Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1169 ggr
[MikaelaR]
0

gerbil nybörjare.

Gjorde ett nästan likadant inlägg på Degus iFokus  tänker kanske skaffa en annan gnagare än hamster i framtiden men vill samla in lite information så här kommer lite frågor: 

* Vad väger dem? (Hur stora är dem)

* Har dem några sjukdomar som kan smitta ägaren?

* Är dem bitiga av sig? kan dem sitta i handen vara lite keliga?

* Hur stor måste buren vara och vilka burar passar tillexempel: Gallerburar, Plastburar?

* Hur mycket bottenströ ska dem ha? är dem djur som måste ha mycket grävmaterial eller är dem mer "klättrande djur" ?

*Vad äter dem och vad ska dem inte äta?

* Lever dem i par eller ensamma? Hur gamla blir dem? Vad ska man tänka på innan man skaffar sig en gerbil? Skämtar

Tack för svar!

Ikajo
0
  • De är så små att de kan sitta i din handflata utan problem. Storleken kan variera men ungefär 1,5 dm.

• Nej, men du kan smitta dem med förkylningar och liknande så när du är sjuk ska du inte umgås så mycket med dem.

• Unga djur kan vara lite bitiga men det är fullt möjligt att träna bort beteendet. Oftast räcker det puffa till dem försiktigt om de försöker bita. Hur keliga dem blir beror på dels personlighet men också hur mycket du pysslar med dem. Vissa är mer keliga än andra. Eftersom det är väldigt små djur så får man gosa försiktigt. Typ smeka dem med ett finger eller pussa lite på dem.

• Antingen ett rymligt akvarium med gallerlock eller SAMLA största storleken. Du kan antingen ha gallerlock eller borra hål i SAMLAlock. Se bara till att hålen blir tillräckligt många och är lagom stora.

• Det beror lite på. i Början när du försöker handtämja dem så kan det vara klokt att ha relativt lite spån, alltså typ 1 dm, blandar med papper och karton. När de har blivit mer sociala så kan du ha ganska mycket spån i buren. Då bygger de gångar och har sig.

• Du får absolut inte ge gerbiler citrus eller stenfrukt, det är giftigt för dem. Även salt och laktos är farligt. Bästa metoden att ge gerbiler bra mat är att blanda själv. Basmat ska bestå av pellets riktat mot smådjur eller småfåglar. Pretty Pets brukar vara bra. Därefter kan du köpa sådant som havreflingor, flingor (majs och bran) och musli i lösvikt, quinoapuffar, dinkelpuffar och dinkelflingor. Från djuraffär kan du köpa torkade äpplen, torkad banan, majsplättar, ärtplättar, ärtkroketter, johannesbröd, torkad morot. Som godis kan du använda mandelspån, osaltade pumpafrön, osaltade solrosfrön, oskalade jordnötter, hirsstänger. Du kan också ge dem färska grönsaker och frukt. Gurka, sallad, broccoli, jordgubbar, melon, äpplen osv. Inte paprika och inte stenfrukter och inte citrus.

• De är flockdjur så utom i extrema undantagsfall så ska man alltid ha dem i par. Helst två av samma kön. Kan man få syskon så underlättar det ofta. Så länge de håller sig friska och inte blir sjuka eller får tumörer så kan gerbiler leva mellan 3-5 år, ibland 6 år. Köp inte djur från djuraffär, hitta en uppfödare istället. Gå på temperament, inte teckning. Gerbiler gnager gärna på saker så det enda i plast som ska finnas i buren är vattenflaskan. Gnager de mycket på den så bör du skaffa en i glas. Däremot kan du lägga ner både äggkartonger och flingpaket. Ge dem gärna ett hus. Antingen i porslin eller i trä. Om det är i trä måste du kontrollera att de inte gnagt fram spikar och annat de kan göra sig illa på. Om de har det så ska huset bort. Ha inte tyg i buren.
    Gerbiler badar gärna i chinchilla sand så ha gärna en skål eller stor burk med sand stående i buren. Se till att skålen/burken står på burens botten! Annars finns risken att djuren krossas när de oundvikligen gräver under den.
    Till sist, se till att ha någon som kan gerbiler i närheten eller som du lätt kan ringa så att du kan ställa frågor.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anne.K
1

* Vad väger dem? (Hur stora är dem)
Detta varierar mycket från individ till individ samt vilka linjer de kommer ur. Men normalt så ligger det väl någonstans runt 70 - 100 g.

* Har dem några sjukdomar som kan smitta ägaren?
Några sjukdomar som kan smitta ägaren känner jag faktiskt inte till. Kanske någon annan som vet?

* Är dem bitiga av sig? kan dem sitta i handen vara lite keliga?
Bra och stabila gerbiler ifrån seriösa uppfödare ska INTE vara bitiga. Däremot kan de naffsas lite när de är unga, men det är mest för att undersöka dom gör så och det gör absolut inte ont. Man kan dock lära dom att det inte heller är uppskattat. 
Gerbiler är inga keldjur utan är alldeles för nyfikna och upptäckarglada för att vilja sitta stilla några längre stunder i handen och kela. Men det finns individer som uppskattar även det, men i regel är det mycket spring i benen på gerbiler. :)

* Hur stor måste buren vara och vilka burar passar tillexempel: Gallerburar, Plastburar?
Allra bäst är att ha minst 100 liters akvarium till 2 gerbiler. Men även ikeas samla låda på 130 liter fungerar utmärkt.
Galler burar är något som absolut inte är lämpligt till gerbiler.

* Hur mycket bottenströ ska dem ha? är dem djur som måste ha mycket grävmaterial eller är dem mer "klättrande djur" ?
Gerbiler är marklevande djur och vill ha mycket strö att gräva i. Minst 20 cm skulle jag vilja rekommendera. Men ju mer man kan ha desto roligare för gerbilerna.

*Vad äter dem och vad ska dem inte äta?
Om man inte har kunskapen att Blanda eget foder så rekommenderar jag att man ger versele-lagas Gerbil Nature. Det fodret uppfyller deras näringsbehov. 
Man ska inte ge stenfrukter eller citrusfrukter till gerbiler. Men finns mycket annats att undvika också. Det finns artiklar att läsa om gerbilers föda här på forumet.

* Lever dem i par eller ensamma? Hur gamla blir dem? Vad ska man tänka på innan man skaffar sig en gerbil? 
Gerbiler ska vara MINST 2 stycken för att må bra då de är utpräglade flockdjur. Gerbiler blir ca 3 år gamla. Vissa kan bli äldre och vissa dör tidigare. Men köper du från en seriös uppfödare som målmedvetet avlar på hälsa så kan du få gerbiler som med lätthet tar sig till 3 års ålder och fortfarande är pigga och krya.
Att tänka på är att läsa på ordentligt om gerbiler och hur de ska skötas innan man skaffar. Samt att man gärna köper från en seriös uppfödare och inte från djuraffär.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
0

1. Dem väger lite olika beroende på gerbilen.

2. Förkylning kan smittas över vet jag.

3. Unga gerbiler kan vara bitiga av sig, men det är mest små nafsar. Jag skulle inte säga att dem är så keliga att man sitter och myser med dem i handen. Men det finns vissa gerbiler som kan somna i handen.

4. Jag skulle rekommendera akvarium. Men man kan ha en samla låda också. Dock så räcker det inte att bara borra hål i locket som luft till samla lådan, utan jag rekommenderar att göra ett eget lock.

5. Dem ska minst ha 10cm bottenmaterial. Desto mer desto bättre då dem är ett grävdjur och gillar att göra gångar/tunnlar

6. Det vanligaste fodret är Gerbil Nature man ger till sina gerbiler. Men man kan även blanda eget, dock så måste man då vara noga påläst om vad maten ska innehålla. 

Det finns en del mat dem inte ska äta som citrusfrukter, kärnfrukter, männsikomat och mjölkprodukter. Men det enklaste är att googla vad dem inte ska äta. 

7. Dem är flockdjur så minst 2st ska man ha. Hanar kan man ha fler av än honor då honorna är mer revirhävande. De blir runt 3-4år.

Det jag tycker du ska göra innan du skaffar gerbiler är att vara nog påläst och ställ gärna frågor här på iFokus om saker du undrar :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ossilian
0

Du har fått jättebra svar redan! 

Jag tycker att du, om du har möjlighet, ska besöka en gerbilägare innan du bestämmer dig för att köpa ett par gerbiler. De är som sagt inte ett keldjur så som tex marsvin kan bli. Den stora behållningen med just gerbiler tycker jag är att skapa så bra miljöer till dem som möjligt och studera hur de beter sig. De är oerhört nyfikna och aktiva till sin natur. En lycklig gerbil är en gerbil som ges möjligheten att nästan 24/7 gräva gångsystem :) 

Det är väldigt sorgligt att se gerbiler boendes i små gallerburar inredda med hamsterprylar och där barnen i familjen tröttnat på sin icke-keliga gnagare.