Ungar
Hallå!
Nu har Svartis och Vitis ungar börjat flänga omkring i boet. Då rymmer mamma och pappa iväg till en liten holk på annat ställe i akvariet för att sova en stund :-D
Jag undrar när ungarna slutar att dia och när de öppnar ögonen. Jag har skaffat ett till akvarie så jag kan separera mamman och pappan innan hon får nästa kull, men det är ju bra att ha lite koll så hon inte föder nästa kull och blir befruktad igen.
Oturligt nog kan jag inte ladda upp bilder på underverken
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Ungar brukar sluta dia vid 4 veckors ålder, ibland händer det att de även kan dia lite längre.
Ögonen brukar öppnas när ungarna är omkring 17-19 dagar gamla.
Mamman och pappan bör du separera när ungarna är runt 5 veckor gamla, det brukar vara ungefär då andra kullen föds.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Nu har alla ungar utom en (tror jag) öppnat ögonen. Den lilla helsvarta som inte öppnat ögonen flänger ändå om kring i hela akvariet :-)
Dom har boat in sig ganska djupt in i akvariet och jag vill inte "gräva" för att störa dem för mycket. Hur viktigt är det att jag får tag på alla ungar redan nu, jag har kollat igenom två (haft dem i handen) så gott det går, sprattel, och de ser fina ut. Jag tror det var en hona som har samma teckning som Svartis (mamman) och en hane som har samma teckning som Vitis (pappan). Sen tror jag att det är två till, men jag får ibland för mig att dom är 5.
Några gnager på allt dom ser, pinnar, stenarna, spånet och jag har sett en äta fast föda. Jag måste säga att jag är helt förälskad i dem och när de piper efter mamma och pappa får jag känslan av att de ropar på mig *HAHA*
Mina egna barn är mer intresserade av de vuxna djuren eftersom det är "deras" djur. Jag kan bara säga att jag har fått "blodad tand" och kommer kontakta två uppfödare när denna resan är över för att samtala kring uppfödning med stamtavla.
Tack alla på detta fina forum för all hjälp och goda råd och enorma samlade kunskap!!
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
Visst är det härligt med de små liven. :)
Och härligt att du blivit intresserad av att starta uppfödning på seriös nivå :). Det behövs fler seriösa gerbiluppfödare i sverige då vi i dagsläget är rätt få.
Ska du starta seriös uppfödning så kan du börja fundera på vilka syften du tänker dig samt vilka långsiktiga mål du vill jobba mot. Samt vad det är du vill kunna tillföra gerbilstammen i sverige :). Sedan är det vanligt att målen kan ändras under resans gång då man satt sig in mer i aveln så brukar det vara lättare att fördjupa sina mål. Men innan du startar är det bra om du skaffar dig några grundmål som du kan börja sikta in på :) .
De första veckorna är det inte så viktigt att man pillar med ungarna. Bättre låta dom få vara och låta föräldrarna fostra och så. Men sedan runt 5 veckors ålder så kan det vara bra att börja hantera dom lite mera så att dom lär sig att bli trygga med händer och människor. :)
Fortsatt lycka till med dina små bebisar. :)
Nu vill jag lova att det är full rulle i akvariet :-D
Alla ungar utom en har öppnat ögonen. Nu undrar jag om det är vanligt att vissa ungar blir blinda? Hon (tror jag) verkar frisk i övrigt och hänger med på alla lekar, smakprov och upptåg. Mamman tar bra hand om alla ungar och är riktigt tålmodig och duktig med dem. Pappan är också superbra och putsar, värmer och hjälper till.
Min fråga är: Finns det risk för att denna kan vara blind? Det ser inte ut som att det finns ögon bakom ögonlocken (lite insjunkna). Dom är ca. 18-20 dagar nu.
#4 Du behöver nog inte oroa dig. Den kvarvarande gerbilen följer nog fortfarande utvecklings tiden. Alla öppnar inte alltid ögonen på samma gång. Vissa kan vara tidiga, medans andra kan ta lite längre tid på sig innan de öppnar ögonen. Så det är bara att vänta och avvakta :) .