Robbar vs gerbiler - gosighet
Hej, någon som haft eller vet säkert vilket djur som är "gosigare", gerbil eller roborovski dvärghamster? Är det helt individuellt?
Jag har otroligt svårt att välja mellan olika dvärghamstrar, möss och gerbiler för mina nästa husdjur(det blir guldhamster innan) och jag försöker bestämma ifall jag vill välja intressant-att-titta-på faktorn över gosighet och vill jämföra dessa fartdårar med varandra.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Gerbiler betyder mer fart och inte kanske så mycket gos, dvärghamster är oftast lugnare men sover mest hela dagen, hugget som stucket tror jag ;)
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Skaffade två gerbil bröder idag och det är en väldans fart i dem. Har sedan tidigare två roborovski bröder och en roborovski hona. Honan är ensam för att hon är aggressiv emot andra honor. Men mina två robbo bröder är supergosiga. Jag fick dem när de va 5 veckor gamla och har lärt dem att vara "sällskapsdjur" robbar har annars väldigt mycket fart i sig och är inte till för att kunna gosas med, som min hona tex. Men mina små bröder är som hundar. De brukar springa fritt hemma och när jag ropar deras namn så kommer de fram och upp i min hand. Men jag hart hört att gerbiler är väldigt smarta djur och att man kan lära dem flera saker än vad robbar kan lära sig.
#2 Det där var intressant att läsa, att robbar kunde bli så tama. Jag undrar om det är svårt att lära dem det, ifall du hade väldig tur med individer eller ifall man brukar kunna lära dem det om man börjar när de är unga.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
En av mina gerbiler brukar somna i min famn, det är väldigt olika faktiskt, alla gerbiler är det inte fart i 😇
Dogs is my world ♥
Jag skulle nog säga att gerbiler blir mer som kompisar. De är roliga att kolla på, leka med och gosa med. Jag har haft en massa, och alla är RIKTIGT mysiga. Sedan vet jag ju att det är mysigt med hamstrar också, fast de blir ju inte så gamla dock.. Jag tycker de flesta djur är lika gosiga. ♥️
#3 Jag tror att jag hade tur med bröderna, har aldrig varit med om att hamstrar har varit så lydiga. Men man vet aldrig hur djuret kommet bli när det växer upp, det kan skilja så mycket.
Men som de andra säger. Så tror jag nog att gerbiler blir mer som kompisar till en då de är lite mer kloka djur. Har haft mina i två dagar nu och vi har redan "bondat". Kan tänka mig att om någon månad så, så kommer de springa runt lösa överallt och följa efter mig och bli mina bästisar. (Fast min robbo Amfetamin kommer alltid ha ett speciell plats i mitt hjärta.)
Gerbiler är sällskapligare än robbar, dem två går inte jämföra alls tycker jag.
MvH Tsunamis
#1 Har du själv haft roborvski? Där här vi djur med fart, de är i stort sett inga lugna djur faktiskt, så direkt säger jag att gerbiler blir gosigare, även om det självklart finns undantag.
Robbar är inte särskilt sällskapliga i stort sett, förutom mot sina artfränder då. De kan vara svåra att handskas med då de är små & det är full fart på dem.
Gerbiler är väldigt sällskapliga.
Uppfattningar & erfarenheter varierar dock, kom ihåg det.
#6 Du hade inte bara tur. Har haft mycket hamstrar (rysk vintervit & guld) och jag har i ett flertal fall stött på hamstrar som beter sig som du beskriver, har en far & son (guldhamster) hemma nu som beter sig så som du beskriver.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund