Vill inte äta
Hej hej, jag har läst runt mycket här på sajten och förstått att Gerbil Nature är ett bra foder att ge till sin gerbil och därför köpte jag också det. Jag har haft det ett tag nu och hon visar inget som helst intresse av att äta det. Ska jag byta foder eller är det bara hon som är kräsen?
//:Nanna
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Har du kontrollerat tänderna så att det inte är därför hon inte äter?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Stödmata den då .
#1 Nej, det har jag faktiskt inte. Men hon äter flitigt solrosfrön när jag bjuder på dem. Hon hade väll inte ätit av dem om hon hade haft för långa tänder? :-S Hon är fortfarande realtivt ny, så här lite svårt att kolla tänderna på henne, men jag ska försöka. Tack så jätte mycket för svar. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Okej, jag lyckades få en snabb koll på tänderna. Jag vet inte helt hur de ska se ut, men jag tycker inte de såg för långa ut. Det var ett litet mellanrum mellan under och över tänderna och de gick inte omlott/över varandra.
Ja klarar hon av solrosfrön så känns det ju som att det inte är något problem med tänderna iaf. Du sa att hon är ganska ny? Hur ny? Ibland kan det dröja för nyinskaffade gerbiler att äta som de ska. Så om det är hyffsat nyligen hon flyttat till dig kan det kanske bero på det? Alternativt så kanske hon helt enkelt äter då du inte ser?
Jag fick henne den 11 september, så att så ny ät hon kanske inte och på alla plan än maten verkar hon trivas riktigt bra. Och jag vet att hon inte äter från skålen, för fodret som ligger i skålen har legat där i snart en vecka och det har inte minskat. Hon ser inte ut att må dåligt, men jag förstår inte riktigt vad hon lever på. För jag tycker inte att jag ger henne så mycket solrosfrön så att hon blir mätt. "/
Hur är hennes hull?
Testa och inte ge något godis under någon dag och se om hon går till matskålen då istället?

Om du lägger i bara lite mat i skålen så kanske det blir lättare att se exakt hur mycket hon äter eller inte. Tänker att om du har en stor fylld skål kan hon ju lätt plocka ut det hon behöver utan att du märker det. De äter ju inte så stora mängder, särskilt inte när de är unga.
Lever hon ensam? Min erfarenhet är att ensamma gerbiler äter mindre då de gör av med mindre energi. Jag hade en hona som levde ensam ett år eftersom hon inte accepterade honsällskap. När hon kom upp i sterilåldern och fick sällskap av en hane ökade hennes aktivitet och aptit markant.
Det konstiga är att hennes hull är fint, varken smal eller tjock. Ok, ska prova detta! :-)

Gerbil Nature är ett jättebra foder, men det innehåller en hel del "godsaker". Dessa plockas ut illa kvickt av mina gerbiler sen dröjer det ett tag innan de ger sig på nyttigheterna :) Kanske samma med din?
#10 Det kanske är så, för just nu är det så gott som bara de där gröna och rödbruna grajerna kvar. Hmm, men det är lite skumt att hon inte rör dem ens nu när det har gått en vecka. "/
#11 då plockar hon nog bara ut det godaste av maten. Lägg inte på någon ny mat utan låt maten bara var. Sen gör som #7 sa testa inte ge något godis på ett tag och se om hon äter det andra. Har själv haft en som bara väljer ut det god så är ganska snål på att fylla på med nytt först jag ser botten av matskålen
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Ok, tack så mycket för svar allihopa! :-)