En hona + två nya?
Hej hej, jag har som tidigare nämnt fått en lite gerbiltjej på gissningsvis 6 månader. Jag tycker hon borde få en burkompis då det borde vara lite ensamt. Jag personligen är jätte sugen på att ha en lite grupp på tre honor, alltså att skaffa två tjejkompisar till henne. Därför skulle jag vilja fråga er som är mer erfarna; är detta något som ni rekommenderar eller bör jag nöja mig med en burkompis? //:Nanna
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Vad jag har läst så är det bäst att bara ha två honor… Men jag är dock ingen uppfödare eller så jag vet inte 100 procent men det är det jag läst!
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Jo, har också läst det, men frågar därför ifall detta gäller i praktiken också. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Jag rekommenderar att du endast köper en bebishona som kompis till din ensamma hona. Risken finns annars att när ungarna blivit runt 6 månaders ålder så kan det bryta ut i bråk. Det kan bryta ut även tidigare och även så sent som när den äldre honan går bort så kan de två kvarvarande börja bråka med varandra.
Så om du inte är väl bekant med gerbilens kroppspråk och signaler så bör du hålla dig till att bara skaffa en kompis.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Ok, det går inte att lösa genom att man skaffa två kullsyskon? Har förstått det som att de kommer bäst överrens, eller idén är fortfarande inte att föredra? Tack för svar! :-)
Har en exrea bur hemma om tex hanarna skulle ryka i hop så särar vi på dom
#5 Känns inte som det skulle vara det ultimata, jag vill ha något som är hållbart. :-)
Det är som Anne.K säger genomförbart, men inte hållbart i längden. Det finns större risk att det kan resultera i bråk längre fram. Men det behöver inte heller bli så, men risken är ganska stor.
Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida
Så har särat å hanarna
#7 Ok, då får jag ta och chilla lite och nöja mig med en kompis. :-P :-)