbiler.
Att ha gerbiler är inte riktigt som att ha kanin eller marsvin, vilket för mig har varit lite av en tankeomställning. ;)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Tack så jättemycket det var till stor hjälp🙂
mina äter gärna sallad eller örter. även morötter funkar för de. kokt kött vill de däremot inte ha
Vill bara inflika lite, om man ska ge sina gerbiler kokt kött så får man inte krydda det, inte ens salta vattnet för det är inte bra för gerbilerna.
Nu säger jag inte att ulrikame gör det, men ville bara berätta. ;)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
funderade på om jag skulle skriva det men tänkte att det borde vara underförstått ;)
#5 Hehe, kanske. :P
Gerbiler är ju kräsna när det kommer till färskmat och det är inte mycket jag har lyckats ge dem som dem äter. Men det jag har lyckats få mina och äta är Ärtor, Sojabönor, majs, pasta och honungsmelon. Dem har ätit lite sallad och gurka men inte jätte mycket alls. Men det är bara att testa sig fram, brukar själv testa med nya saker men oftast är det inte uppskattat :P
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Mina älskar pasta!
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
#7 & #8 Pasta har jag aldrig provat, kanske något värt att testa. ^^ Koker ni den då eller ger ni den "rå"?
Jag passar på och tar några makaroner eller såna spiraler eller annan pasta när vi har det som middag hemma. Alltså ska pastan vara kokad först;)
#9 Aha, där ser man, får som sagt prova detta! ;) Men vill bara tillägga att du bör inte ta pasta som är tänkt att ni själva ska äta eftersom man brukar salta vattnet som makaronerna ska koka i, salt är inte bra för gerbiler. =)
Juste, det har jag ju inte tänkt på. Men vi brukar nästan aldrig salta pastan, mamma eller pappa brukar glömma det. Men jag ska komma ihåg det nästa gång att påminna dem att inte salta pastan eller får jag koka själv.
#12 Haha, där ser man. ;) hihi, men sånt är lätt att glömma. =)
:)