springboll bra eller dåligt?
Som rubriken lyder är springbollar något bra eller dåligt? Min kompis tyckte att jag skulle skaffa der till mina gerbiler, hon har en sån till sin hamster. Dock undrar jag om det är bra för gerbiler eftersom dem har en svans med det har ju inte hamstrar.
Min personliga åsikt är att det är djurplågeri att stoppa ner djur i bollar, oavsett art.
Okej, jag har själv aldrig gjort det då vi alltid haft mina djur lösa hemma (marsvin, kaniner, hamstar och möss) har dock aldrig haft gerbiler innan och min pojkvän är lite emot att ha dem helt lösa. Därför jag frågar
Nej det är inte bra alls. Djuren blir stressade och svansen böjs så att gerbilen kan få problem med ryggen, alltså inget bra alternativ. Köp en rasthage istället
Dogs is my world ♥
Dem har nu fått en rasthage att få springa runt i, dem verkade väldigt glada över detta och sprang nyfiket runt. Blir nog minst 20 min i hagen varje dag numera :)
Springboll är dåligt. Precis som med springhjul blir det skadligt för deras ryggar. Och så blir det väldigt instängt i en sådan boll och slutar alltid med att de springer i sin egen avföring. Det kan även skapa stress hos djuret att vara instängd i en boll och inte komma ur den. Och när de springer in i väggar och möbler så blir det en ganska kraftig smäll. Så nej. Stänga in djur i bollar ogillas oavsett art för min del. Antingen har man de lösa eller så fixar man en rasthage.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Misstänkte att det var som med Springhjul. Något jag inte förstår är varför säljer djuraffärer såna bollar för tex råttor? Dem måste ju ha samma som med gerbiler när det gäller svansen. Har själv aldrig haft gnagare i bollar alltid haft dem lösa. Gerbiler är dock min pojkväns första gnagare/mindre djur och han ville inte ha dem lösa. Men nu är en rasthage inköpt och förhoppningsvis övertalar jag min pojkvän i framtiden om att få ha dem lite mer lösa
Man ska aldrig tro på vad djuraffärer säger, dom säger oftast saker bara för att sälja. Ett exempel är ju hamstervadd som man absolut inte ska ha till sitt djur!
Dogs is my world ♥
Tänker mest varför köper dem ens in det eller varför de ens görs så himla dumt att de säljs fast det är dåligt. Blev glatt överraskad idag när ja va i en ny djuraffär idag. Dem hade ett stort akvarium med bra bomatrial (tror jag) dem kunde gräva gångar och hade massa med saker i buren.
Såg ut såhär, tog bara en bild kändes dumt att stå där och fota
Varför ska man inte ha "hamstervadd"?
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
#12 Gerbilernas tassar kan lätt fastna i vadden och strypa blodcirkulationen vilket kan leda till att tassen dör, det är även dåligt om de får för sig att tugga i sig vadden
#12 Och om gerbilen sväljer det så kvävs den
Dogs is my world ♥
Man ska ju inte ha vadd till något djur alls vare sig det är hamstar eller gerbiler;) Sorry om jag verkade otrevlig;)
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Det har du helt rätt i! 🙂#15
Dogs is my world ♥
:)
Underligt att de säljer skiten… rosa till på köpet (känns som en naturlig färg på vadd). Men mjukt hushållspapper går bra? Det boar mitt par med.
“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson
#18 Hushållspapper och toapapper är helt klart bättre alternativ som bomaterial :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tycker jag med, har det till mina också:)
Mina med 😇
Dogs is my world ♥