Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 880 ggr
ossilian
2014-09-05 14:46
0

Honflock

Någon som har fler än två honor tillsammans? Fungerar det bra? Antar att man bör köpa tre unga systrar? Någon som avråder? :)

ForeverEmma_
2014-09-05 14:57
0

Man ska inte ha fler än två honor. Honor är nämligen mycket mera revirhävande än vad hanarna är och det är därför man kan ha fler hanar i samma bur, just för att dem inte är lika revirhävande.

Så jag skulle inte köpa fler än två honor

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

ossilian
2014-09-05 19:35
0

Ja, det är min uppfattning och erfarenhet också. Men fick rådet av en uppfödare att köpa tre-fyra honor och låta de bilda flock. Hm, nja det får bli två tjejer, för säkerhets skull :)

panini
2014-09-05 20:23
0

De första gerbilerna jag hade var tre honor. De var så otroligt snälla mot varandra, mina fina tjejer ;) De bråkade aldrig och man hörde aldrig ens ett pip från deras bur. Men tyvärr så gick den ena honan bort förra året, och då blev det genast bråk i buren. Men att ha tre honor tillsammans behöver inte alltid vara dåligt. :)

BjornKraft
2014-09-06 15:23
0

Men om man nu ska göra en tjejavdelning med mamma och honungar och en killavdelning med pappa och hanungar. finns det risk för bråk då också? Och hur brukar hanarna ta emot de nya hannarna från andra kullen när de är 5 v. gamla?

“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson

Anne.K
2014-09-06 18:31
1

#4 Mamman kan du ha ihop med 2 döttrar om du vill, det brukar kunna fungera. MEN man ska vara medveten och ha i bakhuvudet att en grupp på fler än 2 honor kan bli ett problem i framtiden. De kan börja slåss. Och man får inte glömma av detta. Så det gäller att hålla koll på tidiga signaler på att de inte trivs med varandra längre.

Pappan kan gå med alla hanungarna om man har tillräckligt stor bur för antalet gerbiler. Men även där gäller ju att vara medveten om att ju större grupperna blir desto mer ökar också riskerna för osämja i framtiden. Men hanflockar brukar fungera oftast.  Men ja det gäller att även där hålla koll på signalerna som gerbilerna ger i tidigt stadie så att man slipper hemska olyckor.

Hanar brukar i övrigt ta emot bebishanar väldigt bra. Bara man introducerar dom försiktigt (gärna via delad bur metoden så att de kan nosa på varandra utan att direkt kunna skada varandra). Läs på om hur ihopsättningar går till :) .

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Yohanna96
2014-09-06 20:16
1

en kompis hade först 3 honor, sen fick hon en 4:de och alla dom bodde tillsammans och det fungerade jättebra.

lollynonna
2014-09-07 15:57
1

har haft 2 hongrupper med 3 st:) det har funkat kanon,och det ena paret jag satte ihop var faktiskt lättare än killarna jag har satt ihop:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Blåis
2014-09-09 10:10
1

jag hade 3 honor tillsammans och det funkade hur bra som helst! dom bråkade aldrig. jättefina tjejer var det. så det är helt upp till vilket temperament gerbilerna har. det kan funka, men det kan också gå mindre bra.

panini
2014-09-09 10:24
1

Jag tycker att det är mindre bråk när man har tre stycken tillsammans, både honor och hanar då.

Anne.K
2014-09-09 10:45
1

Ni som haft fungerande honflockar, har honflockarna fungerat livet ut? eller går ni bara efter hur de fungerar just idag?

Även om det fungerar bra, så anser jag att man bör ha i åtanke att honor lättare kan börja bråka efter en tid. Det kan ta 1 år 2 år eller 3 år innan de börjar bråka. Så bara för att det fungerar nu är ingen garanti att det alltid kommer fungera. Iofs. gäller ju samma sak även med hanar. Man vet aldrig när gerbiler blir osams med varandra.

Men speciellt honor kan vara väldigt kaxiga mot varandra då de i deras natur att vara mer revirshävdande och detta tycker jag inte man ska glömma bort.

Blåis
2014-09-09 10:54
1

#10 för mig har det funkat livet ut, jag hade en mamma och två döttrar två gånger( två olika grupper på 3 ) och alla funkade livet ut. alla var friska och blev 3-4 år gamla :D

Anne.K
2014-09-09 11:24
1

#11 Ja mammor med döttrar brukar ofta fungera fint. 
Någon som har kört med obesläktade honor i flock och fått det fungera livet ut?

Tsunamis
2014-09-09 13:59
1

I regel säger man inte fler än 3. Honor är bråkiga av naturen och har man 'otur' och råkar få 2 som är nära varann i rang eller båda är överdomninanta så kommer de också bråka förr eller senare. Sånt vet man inte förän man sitter där med sin delade grupp med gerbiler, det är väldigt vanligt.

Vill man ha grupp så kan man med fördel ha hanar istället. De är lugnare, snällare mot varandra och luktar inte mer heller.

MvH  Tsunamis

ossilian
2014-09-09 15:01
1

Tack alla för era svar! Vi bestämde oss för två honor, en nutmeg och en black :) I framtiden skulle jag vilja testa att ha fler än två hanar tillsammans och gärna i en ombyggd ikea-hylla (som jag såg på youtube).

panini
2014-09-09 15:27
1

#11 Mina tre honor jag hade tillsammans så var det två honor från en kull och en hona som var från en annan kull. De bodde alla tillsammans tills den ena honan dog. Sek fick jag dela på de andra två då dom blev väldigt aggressiva mot varandra när dom skulle göra upp rang. Men annars så funkade alla prima tillsammans :)