Vad ger era gerbiler tillbaka?
Ja, vad ger era gerbiler tillbaka till er? Alltså, ni ger ju dem ett hem, mat,kärlek. Vad ger era gerbiler tillbaka till er?
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
jag har en kognitiv funktionsnedsättning som gör att jag har svårt att se när jag behöver städa mm. småpluttarna har hjälpt mig att bli bättre på att se det då jag emellanåt behöver dammsuga runt akvariet. tror att det beror på att det blir kravlöst på nåt sätt att hålla snyggt runt de. de ger mycket skratt och är ett bra sällskap :D
Mina hjälper mig med att få ett leende varje dag på läpparna. Vet nog inte vad jag skulle göra utan dem❤️
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Hur länge har ni haft era gerbiler?
Alltså #1 och #2
Och hur lång tid tog det att göra de så tama?
jag har haft mina sen augusti 2013. ju mer tid du lägger ner på de desto mer tama blir de.
jag brukar låta de klättra på mig när jag har morgonrocken på mig och där kan de vara länge och klättra runt mm :)
Har haft gerbiler sen november 2013 och då mina första kom från djuraffär så var dem inte så jätte tam i mina ögon. Men efter deras tecken på att dem inte trivdes ihop längre och att dem fick en ny kompis i början av juni 2014 så tycker jag dem har blivit väldigt tama av sig. Så för mig har det tagit ett tag att få mina äldsta gerbiler, som jag har haft sen de var 3mån, att blivit tama. Men mina små som jag har haft sen dem är 3 veckor tog det väldigt snabbt. Har dock en aning jobb med den ena då hon är väldigt feg av sig och springer iväg för en lite rörelse (blivit mindre nu).
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan

Jag tycker det är missvisande när gerbilägare skriver om sina "supermysiga, jättetama" gerbiler. Jag ser inte på gerbilen som ett keldjur och har inte den förhoppningen att de ska bli tama i bemärkelsen går-att-plocka-upp-och-kela-med. Vad jag gillar med dem är just det lite vilda och väldigt aktiva kynnet. Kul att betrakta dem när de gräver och fixar gångar. Häftiga djur. Vi har haft gerbiler sen tre år, är nu inne på femte paret. Jag kan inte påstå att skillnad i tamhet har berott på om de är från uppfödare eller djuraffär. Inte heller friskhet. Alla våra gerbiler har varit/blivit handtama dvs att de klättrat upp i handen på oss. Men de sitter ju inte still och kurrar liksom, det ligger nog inte i deras natur. Om du vill ha ett djur som går att göra riktigt tam och vill ha just gnagare, så är väl chansen större med en tamråtta eller ett marsvin tex.
Tack för tipse.
Har redan kanin så jag ville testa nåt nytt som jag kunde ha inomhus fast mamma är allergisk. Mina ger inte tillbaka så mycket just nu men jag hanterar dem varje dag i förhoppningen om att de ska bli tama på gerbilers sätt. De är vuxna, ena är ett år och den andra ca 11 mån. Och de är faktiskt tamare än de var från början så det går ju framåt det är bara det att jag har sååå dåligt tålamod:(
Mina är ett mysigt sällskap. De håller på med sitt, medan jag pluggar och så. Kan även vara väldigt avkopplande för mig att hålla på med dem, det blir liksom en paus i det jag håller på med. Jag klarar inte av att hålla fokus så jättelänge, så många göra annat lite då och då och då är gerbilerna perfekta.
Hur länge har du haft dina Wony?
#12 De jag har nu har jag haft i några veckor. Men har haft 5st gerbiler innan detta.
Dem ger kärlek och är ett mysigt sällskap. Som nu när jag vart ifrån dem över helgen och kommer hem och båda vill komma upp och vill inte gå ner när jag försöker byta av dem. Fick också en liten puss av Stella när jag kom hem hahaha.
Åh, okej jag ändrar lite. Alla som skriver här får gärna skriva hur länge man har haft sina gerbiler:D hur länga har du haft dina #14
Vilken härlig tråd, TS!
Mina gerbiler har fått mig att lära mig oerhört mycket om mig själv, jag har fått förmånen att lära känna många nya människor och resa mycket runt om i landet. De har varit enormt viktiga under min uppväxt (jag skaffade mina första gerbiler när jag var tolv år). Jag har fått chansen att driva ett sorts "mini-företag" som det faktiskt är med en uppfödning, jag har fått uppleva båda med- och motgångar men klarat mig genom båda. Bara en sådan sak som att vara femton-sexton år och hjälpa främmande människor över telefon, mejl och annat gör nog en del med en tonåring, att få känna att en verkligen är duktig på någonting när det annars är vuxna som "lär upp en". Nu har jag visserligen inte dåligt självförtroende eller något sådant, men vem vet, kanske hade jag varit mycket mer osäker på mig själv och bland folk om jag inte hade haft gerbilerna och uppfödningen? Jag har dessutom fått med mig en hel del kunskap om andra djurslag och genetiklära på köpet.
Ja, detta är ju då förutom den dagliga dos kärlek som en får i form av små djurpussar och klättrande tassar i tröjärmarna ❤️(Nåja, nu tror jag visserligen inte att gerbiler är kapabla att visa mänskliga känslor utan det är känslor som vi själva applicerar på dem utifrån vår tolkning av deras beteenden, men det är en helt annan fråga och spelar egentligen inte så stor roll så länge det gör en glad 😊)
Jag har haft gerbiler i sex år 🙂
Jag har faktiskt varit inne på din uppfödningssida eller vad det heter… Jättebra och fin sida. Tänkta först köpa av dig men du bor för långt bort för mig.
Gör era gerbiler liksom nåt speciellt till er? T ex att dem pussar er, eller kommer så fort ni pratar? Och är det vanligt att gerbiler slickas på en?
Hur lång tid tog det för er innan era gerbiler slutade springa iväg är ni kom eller inte gillade att bli uppburen och sånt? Och hur lång tid tog det för er att få dem så tama att dem går upp i handen och verkligen vill umgås med er?
Ingen aning det är olika frånn dag till dag, ibland så kommer de fram och klättrar upp på armen, vissa dagar så tittar de bara på mig och undrar vad jag gör där och ibland då springer dem iväg. Tror de beror lite på vilket humör de är på. Dem senaste 2 månaderna har dem blivit ännu talare då dem fick en större bur. Ge det bara lite tid så ska du se att dem blir tamare.
Är det vanligt att gerbiler klättrar upp för armen så fort man sticker ner den och att de kommer så fort du pratar eller att när du t. Ex tittar på film i sängen och så låter du dem springa samtidigt, sitter dem då vid dig eller kanske bilar på ditt ben eller så? Eller är det bara gerbiler som verkligen, verkligen har fått mycket tam-träning och uppmärksamhet? Gör era gerbiler såna grejor, eller kanske andra speciella grejor?:)
Slickas gerbiler ofta?
Mina brukar springa upp längs armen när jag sätter ner den numera, eller allafall försöka. Har jag en stickad tröja på min så kan de klättra hela vägen men annars kan de vara svårt.
Brukar inte ha dem lösa i sängen eller liknande då jag inte vågar riskera att dem kan trilla ner och sen är de inte lite tama för det. Men min axel gillar de att sitta på och titta runt.
Jag läste om en tjej som hade haft sina gerbiler i typ 5 veckor och hon hade dem lösa i rummet, så fort hon gick så klängde de på hennes ben och de ville bra upp och umgås med henne hela tiden, kan det vara möjligt att de blir så tama så fort att de klänger upp på benen och kommer så fort man ropar? De var dessutom från djuraffär.
Det vet jag inte är nog väldigt beroende på inviten. Mina är med ifrån djuraffär men de tog 9 månader innan de klättra upp för mina armar.
Tack för svaren Ylvut:)