Vill inte ha godis!
Hej! Mina gerbiler vill inte ha godis och det blir därför väldigt svårt att lära känna dem och göra dem tama:( om jag sträcker fram ett solrosfrö till dem så tar dem bara det ibland. Jag har läst många artilkar om hur man får gerbiler tama men eftersom de inte verkar va så sugna på godis så kan jag knappt lära känna dem! Hur ska jag göra? Dem har ju i och för sig bara varit hos mig i några dagar men ändån, det blir så mucket svårare att göra dem riktigt tama när dem inte är sugna på godis! Tacskam för svar:)ps. Dem är inte jätterädda och absolut inte alls tama men dem är inte supertama heller
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Jag kan liksom inte belöna dem när dem gör saker bra:(
Jag brukar ta solrosfrön ibland men har märkt (med mina allafall) att de funkat att ta en liten näve av maten och låta dem plocka i handen. Brukar locka dem med lite ljud också. I början gick de trögt men nu när jag gör mitt ljud (typ pussljud eller vad man ska säga) så kommer dem fram till min hand direkt. De är inte helt tama ännu men blir bättre och bättre för varje dag.
Tack för svaret!!
Har ni nåt tips hur man lär kaänna varandra utan godis?
Om du inte har testat lite olika former av godis så gör det, det är inte alla gerbiler som uppskattar solrosfrön som godis. Exempel på annat godis är hirs, majs eller mandelspån (jag kör mest mandelspån).
Du behöver inte heller alltid ha godis för att göra dem tama, utan du kan sitta med handen i buren bara och låta dem undersöka dig. Kan även funka.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
När du väk lyckats ta upp dem ta dem till badkar om du har det och sätt er ner och låt dem hoppa på dig. Det fungerade med mina möss i alla fall.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
du kan även testa hampafrön det är mina tokiga i :D
Var får man ta i mandelspåm och hampafrön? Kan man ge sån majs på burk då eller är det för mycket socker i den majsen?
Menade tag
mandelspån får du tag på bakavdelningarna på en vanlig affär. hampafrön kan du få tag på granngården och även andra butiker när vi nu kommer in i fågelmatningstiden…
Okej, tack nu är jag lugn igen! Ska testa mandelspån:)
Har nu testat lite olika och jag har märkt lite vad dem gillar och lite så men har fortfarande ett problem! När jag tar upp dem aå vill jag ju belöna dem så dem förstår att handen är nåt bra men dem vill aldrig ta godisbiten då:( dem liksom bara nosar lite på den men inte mer, är dem för sreassde för att äta godis då eller? Dem verkar så stressade i alla fall när jag tar upp dem. Eller är det bara så att dem fortf inte är vana än?
Oj, glömde en fråga! Ska fortsätta som jag gör nu att jag har nere handen mycket, låter dem äta från handen, ge dem godis ur handen(i buren!!)och ibland så hoppar en av dem upp i handen från snadskålen och då är jag ju med henne mycket! Jag har läst på många sidor att gerbiler är mycket sociala och gärna vill umgås med en, men det känns som om mina ige vill va med! Eller är det som sagt att dem inte är vana vid mig än? Förlåt för många frågor!!
Alltså att sem vill va med mig, men det är kanske för att dem inte är så vana vid mig och heller inte så jättetama?
Mina gjorde samma sak i början, dem ville inte ta godisen direkt när dem sitter i handen. Tror nog de är för att der är masda nytt. Jag brukade ge godiset direkt när jag satt ner dem istället. Mina är inte helt handtama ännu men dem känner igen min röst och kommet fram till mig direkt när jag kommer till buren och pratar med dem (om dem inte sover). Brukar sjunga för dem med (har ingen sångröst egentligen) då brukar dem bli lugnarna och mer nyfikna.
Mina brukar inte heller ta godis när dem väl sitter i handen. Möjligtvis nån gång ibland.
Sen gäller det bara att ha tålamod. Mina äldsta gerbiler som är lite över 1år dem var aldrig så att dem hoppar upp i handen. Dock så är den ena jätte lätt att plocka upp medans den andra har nu 9 månader senare börjar hoppa upp i handen och blivit social vilket hon inte gjort tidigare. Och mina små som jag skaffade i början av juni dem börjar klättra upp i handen ungefär ca 2månader efter att jag skaffade dem. Men det kan ha göra med att jag inte var hemma på 5 veckor och mina föräldrar hade han om dem.
Men ha bara tålamod så kommer det att gå. Sen var där och bara prata med dem nästan varje gång dem är uppe så dem känner igen din röst och så.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Tack för tipsen det känns bättre nu! Man får ju ha tålamod:) dem har ju bara varit hos mig i en vecka nu tror jag… Eller är det två;)
Har du bara haft dem så kort tid så skulle jag inte vara orolig, har haft mina sen i mars nu och dem är inte helt tama ännu.
Du har rätt Ylvut;)
När jag har dem i badkaret, lär jag känna dem då? Det kanske var en lite konstig fråga men jag menar alltså att när dem hoppar upp på t ex min mage eller axel för dem öiksom förtroende för mig då eller? Jag pratar med dem mycket när dem springer där. Glömde skriva att jag sitter ju nere i karet med dem såklrt;)
ju mer tid du spenderar med de desto mer lär ni känna varann.
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Hej igen! Är ok att ta upp gerbilerna eller ska man låta dem själva alltid gå upp i handen och ti ex ta godis och då kan man lyfta eller stressar jag dem om jag tar upp dem på direkten när man ska ut i badkaret eller så?jag skopar liksom upp dem! Och en grej till, min ena gerbil trillade ner från bokhallen på ca ett fall på 1,30 meter, nu när hon springer här i badkaret är hon inte sig själv. Hon sitter mest och trycker under huset eller bakom min rygg och så är hon lite räddare. Är det bara att hon fortf är lite chockad av fallet? Den andra som är lite blyg är nu den som springer runt och röjer!
#23 Jag har alltid bara slopat upp mina gerbiler när dem ska in. Jag råkade "tappa" (hon tog sig ut mitt grep) min gerbil när jag skulle ta in henne i sin bur och jag förstår hur du känner. Men det jag gjorde var att låte hon och hennes bur kompis få bara vara några dagar (runt 3 blev det) innan jag släppte ut hon igen. Och det hon är sitt gamla vanliga igen. Så lust skulle låta din gerbil bara vara i buren en eller två dagar mest för att hon ska bli lite lugn och tygg igen.
Ja jag skopar också mina men när dem är i buren och jag vill ta upp dem kan jag bara ta dem så på direkten eller måste man de låta komma upp i handen själv? Har läst det på zoonen!
I mina ögon är det du som väljer om du har orken att sitta och vänta att dem vill komma upp i handen. För när mina verkligen vill ut ur buren då klättrar dem upp i handen, annars får jag skopar upp dem.
Och när dem är ute så måste jag skopa/fånga in dem för då vill dem verkligen inte komma upp i handen
Samma ska med mina, tack så mucket ForeverEmma_
Hej! Det är så här att jag försöker vara med mina varje dag, och det blir kanske en kvart om dan. Men jag märker ingen skillnad på dem. Alltså hur tama blir, dem vill liksom inte umgås med mig! Men är det bara jag som har dåligt tålamod kanske?
Okej det blir kanske lite mer tid, vet ej exakt!
Jag har läst hela den artikeln som heter "lär känna dina gerbiler" men det funkar inte så bra, i alla fall inte för mig. Dem går fram och nosar lite på handen och oftast så tar dem godiset ur handen med dem sitter liksom inte i handen utan bara berdvid och äter. Men kommer det bli förändring om jag fortsätter som jag gör att jag försöker ha nere handen mycket, ger godis eller mat från handen, sitter med dem när jag rastar dem… Ja det var nog allt, är det nåt mer som jag kan göra så dem blir tama?
Förlåt för att jag skriver så mycket. Jag har ganska dåligt tålamod men jag får jobba med det, det är mina första gerbiler har bara kanin se innan så,är van vid lite lugnare och större djur.
när du sitter en kvart om dagen, är det då att du sitter hela kvarten på en gång eller små stunder åt gången?
Sen som sagt är det tålamod som gäller tog lixom ett år innan min ena börja ens komma upp i handen
Har tagit ca 6 månader för mig att få mina handtama och att komma upp i handen, men de är inte alltid dem känner för att komma upp i handen heller. Mina blev mycket mer tama nu när jag bytt bur (den andra var ganska liten). Sitter med dem ca 15 min var ute i deras rasthage, sen pillar jag med dem vid buren. Lyfter upp dem lite och sätter ner dem och pillar på dem i buren och låter dem lukta på mig. Tror att det kommer gå bra kämpa på som du gör med tålamod. Är likadan när de gäller tålamod (har knappt något) men det lönar sig att försöka ha det ;) :)
Nej det är flera ggr om dan, kanske fem på morgonen, sen tio på eftermiddagen och sen kanske tio eller femton på kvällen plus 15-30 min rastning var tredje dag eller varannan. Så ca en halvtimme +-10 min varje dag sammanlagt(det blev lite lite med en kvart,jag överdrev lite)jag ska nu sluta oroa mig över att dem inte kommer bli tam, set får ta sin tid. Har märkt att dem är mer sociala på kvällen, vad kan det bero på?
Mina är likadana tror de kan vara så att dem är mer vakna och aktiva då. Mina är vakna lite i omgångar under hela dagen. Men just mellan 17-22 är dem mest vakna och mest sociala
Ja ta det bara lugnt. Vissa gerbiler blir tama snabbt medan vissa behöver mer tid. Fortsätt bara som du har gjort innan och ha gärna lite mer tålamod 😛
Tack för tipsen igen, det lugnar mig eller vad man säger!
Hej igen! Jag vet att jag har frågat detta redan i en annan tråd men kan honor och hanar bli lika tama? Eller är det lättare att få hanar tama? Är det mycket skillnad på honornas och hannars temperament? Läste att Nikodemus skrev att hon tyckte att honorna inte var så lugna i temperamentet.
Jag har bara honor och jag tycker alla är olika i sitt temprament. Har aldrig haft hanar eller träffat en hane så vet inte hur dem är. Men jag tycker inte att honor är så svåra att få tama. Och sen så kan dem vara lite speedade ibland men min blir bara extremt jobbiga när dem vill ut och springa och sen när dem varit ute en kvart var så är dem lugna igen.
Så jag tycker inte honor är jobbiga.
Ja, jag har läst det också men blev lite smått typ orolig när jag såg det att Nikodemus upplevde det så.
Tror nog de kan vara olika ifrån invid till invid. Finns nog väldigt livliga hanar och väldigt lugna honor. Men honor brukar vara lite mer spralliga vad jag läst på om innan jag skaffade gerbil.
Jag har två honor som ibland kan vara lite väl livliga men för det mesta så är dem mer framåt och nyfikna tycker jag.
Ok, tack Ylvut.
Hej igen! När jag ska umgås med mina gerbiler så vill jag ju ta upp dem, jag försöker då liksom locka upp dem i handen med godis men ibland är dem inte sugna på godis så då försöker jag skopa upp dem då springer de iväg. Jag vill inte jaga runt dem i buren heller så jag vet inte hur jag ska göra! Tycker ni det är taskigt att lyfta på hus och kartonger för att få tag på dem små?
Jag tycker det beror på situationen. Med mina så lyfter jag inte upp deras hus (kartonger kan jag lyfta på men det är för att dem inte är nergrävda) om det inte är så att jag ska städa så att jag måste få tag i dem. Kan också "jaga" dem lite när dem ena sekundengar visat att dem vill ut men sen när man har plockat fram deras uteleksaker så vill dem inte ut, då lyfter jag på hus. Men annars så låter jag dem vara i fred i sitt hus och rör det inte
Samma sak med mig att dem visar att de vill ut men sen hoppar de ner från sandbandet och sätter sig nån kartong. Tack för hjälpen.
Nu är jag här igen och stör:) Att gerbilerna vill ta godiset i handen, är det typ ett tecken på att de känner sig någorlunda lugna i handen?
Menar du att dem sitter i handen och tar godiset? I så fall ser jag det som att dem har blivit bekväma med dig och att dem känner sig ändå trygg och har insett att handen är inte farlig
Ja precis oftast tar dem det då:)