Att ha råttorna på olika dieter..
Hej!
För ett tag sen blev min ena gerbil sjuk vilket resulterade i att hon blev väldigt mager, jag fick tipset att mata henne med solrosfrön, pumpakärnor mm. Problemet är att hon inte tycker det är gott medan min friska gerbil älskar det. detta resulterade i att jag nu har en småknubbig gerbil och en ganska mager..
De vill inte äta när de är ensamma eftersom de då bara letar efter den andra, hur ska jag få den ena att gå upp samtidigt som jag vill banta den andra? :S
bifogar bild på knubbig gerbil..hon är nu nästan ännu rundare..

Jag har också ett liknande dilemma. ;-)
Min ene hane måste pga tandproblem få i sig allt han kan just nu. Vilket resulterar i att jag dukat upp delikatessser åt honom överrallt, så att han ska komma åt det lätt. Han är rätt spinkig och har gått ner en del, så man måste ju se till att han får i sig.
Samtidigt har min äldsta tjockis fest varje dag, matte har ju dukat upp godsaker i varje hörn, just för honom!

usch, det är inte roligt. Man får väl plocka upp den som ska ha maten till ett annat ställe? *har ingen aning*

Prova att sticka till den smale lite "tjockare" mat & den andre vill ju oxå ha ngt när kompisen får, så ge den tjockare nånting annat som är "smalare" mat, eller ge av samma fast i mindre mängd.
Tänk oxå på att inte göda den smle med bara fett, utan att det ska va nyttigt oxå! =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
jo, jag ger den vanliga blandningen av mat varje dag, med musli och gnagarblanding och på kvällarna blir det pasta. Problemet är att de inte fattat tycke för några grönsaker eller frukter än..suck..men jag testar lite då och då..
Det jag försökt med är att ge den smala solrosfrön och den andra musli, det funkar ibland men..det är svårt..
Försök få i dem protein är mitt tips, det är bra för musklerna och en muskulös gerbil är ju det man vill ha. :) Solrosfrön får visserligen gerbilerna att gå upp i vikt, men inte alltid den sortens vikt man vill ha…
Känner dock igen problemet; Jag har en +2år hane som bor med sina barnbarn och han har blivit mycket tjockare sedan de flyttade ihop. Förhoppningsvis fixar det till sig automatiskt förr eller senare.
#6: tack för tipset! men hur får jag i dem protein på bästa sätt? några tips på vad jag ska ge dem?