Hur ska jag göra?
Hej! Jag har haft min gerbiler i snart 3 månader tror jag… Dem är ganska säkra i handen och om jag tar upp dem och låter dem springa på sängen ett tag och sen tar ner dem igen i buren då hoppar de upp i handen om jag sträcker ner den:) men… De är fortfarande ganska rädda, när jag kommer så springer de för livet ner i spånet:( jag väntar då i nån minut och försöker igen då de har gått upp igen men då springer de ner igen. Hur ska jag göra så de blir mer säkrare och gillar mig? Är det viktigt att prata ned dem? Jag försöker göra det ofta men det är inte så kul och sitta och prata med dem när de bara går ner i sina hålor när jag kommer.
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Det är bara att ta det lugnt och ha handen nere i buren så att dom kan komma fram och lukta på handen. Det kommer att ta tid, men det är bara att ta det lugnt och ta det i deras takt.
Jag läste precis ett gammalt inlägg och där skriver vissa " mina blev tama på en månad" eller " det tog två veckor för mig". Jag fattar inte! Är det nåt jag gör fel eller är det dem som överdriver!
Jag har min bur på golvet. Är det läskigt när jag kommer ovanifrån?
Jag kan tipsa om att du har mindre spån i den perioden du ska göra dom handtama. För känns buren lite tråkigare så blir matte/husse roligare och då brukar de bli mer nyfikna och inte söka sig till tunnlarna direkt något händer. Denna metoden har fungerat bra hos både mig själv och gerbilköpare som jag haft. Så det kan du helt klart testa på.
Sedan är det läskigt när man kommer ovanifrån. Det är ju därifrån rovfåglar kommer så det har dom kvar rent instinktivt. Men ser man bara till att ha lugna rörelser och är försiktig så brukar de vänja sig och inse att det inte är något farligt som kommer utan bara matte/husse.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Okej! Så jag " plågar" inet dem när jag har mindre spån? Hur mycket spån ska jag då ha? Just nu har nästan två dm! Jag har städat nyligen, ska jag då ta bort lite av spånet igen eller tycker ni att jag ska vänta tills nästa städning?
#5 nej du plågar dom absolut inte. det handlar om en ganska kort period som man behöver ha så lite spån. För när man har ett litet lager så brukar det gå ganska snabbt med tämjandet. Du kommer själv märka när du känner dig nöjd och känner dig redo att fylla på med spån igen :) .
Hur lite spån avgör du själv utefter hur gerbilerna beter sig. Du kan plocka ur spån redan nu om du känner för det.
Tack för tipsen!
#6 Tackar också för tipsen. ^^
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Har en tjej här hemma som är lite mer än 6mån nu och har haft henne sen hon varit 6veckor och hon är som dina är hon springer iväg när man öppnar buren (inte alla gånger) och man stoppar ner handen. Men hon har kommit super lång väg om man jämför hur hon var tidigare då hon sprang för minsta lilla.
Men om man ska jämför med hennes syster som jag också har här hemma så är hon helt tvärt om hon är framåt och ska komma och kolla vad man gör osv.
Men fortsätt som du gör, va vid buren ofta, prata med dem och ha tålamod så kommer det att gå super :D
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Tack för stöden alla! Jo det går ju faktist framåt. Man måste dock lyfta dem till ett roligt ställe och sätte tillbaka dem i lådan igen innan de fattar att handen är som en farkost som tar dem till roliga platser, men när de har fattat det så vill de nästan bara upp i handen hela tiden:) så det är bra! Det låter lite när jag öppnar locket på buren, det brukar oftast skrämma dem. Kommer de att vänja sig?
#10 de kommer vänja sig vid ljudet av locket. Iaf har de flesta av mina gerbiler gjort det och de står istället kvar snällt och väntar när jag håller på och lyfter av locket. :)
Men såklart kan vissa fortfarande bli överraskade av rasslet så det är inget konstigt heller.
Vad bra!
sen är det så att alla gerbiler kan bli rädda om man kommer in utan att dem är berädda på det, det kan hända ibland att jag står vid dörröppningen pratar med han och knackar lätt på dörren för att han inte ska bli rädd men att han blir det ändå för han var så upptagen med att tugga kartong så han inte märkte att jag var där :P
Tror de e precis som med människor, hör jag något konstigt ljud hoppar jag med till
Jag tig bort spån, så nu har jag ca 1 dm(ser mer ut på bilden) ska jag ha mer eller mindre spån? Jag fick ju tipset av Anne. K att lite spån när man ville göra dem tama, så detcär därför jag har tagit bort spån;) nåt annat som behöver ändars? Mina gerbiler gräver rätt så mycket men håller sig sysselsatta med nåt att gnaga på!
De verkar ej funka. Ska jag ha ännu mindre spån? 5-6 cm?
Jag gör ej några hastiga rörelser, men jag heller inte i värsta slow motion! De springer då iväg även fast jag int enes har stoppat ner handen i buren. Jag lägger ner handen i buren med lite frön i, de brukar oftast komma fram när de gör att något är där uppe, ovanför spånet! Men jag försöker och prata med dem, men de verkar inte känna igen min röst och de vill inte vara med mig. Fast de är ändån hyfsat tama, men vill gerbiler vara nära, alltså om du t.ex sitter med i lekhagen kommer de fram till en och visar att de faktiskt VILL vara med en? Vad gör dem för snälla grejor tillbaka, än så länge så klättrarna den ena upp för min arm om jag först lyckats få henne upp på sängen och att hon har fått busa runt där en stund och sen ner i buren igen, då klättrar hon upp för armen. Samma med den andra fats hon klättrar inte utan bara upp i handen. Så lite ger dem ändån tillbaka;)
Det kanske beror på att dem står på golvet och att du kommer ovan för, teori bara
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Den ena, Dagny stannat oftast kvar när jag kommer in i rummet men springer iväg när jag öppnar locket, den andra, Hubbe är liiite räddare av sig och springer iväg när jag kommer… Oftast iallafall!
Men det går faktiskt riktigt bra med dem ändån, de klättrar upp i handen och Dagny klättrar enda upp på axeln;)
Då tror jag det helt enkelt handlar om att de ska förstå att locket inte är farligt, vilket kommer gå bort av sig självt ju mer du hanterar dem. Du kan prova att sitta på golvet och öppna locket bara genom att sträcka ut en hand om du brukar stå ovan ifrån och öppna. Ge massa godis när dem sen kommer fram om de springer iväg så kommer det nog lösa sig snart 😃
Ja det får vi hoppas;)
Bara ha tålamod :) alla gerbiler är olika.