Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 901 ggr
tidnegar
1

Impulsköpte Gerbilder igår

Hej!

Igår impulsköpte jag två små gerbilhonor!… Är helt förälskad, de är jättetrevliga och tama (dock mycket spring i benen :P).

Är inte dum i huvudet eller en ansvarslös idiot så såklart vet jag Gerbilens grundläggande behov, som att gräva, ha badsand, inte ensamma, någorlunda rätt föda + färskmat osv. 

Hade minidunabur(som ska bytas till ett enormt jäkla terrarium (120x60cm) om 1 v.), spån, sand, hö och diverse leksaker. Men som sagt är ny så vad säger ni, bästa maten (köpte Gerbile Nature foder), bästa strömatrealet, tips på att få dem tamare (så de vill klättra upp på en från buren typ eller hur tama de nu blir :P) och såklart diverse hjälpsamma tips och tänka på!

Må väl experts <3

Whippetgerbilen
0

Ja, gerbil nature är nog den bästa maten man kan hitta i affär skulle jag säga! Jag använder kutterspån från granngården! Ge dom gärna morötter och gröna ärtor brukar vara uppskattat! Och kartonger och toarullar!! Dock så ska inte gerbiler ha hö men men 😉

Dogs is my world ♥

tidnegar
0

Ja kartongen är nu ett minne blott och toarullen jag la i innan är inte direkt en rulle mer :P Det med hö, vet att de inte ska ha det som föda med de verkar gilla att tugga och typ boa med det. Verkar också ge stabilitet till deras små gångar.

Men kan det vara dåligt/farligt med hö?

[Nikodemus]
0

Varför ska dom nte ha de ? Mina älskar de bland annat

Ulrika Anna
0

Grattis till de små! Du verkar ha bra koll på hur gerbiler ska ha det och de kommer nog få ett bra liv hos dig. Maten som du köpte har jag hört att det ska vara bra. Vilket strömaterial som är bäst är nog en smaksak för var och en, jag använder vanligt kutterspån. Prova med att ha handen liggandes i buren med något gott i handen, tex. solrosfrön (är feta frön så de skall ges med måtta) brukar vara en uppskattad "muta". När de har vant sig med handen kan du ha den lite högre upp med en muta i, gerbiler är väldigt nyfikna djur så om man inte skrämmer dem eller skadar dem så kommer de ganska fort fram till handen. (individuellt, finns ju mer försiktigare gerbiler också men överlag) En viktig sak att tänka på är att ALDRIG lyfta en gerbil i svansen, de kan tappa svansen då, att hålla tag längst in vid roten går bra, men skulle inte lyfta någon gerbil på det sättet heller. Lycka till! kanske man kan få se bilder på de små efter de har fått bo in sig lite?

panini
0

Absolut inget farligt att ge dem hö, mer än att de kan få ohyra 😉

[Nikodemus]
0

Inte mina

Whippetgerbilen
1

Ja! Det var ohyra jag menade!

Dogs is my world ♥

tidnegar
1

Ska knäppa nån bild senare :) Tack för svaren mina vänner!

Cochon
0

Oj, jag hade igen aning om att de kunde få ohyra av hö! Min tjej älskar att bygga och gnaga på det så jag har get henne två/tre nävar i veckan.hon verkar inte ha ohyra, men för säkerhetens skull, hur märker man om hon får det?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[Nikodemus]
0

Du har väll ingen ensam gerbil? 9

Whippetgerbilen
0

Hon skrev ju två små gerbilhonor #10

Dogs is my world ♥

Anne.K
0

Vill man minimera risken med ohyra från hö så kan man frysa in höet i ett par veckor innan man ger det till gerbilerna. :)
I övrigt är hö väldigt uppskattat av gerbilerna att få pyssla och boa med.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Nikodemus]
0

Har inte märkt nå ohyra i de hö vi får köper ej längre .

tidnegar
0

Mina kaniner eller marsvin har aldrig fått ohyra av hö, haft hödjur i 12 år! och bilder?! Tror ni jag redan lärt dem poesa framför kameran (som är en mobilkamera av medelkvalité) haha.  Nä imorgon kickar jag hem till mina föräldrars hus och hämtar min systemkamera!

Cochon
0

#10 Jo, för tillfället.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋