Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 630 ggr
ForeverEmma_
0

Få bort dumt beteende?

Nån här som vet hur man kan få en gerbil att sluta tugga på galler? Min ena gerbil har hållit på ett ta nu med det ett tag. Dem får massa kartonger ( så mycket som får plats i buren) dem får även halm på det och dem får komma ut dagligen. 

Och hon tuggar bara på gallret när jag har taklampan och vissa små lampor tända, för när det blir mörkt i rummet så slutar hon. Kan även tillägga att jag har en samla låda med galler tak och inte en galler bur.

Finns det något man kan göra?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Whippetgerbilen
0

Du kanske kan byta ut gallret mot nättak?

Dogs is my world ♥

thea_thea
0

#1 Jag har samma problem och för mig funkar det inte!

ForeverEmma_
0

#1 har ett svetsar nät så hon kan inte ta sig igenom men det är jobbigt att lyssna på

panini
1

Ha lite mindre spån i buren så den inte kommer ända upp i "taket", men ändå kan gräva. Lägg i rör som den kan ha som gångar 😊

Disyerto
0

#3 Fast problemet är att hon kan säkert hoppa upp och få tag på nätet trots att man sänker spånnivån. Hur tätt är det mellan rutorna, alltså hur finmaskigt nät har du? Kanske kan hjälpa att byta mot ett nät med tätare maskor så att hon inte kommer åt.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

ForeverEmma_
0

har prövat sänka spån nivån, dock så står hon på kartongerna, sandskålen eller så hoppar hon så att hon hänger och håller sig fast i locket xD

#5 Hade ett finmaskat först innan jag bytte till det svetsade nätet. Det finmaskadet var dock för svagt så hon tugga sig igenom. Nu har jag lagt två svetsade när på varandra och hålen där kanske är 1x1cm. Så nu när jag har dubbelt så är det stora hålet som 4st små rutor. Svårt att förklara kan ta ett kort sen när jag kommer hem om du vill xD

ossilian
0

Biter hon mer i perioder eller är det samma visa varje dag? Både de honor vi har nu och tidigare honor har varit mer benägna att gnaga vid brunst. De blir ju lite rastlösa då :) Om du har möhlighet att få tag på ett stort akvarium så är det min erfarenhet att gerbiler föredrar att bo där än i samla-lådor. Ingen av mina har riktigt gillat samla. Min teori är att det är för att de inte ser ut genom väggarna och blir nyfikna på vad som händer där ovanför, haha

Gerbilles
0

Jag hade samma problem! 🤪

Testade lite olika saker, bland annat satte jag en kartongbit vid gallret (bara på den specifika platsen, han bet nämligen på samma ställe hela tiden) så att han inte kunde komma åt gallertaket och därmed inte kunde gnaga. Testade också att gnida en citron på gallret där han brukade gnaga för att det skulle smaka äckligt, detta funkade dock inte för mig men har hört att det ska ha hjälpt andra som har haft gallergnagande gerbiler. Det sista jag gjorde vara att byta nät till ett starkare som gjorde att han inte kunde gnaga håll på det, vilket gjorde att han tillslut tröttnade för han har inte bitit i gallertaket på nästan ett år nu!

ForeverEmma_
0

#7 Hon börjar bita fram mot 5-6 tiden varje dag då hon vet att jag är hemma (och hon har hört mig) för hon vet att hon får komma ut. Men hon slutar som sagt inte trots att hon varit ute. Och det är för det mesta varje dag. Men ibland som just nu idag så är det lugnt i buren, men det kanske var för att alla 4 här hemma fick komma ut 3 gånger.

Men det kanske är som du säger att hon inte kan se ut genom väggarna och vill se vad som händer. En väldigt smart teori👍 

Men är och har varit på jakt efter ett akvarium i säkert 3mån nu men har inte hittat ett bra stort i måtten jag vill ha. Så ett akvarium är påväg men när don't know. Är inte heller så förtjust i samla lådan men det blev som sagt en nödlösnings bur då mina första inte trivdes tillsammans längre och dem fick nya kompisar

ForeverEmma_
0

#8 har nästan nyligen bytt från finmaskat aluminium nät till svetsar nät så hon kan ju inte bita sig igenom längre som tur. 

Citron har jag testat tidigare men det funkade inte.

Men när du tog kartong, satte du då fast den i taket? För Kardemumma som hon heter tuggar lite överallt i bur taket, men står för det mesta på sandskåls kanten och tuggar.