lyfta dem i svansen - okej?
Hej hej, som jag har nämnt här innan så är jag nybliven gerbilägare och därför inte alls eerfarenav gerbiler. Jag har då en liten tjej som jag tycker är super smidig att lyfta upp i svansen. Hon gillar inte att när man ska lägga handen ovanför henne, som ett rovdjur, och ta upp henne. Istället brukar jag ta upp henne i svansen för att det går snabbt och verkar vara mindre jobbigt för henne. Men ska man bära sina gerbiler i svansen? Är det skadligt för dem? //:Nanna
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
"Tänk på att aldrig hålla/lyfta/dra en gerbil i svansen, då den annars kan lossna. Dock kan du hålla längst in mot svansroten utan att det är någon fara. Det kan vara bra att hålla gerbilen i svansroten om man är rädd för att gerbilen ska ta ett språng från handen, då har man ett litet "säkerhetsgrepp"."
Urklipp från http://www.calypsosgerbiluppfodning.n.nu/hanteringaktivering
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Nej det är inte okej att göra så. håll isf länge in som #1 nämnde. de kan tappa svansen.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jo, just det där är vår jag har läst att jag kanske inte borde göra det, men stämmer det? Kan svansen verkligen lossna? Eller är det bara någon som tycker att det är "brutalt" att bära sina gerbiler i svansen som skriver det? :-S
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Jag har en gerbil som har tappat ungefär halva sin svans, inte på grund av det dock, men det stämmer i alla fall att dom kan tappa svansen (tror däremot inte dom kan tappa hela, men dom kan fortfarande tappa delar av den). Du kan istället "skopa" upp henne, alltså du tar upp henne underifrån eller hur man nu ska förklara det, så brukar jag göra. Eller så låter du henne helt enkelt klättra upp i handen själv ^^
Som redan sagt så ska man inte lyfta gerbiler i svansen. Man ska inte heller ta dom över ryggen som ett rovdjur. Bästa sättet att plocka upp gerbiler på är antingen att de självmant kommer upp i handen eller att man skopar upp dom underifrån. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4 oj, jag hade aldrig trott att de faltsiky kunde tappa lite av svansen. :-O men men, då får man väll börja skopa upp den lilla filuren istället. :-) vill ju inte att hon ska bli av med sin söta svans. ^^ dock är ju målet att vi ska bekanta oss lite mer med varandra så att hon sätter sig i handen självmant. :-) Tack för svaren allihopa. :-)